Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
DJs retningslinje for jagtfeltskydning.
#1
Så var jeg til skydning i Tranum klitplantage i dag til udtagelse i kreds 1. Jeg skulle dog skyde uden for konkurrence! God stærk vind i klitterne, med en smule støvregn og overskyet.
Ifm indskrivningen hørte jeg arrangørerne havde fået kritik for at den var for let sidste år. Bedste i jægerklassen havde skudt 378 ud af 500 mulige point, så for nogen havde den vel været passende i sværhedsgrad.

Eneste hjælpemiddel jeg mødte, var på standplads 1 til en liggende skydning, som var en slags kontrolskydning med sandsæk. Fint, for det er også DJ anbefaling. Så er træfpunktet jo tjekket og så er der lidt ro på kan man mærke blandt skytterne.

Alle skydestillinger var enten liggende, siddende/knælende og uden hjælpemidler og så en enkelt stående uden hjælpemidler på bane 4. Den vil jeg godt lige give en bemærkning, for hvorfor laver DJ overhovedet en retningslinje, når den alligevel ikke følges...
På denne her bane 4 var der 2 mål. En and på 20 meter med et center træf på 5 cm og en mårhund på 56 meter med med ca samme træf område - bare ovalt. Det virkede til at blive en svær omgang og ganske rigtigt. Som nævnt var den fritstående og....... så skulle der afgives 2x5 skud på 90 sek inkl. ladning.... På alle andre standpladser var skydetiden det dobbelte.

Det er helt uden for kategori og alles skud fløj rundt. I retningslinjen står der at skyde situationer opbygges så kun en ting er meget vanskelig. “F.eks kan stor afstand, lille ringdiameter, kort skydetid, eller svær skydestilling ikke kombineres.
Her var der altså kort skydetid, lille ringdiameter, og svær skydestilling på begge positioner sammenholdt med at der skulle korrigeres en del i højden fra mål 1 til 2. Bedste skytte på denne post blev min sidemand, men jeg havde også hjulpet ham med yderligere 4 skud, så han havde 9 at tage af Wink

Jeg har fremført min kritik før og det ligner efterhånden at nogle feltskydninger er for eliten og ikke for jægere der ønsker at dygtiggøre sig ud i skydningens kunst. Flere deltagere i dag, ønskede ikke at deltage igen og det finder jeg bare rigtig ærgerligt. Mange skydninger har indbygget rigtig mange sjove og svære elementer, hvilket jeg sætter stor pris på, men udtagelsesskydningerne og selve forbundsmesterskabet, skal altså have afsæt i DJs regelsæt.

En deltager havde skrevet en mail til DJ for 2 måneder siden, med samme synspunkt, som han afleverede til kredsformanden i papirform, da DJ ikke havde gidet svare på hans kritik.
Så hvor pokker går man egentlig hen med sin frustration....

Til orientering var der ingen - heller ikke sidste år, der formåede at skyde de maksimale 500 point...
Vh. JBC

Den der kravler over gærdet hvor det er lavest - er meget klog!

Svar
#2
Godt skrevet og jeg giver dig helt ret, jeg har i flere år selv påpeget overfor den ansvarlige i DJ at regler ikke følges, hverken i Tranum eller for den sags skyld i Ulfborg til mesterskabet. Det er dog som at kaste vand på en gås.

Hvis formålet er at få folk til at træne mere, giver det ikke mening at lave skydningerne så svære at folk løber skrigende bort. Fårene skal nok blive skilt fra bukken i sidste ende.
Svar
#3
Godt skrevet !!

Hvad med at indrykke et læserbrev i " Jæger " og ved samme lejlighed bede den ansvarlige tage stilling til kritikken.


Med venlig hilsen
Søren

Svar
#4
det lyder lidt barskt: en kombination af svære elementer bør undgås: hvis der er en bane hvor der er tale om småt træfområde+svær skydestilling+kort tid burde den være en ommer

hos vores kreds i Hevring er skydningen traditionelt nem uden fritstående og siddende uden stokke, og alligevel er der ikke endnu skudt max point. men de fleste får en god oplevelse
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
En jagtfeltskydning er tilpas svær, når kun en enkelt deltager skyder fuldt hus.

I forrige weekend var der en skydning, hvor 7 havde 318 af 320 mulige points. 
Er den så for let?

Ikke efter min mening.

Mange af deltagerne er ikke rutinerede jagtfeltskytter, og med mindre at det er planen, at de skal jages ad h...… til, skal de have så mange gode oplevelser. Så mange, at de kommer igen. Det er den eneste måde de bliver bedre.

Ha en fortsat god dag.

JCK
Svar
#6
Hvor kan man finde regel sættet henne.
Mvh.
Morten
Svar
#7
Du finder reglerne her:
https://www.jaegerforbundet.dk/vaben/jag...tskydning/

Måden man rykker mellem klasserne er også lidt tåbelig.
Den eneste måde man, ifølge reglerne, kan rykke ned fra mesterklassen på, er at skyde som en af de fem dårligste i mesterrækken til FM. Du kvalificerer dig næppe til FM ved at skyde dig helt ud til udtagelsen, og så er du fanget i mesterrækken indtil du kvalificerer dig til FM ?

Desuden er du reelt bundet i mesterrækken hvis du har skudt mærkeskydning til guld med egeløv. Det er 59 point siddende med trebenet skydestok (eller lang bipod) og så 27 point fritstående på en bukkeskive. 
Jeg vil vove den påstand at det kan omend rigtig mange i den øverste 1/4 i jægerklassen, du skal kun have gjort det en gang, der står blot "som bedste resultat" i mesterrækken og "aldrig" i jægerklassen.

En revision af klasserne var måske en idé.
Måske noget med nedrykning fra mester hvis du skyder xx% dårligere end bedste til udtagelsen. Således at du kun ryger ned hvis du reelt ikke har en chance for at være med hvor det er sjovt.

I kreds 4 er skydningen forskellig fra mester til jæger/dame/veteran. Mesterrækken må på visse baner ikke anvende de hjælpemidler der er tilrådighed, ex skydestok eller pæl.
Jeg kan ikke tyde om reglerne giver hjemmel til dette, men det er måske en idé til at gøre jægerklassen mindre elitepræget. En skydestok til en stående skydning vil somregel være noget bedre for selvtilliden end fritstående.

Jeg synes det er ok folk bliver udfordret lidt og styrken i feltskydningerne er at folk forhåbentlig ser hvor deres grænser går og lærer noget af det.

Oven i alt brokken synes jeg vi skal huske at rose vores kredsfolk for at gide bruge tiden og energien på at arrangere skydningerne for os, det er så vidt jeg ved stadig frivilligt arbejde
Svar
#8
Ved godt at jeg er en naiv vestjyde, men de mange frivillige personer der bruger deres fritid for at vi skal have en god dag, gør jo ikke noget for at chikanere skytterne.
Afholderen har fået opgaven at  finde de bedste til FM og lave den bedste skydning med deres fortolkning af hvad svært er.

Hvordan ville Traum stævnet have set ud, hvis der kun var 3-5 sek.m vind, så ville den vel også være nemmere.
Mvh.
Morten
Svar
#9
MCC, jeg anerkender de frivilliges indsats og jeg er meget bevidst om min ageren ude på banerne. Jeg er selv med som arrangør og banekommandør i Hevring ifm. udtagelsen både lørdag og søndag, så jeg ved godt hvordan skytterne kan reagere....

Jeg forholder mig til regelsættet som er et regelsæt og ikke en retningslinje. Det er lavet for at tilgodese skytterne i de forskellige kredse får lige muligheder for at kvalificere sig.

Som jeg også skrev, syntes jeg de skæve indslag på diverse skydninger er både sjove og inspirerende, men til udtagelserne og mesterskabet skal alle have så lige vilkår som muligt.

Om vinden er 5 m/s eller det 3 dobbelte er fuldstændig ligegyldigt. Min anke går på kombinationen som beskrevet. Det er alene arrangørernes ansvar at følge reglerne. Hvis man begrunder manglende indsigt i regelsættet eller vilje til at følge det, med man yder en frivillig indsats, er jeg stået af.

Jeg har skrevet et notat til Nicholai Vigger Knudsen i DJ, som har lovet at tage det med på næste udvalgsmøde, som afholdes umiddelbart efter FM i september.

/Johnny
Vh. JBC

Den der kravler over gærdet hvor det er lavest - er meget klog!

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)