Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
#16/5 #kanikkevente #sommerbuk
#21
Nu hedder tråden jo “ kan ikke vente” 
Vil så bare sige; med det her vejr, kan jeg sagtens vente. 
Bukkejagt skal, for mig, være lunt, stille, dejligt vejr. 
Knæk og bræk til jer andre.
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#22
Hahaha ja man tør næsten ikke sige det. Jeg gider sgu næsten ikke i det her vejr.  Big Grin Big Grin
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#23
hold da op en gang suppejægere i er Big Grin
vejret var da fint der var tør vejr en stærk blæst lige ind i hovedet og så kom solen da man tog hjem og var stiv frossen Big Grin
Svar
#24
Nordpå ikke så slemt i starten, men så kom der intense 15-20min med ekstra turbo vind med stærk regn iblandet lidt hagl..alt andet end Jægere, en enkelt ræv + lidt fugl...var blevet hjemme

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#25
Jeg skød denne buk i aftes - inde i skoven hvor der var læ for vinden  Shy

[Image: 1-buk-2020.jpg]
Svar
#26
(17-05-2020, 09:17 AM)Swift Skrev: Jeg skød denne buk i aftes - inde i skoven hvor der var læ for vinden  Shy

[Image: 1-buk-2020.jpg]

Tillykke med den flotte buk!
- og knæk og bræk til jer andre.
vh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#27
Denne ældre herre faldt for min 223'er i aftes.
[Image: IMG-20200526-204041238.jpg]

18 kg. brækket vægt og kom ikke at sig, at man ikke kan lave gennemskud med 223.
Skudt på ca. 130 m. med 65 grains Sierra Gameking. Flugtstrækning 1 meter.

[Image: IMG-20200526-213256281.jpg]

Knæk og bræk.
Svar
#28
Nu er det igen forår...
Hentede billeder fra mosen forleden. Den store ser fornuftig ud;-)
Vh Lars
[Image: MINOX-DIGITAL-TREE-CAMERA.jpg]

[Image: MINOX-DIGITAL-TREE-CAMERA.jpg]
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#29
(17-04-2021, 10:12 PM)Lars M. L. Skrev: Nu er det igen forår...
Hentede billeder fra mosen forleden. Den store ser fornuftig ud;-)
Vh Lars
[Image: MINOX-DIGITAL-TREE-CAMERA.jpg]

[Image: MINOX-DIGITAL-TREE-CAMERA.jpg]
den ser sku nuttet ud skyd den og hæng den op på vægen 
og smid kødet på grillen det smager fantastisk med lidt bacon omkring
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#30
Knæk og bræk
Vh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#31
Knæk og bræk til alle der har været afsted.

Så 4 små bukke til morgen, men ikke noget der var skudbart.

Der skulle gå en fin 6ender i området, så må se om Den måske vil vise sig i aften.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#32
(18-04-2021, 10:04 AM)hatting Skrev:
(17-04-2021, 10:12 PM)Lars M. L. Skrev: Nu er det igen forår...
Hentede billeder fra mosen forleden. Den store ser fornuftig ud;-)
Vh Lars
[Image: MINOX-DIGITAL-TREE-CAMERA.jpg]

[Image: MINOX-DIGITAL-TREE-CAMERA.jpg]
den ser sku nuttet ud skyd den og hæng den op på vægen 
og smid kødet på grillen det smager fantastisk med lidt bacon omkring

Så lykkedes det mig at nedlægge den ulige gaffelbuk på det øverste billede. Jeg ved ikke om den er specielt "nuttet", men med en brækket vægt på 21 kg bliver der i hvert fald noget til grillen...
[Image: buk-2021.jpg]

[Image: Buk-og-hund-2021.jpg]

vh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#33
Thumbs Up 
(19-05-2021, 02:11 PM)Lars M. L. Skrev:
(18-04-2021, 10:04 AM)hatting Skrev:
(17-04-2021, 10:12 PM)Lars M. L. Skrev: Nu er det igen forår...
Hentede billeder fra mosen forleden. Den store ser fornuftig ud;-)
Vh Lars
[Image: MINOX-DIGITAL-TREE-CAMERA.jpg]

[Image: MINOX-DIGITAL-TREE-CAMERA.jpg]
den ser sku nuttet ud skyd den og hæng den op på vægen 
og smid kødet på grillen det smager fantastisk med lidt bacon omkring

Så lykkedes det mig at nedlægge den ulige gaffelbuk på det øverste billede. Jeg ved ikke om den er specielt "nuttet", men med en brækket vægt på 21 kg bliver der i hvert fald noget til grillen...
[Image: buk-2021.jpg]

[Image: Buk-og-hund-2021.jpg]

vh Lars

Tilykke med bukken Lars!  Smile
Svar
#34
Herligt Lars
Tillykke med bukken???
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#35
Et gammelt mundheld går på, at det ikke altid går som præsten prædiker. Denne lille miniberetning er et levende bevis på at netop dette mundheld har sin berettigelse.

Jeg har i en periode været låst fast i hjemmet grundet en operation, der ikke helt er gået som det skulle. Dette er en lang historie som jeg ikke vil kede jer med, men ikke desto mindre har det bevirket at jeg efter en måned i hjemmet uden at være i stand til hverken at udføre daglige pligter i hjemmet, passe mine vagter på skydebanen og mit almindelige arbejde har det selvsagt heller ikke været muligt at passe.
Jeg havde egentligt opgivet bukkejagten og humøret var fælt da jeg bor midt i min jagt og jeg har dagligt kunnet følge med i et leben af både råvildt og kronvildt, der nærmest havde invaderet min have. 
Ved den sidste kontrol på sygehuset havde de dog åbnet for muligheden for MEGET korte og langsomme gåture. 
Min gode ven naboen, der har været en kæmpe hjælp med alt muligt praktisk igennem forløbet her er inkarneret bukkejæger og da han om morgenen d. 16. Havde nedlagt en fin lille seksender, som han lystigt berettede om, var jeg nærmest grædefærdig.  Rolleyes
Naboen kom ned til mig den anden aften og spurgte så om jeg ikke rigtigt nok havde fået lov at gå korte ture, hvilket jeg jo kunne bekræfte. Han konstaterede derefter, at hvis jeg alligevel var ude at gå tur, så kunne jeg jo lige så godt medbringe min riffel.  Blush
Jeg må under ingen omstændigheder løfte noget som helst, så jeg ville absolut ikke være i stand til at slæbe en evt buk med hjem. Naboen konstaterede derefter tørt, at hvis jeg mod forventning ville være i stand til at overliste en buk og ovenikøbet være så heldig at træffe "bæstet" med en heldig kugle, så kunne jeg sgu bare ringe, for så ville han komme og brække og slæbe dyret hjem for mig. Hans påstand var, at sandsynligheden for at det ville ende med det udfald var så lille at den chance turde han sgu godt tage.  Big Grin Big Grin
Jeg vurderede ikke voldsomt lang tid og jeg besluttede mig trods tanken om lægens løftede øjenbryn hurtigt, at den lille gåtur kunne jeg sgu godt klare. Den gode times tid ude i det fri kunne jeg vel godt klare.
Grejet blev til naboens fryd monteret og jeg kunne akkompagneret af naboens hyggelige videre fornærmelser sætte afsted på jagt. Hvilken vidunderlig fornemmelse efter at være stillesiddende i så lang tid. 

Afsted det gik. 
Der er 200 meter ned til skoven. Yderligere 150 meter ned til det hjørne hvor jeg havde tænkt mig, at jeg skulle sidde og spilde tiden Smile
Dernede stødte jeg på en fin rå og hun tillod desværre ikke jeg kunne sidde der. Jeg begav mig i snegletempo videre. Det gik forrygende. Da jeg have forceret en meget våd rapsmark i et spor lavet af kronvildtet, kunne jeg lige så godt fortsætte det sidste stykke over til mit læbælte, hvor jeg kunne sidde med godt udsyn og hygge mig på min jagtstol.
En udsøgt plan.  Big Grin
Solen var tittet frem efter det havde regnet temmeligt kraftigt hele eftermiddagen så da det jo hedder sig at efter regn kommer der dyr frem var forholdene gunstige. Jeg havde ikke det fjerneste imod at gøre naboens drillerier til skamme ... Dette skulle vise sig at være det eneste, der holdt stik den eftermiddag. 
 Da jeg nåede læbæltet formåede jeg trods mit snegletempo og ivrige arbejde med kikkerten i gå-pauserne at støde et dyr på modsatte side af læbæltet. Dyret kunne jeg følge langt ud og som så ofte set før drejede dyret af for at entrere min egen jagt oppe i hjørnet for efterfølgende at bevæge sig tilbage mod et skovstykke/vandhul jeg har midt inde på mit stykke. Retninger var fin og jeg kunne konstatere det var en buk. Jeg stillede min Viper Flex op og og gjorde mig klar. 
I mellemtiden havde himlen åbnet sine sluser jeg fik en skylle af format. I regnen stillede bukken sig med bredsiden til og på ca 130 meters afstand sendte jeg en 120 grains Barnes ttsx afsted med små 1000 meter i sekundet fra min gamle tikka 690 i kal. 6.5-06
Kugleslaget var meget tydeligt og bukken tegnede tydeligt for skuddet, hvorefter den forsvandt kortvarigt af syne. Umiddelbart derefter så jeg dyret løbe derfra i høj hast. 
Jeg fandt roen og gik efter de obligatoriske LAAAAAANGE minutter frem til skudstedet. 

Regnen stoppede så pludseligt som den var startet og jeg fandt uden problemer stedet og derefter begynte det hele at blive rigtigt træls. På skudstedet fandt jeg meget tydelig schweiss. Desværre leverschweiss Huh Huh Sad
Og ingen buk. Jeg fandt spor fra dyret men ikke yderligere schweiss.... 
Derefter begyndte tvivlen at komme bragende frem i underbevidstheden..... 
Jeg havde ikke flere kræfter. Jeg var klar over jeg allerede nu havde presset citronen mere end godt var, så frem med telefonen og et opkald til Schweishundeføreren. 
Elon Godiksen er en af mine gode venner og vi sidder bl.a. i bestyrelse sammen i den lokale jagtforening. Elon lyttede til mit usammenhængende og trætte sludder, hvorefter han kort gav mig beskeden: "Gå hjem, jeg ringer når jeg nærmer mig"
Jeg afmærkede skudstedet og begav mig den lange gåtur hjemover. Det var en lang og hård tur hjem. Jeg kunne nu for alvor mærke at jeg havde taget munden for fuld og sammenholdt med den nagende følelse af at have et dyr til at ligge, så var det nær den længste gåtur jeg nogensinde havde oplevet... 
Hjemme fik jeg lidt ro på, ringet til lodsejer om at der ville køre bil ind på marken, advisere naboen og min far, der havde ringet for at høre hvordan "gåturen"  Havde været. 

Elon dukkede op ca en time efter jeg var landet I hjemmet. I mellemtiden havde en energibar, vand og en kop kaffe hjulpet lidt på mit energiniveau, så jeg satte mig trist til mode ind i bilen for at følge med ud og vise skudstedet. 
Stedet blev udpeget og Elon kunne med det samme konstatere at dyret som antaget var truffet, mængden af schweiss og lever på skudstedet indikerede at dyret var hårdt ramt og at det formentlig allerede var forendt. Jeg udtrykte min forundring over der ikke var yderligere schweiss, men Elon kaldte til orden og bad mig holde kæft og lade hunden gøre det den er god til. Hunden arbejdede i under et minut hvorefter den kunne slæbe min buk ud af læbæltet 40 meter fra skudstedet og forøvrigt stendød. Helt i modsat retning af hvor jeg så et dyr løbe efter skuddet og selvsagt også i totalt modsatte retning af, hvor jeg havde ledt efter schweiss. 
Vi kunne nu konstatere at bukken havde løbet ind på marken og havde standset op i umiddelbar nærhed af et eller flere dyr, der i forvejen var inde på mit stykke. Disse dyr var ,skræmt af skuddet, stukket af og det var netop de/det dyr jeg havde set løbe fra stedet. 

Årsagen til der ikke var mere schweiss var at jeg i regnen ikke havde vurderet vinklen på dyret korrekt. Bukken havde stået markant mere på skrå i forhold til mig, så kuglen var gået ind ganske som jeg ville have den til, men den var gået ud af dyret alt for langt tilbage, hvorfor den havde truffet leveren. Undertrykket havde trukket en del af vommen med ud af hullet, så det var lukket som med en prop. 

Elon hjalp handikapperen med at brække bukken og han kørte os hjem for at få bukken hængt op. 
Det var hans sidste opgave på dagen, så der ventede kaffe/kage og en iskold bajer hjemme på matriklen.

Der var nu tid til eftertanke. Alt var gået nærmest modsat af hvad jeg havde forventet. Var det et skud jeg burde have afgivet, var det den rigtige buk at skyde. Ret beset må jeg være ærlig at indrømme at bukken virkede større end han var, så skulle han have haft et år eller to mere. Skulle jeg overhovedet være taget afsted osv. Osv. 
I indledningen skrev jeg at det sjælden går som præsten prædiker. Dette må siges at være sandt i netop dette tilfælde


Billederne er dårlige, lyset og vinklerne var for ringe, så de yder ikke hverken bukken eller skytten/fotografen retfærdighed, men I får dem nu alligevel..

Afslutningsvis vil jeg benytte lejligheden til sende en kæmpe TAK ud i æteren til vores fantastiske korps af schweishundeførere. Deres uselvisk indsats er fantastisk og hvor er jeg taknemmelig for deres hjælp. 
[Image: 20210516-223539.jpg]

[Image: 20210516-223606.jpg]

[Image: 20210516-224346.jpg]

[Image: 20210517-173955.jpg]

[Image: 20210517-174540.jpg]



Venligst
KLOKKER
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#36
Stort tillykke til jer begge med et par fine bukke Smile

Tak for en herlig beretning Klokker, jeg håber du er kommet godt over strabaserne Big Grin
Mvh Bjarne
Svar
#37
(20-05-2021, 07:51 PM)Tex Skrev: Stort tillykke til jer begge med et par fine bukke Smile

Tak for en herlig beretning Klokker, jeg håber du er kommet godt over strabaserne Big Grin

Jo tak, Bjarne
Jeg har ligget brak i to dage efter at have givet for meget gas, men det begynder at hjælpe. Kontrollen på skidttilpashuset i dag røbede fremgang, så det er bare ud over stepperne Cool Cool Cool Big Grin Big Grin Big Grin  Big Grin
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#38
Tillykke med bukken Klokker. [Image: thumbs-up.png]

mvh. Swift
Svar
#39
Skudt d. 24-5-2021, 10 km. vest for Randers.

[Image: Buk-24-5-2021-1.jpg]
Svar
#40
Blot et spørgsmål ud af uvidenhed, men hvad skal man betale for en Schweiss hundefører? Det system/service kender vi ikke her. Her må man selv finde dyret, eller kende en der har en hund der kan gøre det.
God bedring Klokker, med hvad det nu end er.
H
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)