Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Reload Swiss krudt
#1
Hej er der nogen der kender kvaliteten på  Reload Swiss krudt, 
Reload krud er noget  billigere end Norma 
hilsen Basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#2
(09-03-2019, 01:53 PM)Basse Skrev: Hej er der nogen der kender kvaliteten på  Reload Swiss krudt, 
Reload krud er noget  billigere end Norma 
hilsen Basse

Jeg bruger RS52 og RS60 med rigtig godt resultat. Ren forbrænding og ofte 20-40 M/s mere ved samme tryk end Norma
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
(09-03-2019, 05:25 PM)M@X 2.1 Skrev:
(09-03-2019, 01:53 PM)Basse Skrev: Hej er der nogen der kender kvaliteten på  Reload Swiss krudt, 
Reload krud er noget  billigere end Norma 
hilsen Basse

Jeg bruger RS52 og RS60 med rigtig godt resultat. Ren forbrænding og ofte 20-40 M/s mere ved samme tryk end Norma

det lyder godt , vil prøve Reload Swiss til min 308 og 300wm og en 7 mm Rem Mag. det er væseligt billige i Skyttebutikken.
hilsen Basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#4
har købt en bøtte S60 for at se om den kunne ersatte 203B i min 375Ruger .. lavede en ladestige via QL, men alt var kaos (ingen samling nogen steder) og fik store tryk problemer hurtigt (langt hurtigere end QL forudsagde).
Ville sælge den bøtte, men prøvede nu her for 1md siden at lade op i 6,5x55BJAI .. umiddelbart så det også vildt (dårligt) ud .. dog helt i starten af ladestige samling i grupper og og så derefter strøede det omkring med meget åben grupper (nogen skud var slet ikke at finde på papireret) - DOG ingen rigtige tryktegn på at se på hylster/mærke i 'udtræk'. Prøvede dog ugen efter igen, med de første ladning og kronograf med frisk batteri .. jo de først ladning (med 6g Sax projektil) kom ud med lidt over 1000m/s .. gentog nogen af de højere ladninger (checket max via Swiss database hvad tryk kunne forventes MÅLT) = igen strøet over det hele ..men farten var her oppe på 1040-1050m/s. Dog ingen grund til at gå højere end min start ladninger = ladede nu resten af æsken Sax 6g op til 'forbrug'.

så den lange historie - det RS60 kan være lidt mere uforudsigeligt at lade til (trykket kan stige hurtigere end man tror/kender det fra fx Norma krudt /beregnet via QL - men farten kan godt være der oppe alligevel) - eneste brugbare reference med målte tryk er at bruge Swiss egen hjemmeside med deres målte ladninger (eller nogen privates ladninger, med målt tryk (en del Tyske hjemmeladere få målt i testhuse))=sammenholdt med QL (og Swiss egen krudtdata) stiger tryk hurtigere/højere end QL forudsiger (6,5x55(og AI)).

Og lidt 'men' - nogen af Swiss krudt (som RS60) skulle have indbygget 'potensforlænger' , hvilke nogen påstår kan være lidt hårdere ved throat/pibe .. så måske ikke så egnet til til 'massefyringer'/træning. Andre påstår det er relativ temp. følsomt (men Swiss selv siger det er temp. stabilt) - har ikke nok erfaring ved Svensk vinterkulde eller Afrikansk savanne til at sige noget om det.

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#5
Mærkeligt.....har netop opfattet Swiss RS60 som en meget nem at arbejde med, krudt. Fin præcision og ingen overraskelser. Brugte mine danske ladninger i Sydafrika uden nogen ændringer i træfpunkt. Jeg kan overhovedet ikke genkende dine oplevelser. Har ladet 6,5x55. 7mm08, 6,5 AI. 300WM med denne krudt og alle har givet høj fart og god præcision.

Jeg tror ikke på at en krudt kan få gode projektiler til at sprede ud over hele skiven eller endda uden for. Så må fejlen ligge i fænghætte eller projektil.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
(10-03-2019, 03:15 PM)M@X 2.1 Skrev: Mærkeligt.....har netop opfattet Swiss RS60 som en meget nem at arbejde med, krudt. Fin præcision og ingen overraskelser. Brugte mine danske ladninger i Sydafrika uden nogen ændringer i træfpunkt. Jeg kan overhovedet ikke genkende dine oplevelser. Har ladet 6,5x55.  7mm08,  6,5 AI.  300WM med denne krudt og alle har givet høj fart og god præcision.

Jeg tror ikke på at en krudt kan få gode projektiler til at sprede ud over hele skiven eller endda uden for. Så må fejlen ligge i fænghætte eller projektil.

mht projektil .. kan evt være problem ved for voldsom acceleration fart (oppe i 1050m/s området) i forhold stigning  ..at føringsrillerne på Sax projektil evt bliver høvlet lidt af (måske ikke nok at få til at tumble - men noget 'blævren' og evt også gas der slipper lidt for tidligt forbi). Havde en sending af Möllers i 6,5mm der inte ville selv ved lavere hastigheder (dvs 'kun' 900 et eller andet) - ved at fyre ind i et opsamlingskammer hos Hatting kunne vi se at føringsriller var høvlet af = Möller 'medgav fejl design' (dvs det gør han 'aldrig' = tavshed) -> jeg fik ny æske med forstærkede riller.

mht krudt data .. jeg prøvede efterfølgende at checke flere Swiss målte ladninger i 375Ruger, 8x68 + 6,5x55 vs det QL (med Swiss krudt data) sagde ..hastighed kunne godt pass eok .. men genrelt var målt tryk over det QL anslog

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#7
(10-03-2019, 03:53 PM)wolf_skate Skrev:
(10-03-2019, 03:15 PM)M@X 2.1 Skrev: Mærkeligt.....har netop opfattet Swiss RS60 som en meget nem at arbejde med, krudt. Fin præcision og ingen overraskelser. Brugte mine danske ladninger i Sydafrika uden nogen ændringer i træfpunkt. Jeg kan overhovedet ikke genkende dine oplevelser. Har ladet 6,5x55.  7mm08,  6,5 AI.  300WM med denne krudt og alle har givet høj fart og god præcision.

Jeg tror ikke på at en krudt kan få gode projektiler til at sprede ud over hele skiven eller endda uden for. Så må fejlen ligge i fænghætte eller projektil.

mht projektil .. kan evt være problem ved for voldsom acceleration fart (oppe i 1050m/s området) i forhold stigning  ..at føringsrillerne på Sax projektil evt bliver høvlet lidt af (måske ikke nok at få til at tumble - men noget 'blævren' og evt også gas der slipper lidt for tidligt forbi). Havde en sending af Möllers i 6,5mm der inte ville selv ved lavere hastigheder (dvs 'kun' 900 et eller andet) - ved at fyre ind i et opsamlingskammer hos Hatting kunne vi se at føringsriller var høvlet af = Möller 'medgav fejl design' (dvs det gør han 'aldrig' = tavshed) -> jeg fik ny æske med forstærkede riller.

mht krudt data .. jeg prøvede efterfølgende at checke flere Swiss målte ladninger i 375Ruger, 8x68 + 6,5x55 vs det QL (med Swiss krudt data) sagde ..hastighed kunne godt pass eok .. men genrelt var målt tryk over det QL anslog

Hvis man nærlæser alt om krudt på Swiss hjemmesiden, så skriver de at trykket fra lot til lot kan svinge 250 bar. Derfor er det en god ide at holde sin ladning 250 bar under max i QL. Det har jeg gjort og ikke oplevet problemer. Om andre krudt har større eller mindre variation, ved jeg ikke. Egentlig er jeg osse ligeglad med hvilket tryk QL angiver, da det er et beregnet tryk uden mulighed for at QL kender din pibemål og overflade. Godt nok kan du ændre pibemålet, men hvordan måler du det. QL er vedledende og bør ikke opfattes som den hellige gral. Jeg måler tryk på hylsterudvidelsen over rillen. Den er rimelig tæt på sandheden selvom den ikke tager hensyn til materialets styrke.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
[quote pid='222108' dateline='1552297603']

Hvis man nærlæser alt om krudt på Swiss hjemmesiden, så skriver de at trykket fra lot til lot kan svinge 250 bar. Derfor er det en god ide at holde sin ladning 250 bar under max i QL. Det har jeg gjort og ikke oplevet problemer. Om andre krudt har større eller mindre variation, ved jeg ikke. Egentlig er jeg osse ligeglad med hvilket tryk QL angiver, da det er et beregnet tryk uden mulighed for at QL kender din pibemål og overflade. Godt nok kan du ændre pibemålet, men hvordan måler du det. QL er vedledende og bør ikke opfattes som den hellige gral. Jeg måler tryk på hylsterudvidelsen over rillen. Den er rimelig tæt på sandheden selvom den ikke tager hensyn til materialets styrke.
[/quote]

Jeg angav mine erfaring vs det jeg normalt anvender = Norma (specielt 203B) - der har jeg upfront haft lettere at få QL at forudsige noget rimeligt passende. Ja QL er at tage med et gran salt (men det var mindre gran salt ved Norma i min erfaring) - ja der kan ikke fintunes på det hele i QL (dog nogle BR gør det noget mere detaljeret ved fx at trimme krudt data også). Men hvis patron-kugle-krudt kombinationer ikke findes i rapporterede /målte lade data - ja så er QL ofte best guess

Anyway til  trådstarter .. du kan jo prøve det RS og se hvad dine våben/ladninger siger til det (det eneste er at så vidt jeg ved har de kun 1kg bøtter - så en ret stor restmængde hvis det ikke passer dig alligevel)

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#9
Bruger selv Reload Swiss med virkelig godt resultat, 9-10 kg om året, RS-52 til .308W og RS-60 til 6,5x55SE og .300 WSM og .338 BM. Til .338 BM virker RS-60 fint med lette til medium kugle vægt, ellers skal der skiftes til RS-70 ved de tunge kugler. I ovenstående kalibrer, har jeg god forbrænding, så ingen flammer! Jeg lader ikke hårdt, kun lige op i kanten af violet området i QL.

Det er rigtigt at RS-60 kan gå hurtigt fra OK til tryktegn, som andre har skrevet om. Men hvis der ikke lades hårdere end til omkring violet i QL, kan selv RS-60 klarer +45C og nok mere før man vil se kraftige tryktegn.

Syntes at QL svare godt overens med det jeg ser mht. hastighed og tryktegn, når ellers alle parameter som hylster volume etc. er korrekte.

Har fundet frem til at RS-52 er omkring 0,3 m/s / C verificeret inden for 0 til 25 C området, for RS-60 er det ca. 0,75 m/s / C igen inden for 0 til 25C området. Kan godt ændre sig uden for dette område, men ikke målt endnu.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)