Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
#16/5 #kanikkevente #sommerbuk
#41
(25-05-2021, 03:57 PM)SA Skrev: Skudt d. 24-5-2021, 10 km. vest for Randers.

[Image: Buk-24-5-2021-1.jpg]

Ork satme en buk da..... STORT tillykke SA
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#42
(25-05-2021, 05:05 PM)hogmeister Skrev: Blot et spørgsmål ud af uvidenhed, men hvad skal man betale for en Schweiss hundefører? Det system/service kender vi ikke her. Her må man selv finde dyret, eller kende en der har en hund der kan gøre det.
God bedring Klokker, med hvad det nu end er.
H

Hej Hogmeister
Tak for det. Det går stærkt fremad nu.  Smile 

Det koster som udgangspunkt ingenting. Man plejer at betale et, i mine øjne, symbolsk beløb til kørsel. 
Hundeførertjansen er ulønnet og stillingerne er besat af ildsjæle, der har opgaven som en del af deres lidenskab for hundearbejde. 
Mig bekendt er det danske system unikt. Jeg er i hvert fald ikke vidende om der findes lignende andre steder i verden. Ret mig gerne hvis jeg tager fejl... 
Klokker
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#43
(26-05-2021, 10:47 AM)klokker Skrev:
(25-05-2021, 05:05 PM)hogmeister Skrev: Blot et spørgsmål ud af uvidenhed, men hvad skal man betale for en Schweiss hundefører? Det system/service kender vi ikke her. Her må man selv finde dyret, eller kende en der har en hund der kan gøre det.
God bedring Klokker, med hvad det nu end er.
H

Hej Hogmeister
Tak for det. Det går stærkt fremad nu.  Smile 

Det koster som udgangspunkt ingenting. Man plejer at betale et, i mine øjne, symbolsk beløb til kørsel. 
Hundeførertjansen er ulønnet og stillingerne er besat af ildsjæle, der har opgaven som en del af deres lidenskab for hundearbejde. 
Mig bekendt er det danske system unikt. Jeg er i hvert fald ikke vidende om der findes lignende andre steder i verden. Ret mig gerne hvis jeg tager fejl... 
Klokker

som udgangs punkt opfordres at godtgøre hundefører med kørselspenge efter statens takst ( er det noget med ca 3kr/km? kan ikke huske).  Det er dog nemmere med en 'flat rate' man synes er rimelig fx i 100-200kr området.

Svenskeren forsøger vist at etablere noget mere officielt register ala Dansk model (pt ingenting mig bekendt).. deres udfordring er dog de kæmpe afstande der kan være, hvor Danmark er meget mindre og nemmere at få  'tilplastret' med Sweisshunde (de bliver netop også optaget i register efter en model der sikrer landsdækning)

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#44
Mange tak! Som sagt et ukendt fænomen her, men så kan de to lande jo overhovedet heller ikke sammenlignes, hverken i natur, afstande og størrelse på jagtområder.
H
Hogmeister
Svar
#45
(25-05-2021, 03:57 PM)SA Skrev: Skudt d. 24-5-2021, 10 km. vest for Randers.

[Image: Buk-24-5-2021-1.jpg]
Tillykke med bukken - og tak for "Bukke bajerne" [Image: 061058300_1614096152_ceres_royal_pilsene...33_ltr.jpg][Image: 061058300_1614096152_ceres_royal_pilsene...33_ltr.jpg][Image: 061058300_1614096152_ceres_royal_pilsene...33_ltr.jpg]   Big Grin

mvh. Swift
Svar
#46
En stille overskyet morgen.
På vej til Stigen kl. 4.24 støder jeg et dyr, så er dagen lige som i gang, solopgang kl. 4.28
Kl.4.44  dukker han pludselig op af ingen ting. Sidder og kigger på ham i håndkikkerten ca 60m ude. Men han er meget obs i min retning, så får forsigtigt sluppet håndkikkerten og, får afsikret riflen. Han begynder og give lyd og jeg er godt klar over så er der ikke mange sekunder til han er væk... Han står desværre med noget højt græs foran sig, og kan ikke få rent skud på ham.
Han springer så 3 skridt til siden og kan nu kun se hans hoved...
Et øjeblik efter kommer han frem igen med står med bagenden til i en skrå vinkel, men kan godt se skal jg gøre mig nogen forhåbning om noget, så er det NU...
Sender en 110gr Barnes TAC-TX  afsted fra min nye S&L Legacy i 300blk.
Han tegner fint for træf men sætter afsted i en vældig fart.
Da jeg kommer til skudstedet, kan jeg se det er hans natsæde han har rejst sig fra. Men dejligt tydelig schweiss spor og gå på...

Han er gået 30-40m og ligger forendt med en ganske fin placeret kugle med udgangshul som i kan se på venstre side i for.
22.5kg brækket vægt. Så en rigtig godt dyr. 
[Image: IMG-20210620-045420.jpg]

[Image: IMG-20210620-052126.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#47
Tillykke med den flotte røde sommerbuk, Hesselager!
Vh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)