Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfaringer med Cineshot
#1
Jeg lader  normalt kun med Norma  hylstre - data iht. Normas ladebog ! 

Har fået nogle engangsafskudte Cineshot - 9,3x62 

Der er en forskel på Norma/cineshot hylstre som følger:

Norma vejer 177,2 grs - kan rumme 75,8 grs vand

Cineshot vejer 201,2 grs - kan rumme 75,1 grs vand

Har det nogen betydning for hvor meget krudt der kan lades med ?

påtænker at anvende 203b - Barnes TTSX 250 grs.

Ja ja - skal nok selv investere i Quickload  Big Grin
mvh
Svar
#2
(09-03-2019, 02:13 PM)TSX Skrev: Jeg lader  normalt kun med Norma  hylstre - data iht. Normas ladebog ! 

Har fået nogle engangsafskudte Cineshot - 9,3x62 

Der er en forskel på Norma/cineshot hylstre som følger:

Norma vejer 177,2 grs - kan rumme 75,8 grs vand

Cineshot vejer 201,2 grs - kan rumme 75,1 grs vand

Har det nogen betydning for hvor meget krudt der kan lades med ?

påtænker at anvende 203b - Barnes TTSX 250 grs.

Ja ja - skal nok selv investere i Quickload  Big Grin

Jeg har lavet vel omkring 5-600 af cineshot, men kun til træning. Har ikke haft nogen som skal smides ud endnu pga. revner

Til jagt bruger jeg 59 grains 203b men TTsx 250 grains, det er gode grisebolsjer
Mvh.
Morten
Svar
#3
(09-03-2019, 05:17 PM)mcc Skrev: Jeg har lavet vel omkring 5-600 af cineshot, men kun til træning. Har ikke haft nogen som skal smides ud endnu pga. revner

Til jagt bruger jeg 59 grains 203b men TTsx 250 grains, det er gode grisebolsjer

Tak for svar !

Har du målt hastighed  ?
mvh
Svar
#4
er det ikke rws der laver dem, har du prøvet at sammenligne med et rws hylster?
det må vel være det samme bare et andet stempel i bunden Smile
Svar
#5
(09-03-2019, 09:04 PM)TSX Skrev:
(09-03-2019, 05:17 PM)mcc Skrev: Jeg har lavet vel omkring 5-600 af cineshot, men kun til træning. Har ikke haft nogen som skal smides ud endnu pga. revner

Til jagt bruger jeg 59 grains 203b men TTsx 250 grains, det er gode grisebolsjer

Tak for svar !

Har du målt hastighed  ?

Jeg har ikke målt den, men teoretisk 775 m/sek
Mvh.
Morten
Svar
#6
(10-03-2019, 10:34 AM)lunderskov Skrev: er det ikke rws der laver dem, har du prøvet at sammenligne med et rws hylster?
det må vel være det samme bare et andet stempel i bunden Smile

Hej

Har desværre ikke RWS at  sammenligne med - så lytter til MCC - dog med en smule mindre ''kul i skuffen''  Blush
mvh
Svar
#7
De er ikke magen til RWS, men et ok hylstre
Mvh.
Morten
Svar
#8
Hej TSX

Jeg kører med samme ladning som Morten, det giver 800 m/s målt i min riffel med 57 cm pibe.

250 gr. TTSX, 59 gr. Norma 203b, cci 250 fænghætter og Norma hylstre, coal 84 mm.

Jeg har ikke nogen tryktegn i form af hylster udvidelse, flade fænghætter eller tungt ladegreb

Vær dog opmærksom på at det er noget oppe i det røde felt ifølge Quick Load.
Svar
#9
Hej TSX,

Jeg målte på effekten af varierende hylstervægt mht genladning til min 243Win, og der har et 8grs tungere hylster en højere hastighed, der ellers ville kunne være opnået med ca. 1grs MRP krudt. Tallene kan naturligvis ikke overføres direkte andre kalibre, men med din variation i hylstervægt på 24grs ville jeg sørge for, at en hot ladning på et let hylster ikke kunne forekomme i et tungt hylster.

http://mybb.riffeljagt.com/showthread.php?tid=24826
Svar
#10
(12-03-2019, 12:42 PM)pete1234 Skrev: Hej TSX,

Jeg målte på effekten af varierende hylstervægt mht genladning til min 243Win, og der har et 8grs tungere hylster en højere hastighed, der ellers ville kunne være opnået med ca. 1grs MRP krudt. Tallene kan naturligvis ikke overføres direkte andre kalibre, men med din variation i hylstervægt på 24grs ville jeg sørge for, at en hot ladning på et let hylster ikke kunne forekomme i et tungt hylster.

http://mybb.riffeljagt.com/showthread.php?tid=24826

Jeg har reduceret til 56 grs - Ladeboken angiver 55/59 grs min/max for 250 grs Barnes TTSX - så mon ikke det går.

Hylstervægt er en ting -  ved fyldning  med vand, er forskellen på indhold 0,7 grs.
mvh
Svar
#11
Du kan komme ud lørdag formiddag og prøve dem hvis du vil
Mvh.
Morten
Svar
#12
Nu skal jeg være den absolut sidste til at fluekneppe det her Smile , men der er nogen fysiske rammebetingelser, som vi må respektere, og her er en chance for at blive klogere  Cool

Hvis 24grs Messing kun erstatter 0.7grs Vand, så indebærer det en "foreslået" massefylde for den messing på 34.3 g/cm3, som er ganske urealistisk højt.

Mere realistisk burde differencen på 24grs Messing medføre en difference på omkring 2.9 grs Vand, så har man antaget en massefylde for messing på 8.3 g/cm3, som er den som bruges af Remington, Norma, RWS, Sako & Lapua (i 243Win).

Er hylstrene afskudt i samme riffel ?

Er det ene sizet, og det andet ikke-sizet ?
Svar
#13
(13-03-2019, 01:30 PM)pete1234 Skrev: Nu skal jeg være den absolut sidste til at fluekneppe det her Smile , men der er nogen fysiske rammebetingelser, som vi må respektere, og her er en chance for at blive klogere  Cool

Hvis 24grs Messing kun erstatter 0.7grs Vand, så indebærer det en "foreslået" massefylde for den messing på 34.3 g/cm3, som er ganske urealistisk højt.

Mere realistisk burde differencen på 24grs Messing medføre en difference på omkring 2.9 grs Vand, så har man antaget en massefylde for messing på 8.3 g/cm3, som er den som bruges af Remington, Norma, RWS, Sako & Lapua (i 243Win).

Er hylstrene afskudt i samme riffel ? Nej

Er det ene sizet, og det andet ikke-sizet ? begge sizet og trimmet

ja - eller der har hængt en luftboble i det lette hylster ! 

jeg vejer igen, næste gang jeg har gang i vægten.
mvh
Svar
#14
OK, hvis de ikke er afskudt i samme riffel, så er forklaringen sikkert der  Wink
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)