Tråd vurdering:
  • 2 stemme(r) - 3.5 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ETA kl 13:10...
#1
[Image: 02688354-D3-CF-4-FFE-BF99-93-A240-A58-F09.jpg]

Jeg sidder i Amsterdam på vej mod nye eventyr sammen med mine to sønner.
Ifølge planen lander vi kl 13:10 og derefter har vi to timers kørsel til reviret.
Fortsættelse følger...

Dbh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
God tur. Knæk og bræk.
Bliver spøndende og høre hvor du er på vej henad.
Amsterdam kan sende en i MANGE retninger.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#3
Hej Lars .... eller skal jeg sige Flemming 2???
I bliver nød til at sige hvor i skal hen. Vi andre er tisse nysgerrige?
Som sagt kan man komme mange steder hen fra Amsterdam... håber bagagen går samme vej.
God tur til dig og sønnerne

Knæk og bræk

Michael
Svar
#4
Knæk og bræk

Tror ikke det er det vi snakkede om, Men Lars, med dig ved man aldrig.

Glæder mig til at få nyt.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#5
Han er på vej sydpå ift. Amsterdam - men dog i Europa.
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#6
@Boryx

Lidt mærkeligt at rejse i “Europa” gennem Amsterdam, da man kan nå “alle” destinationer fra Danmark, men Tyrkiet er dog i Europa, men mod sydøst og lidt mere flyvetid.

Amsterdam, der skal man søge om godkendelse for rejse med våben i transit 8 uger inden afrejse.

Men tror på Alpin Gemse, Frankrig/Østrig/Spanien med leje riffel.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#7
Nu er vi hjemme igen efter en fremragende tur efter alpin gemse i Slovenien. 

Jeg har længe haft en gemse "i maven", som blot ventede på at blive lukket ud. Gradvist blev mine tanke om gemsejagt mere og mere konkrete. Et besøg hos Rolin med snak om bjergjagt i almindelighed og gemsejagt i særdeleshed hjalp ikke på rejselysten.

Et vigtigt punkt for mig på denne tur var muligheden for at have begge mine drenge med. Flere danske og udenlandske udbydere blev kontaktet. De havde dog alle større eller mindre forbehold for at sælge gemsejagt, når der skulle 2 drenge på hhv 10 og 12 år med på turen - eller også var rejserne latterligt dyre. I forbindelse med research omkring jagtmuligheder i Kroatien kom jeg i kontakt med en ung fyr, som kunne tilbyde gemsejagt i en slovensk jagtklub med en årlig afskydning på ca 40 gemser. Han mente nok, at der var mulighed for at lade to drenge deltage, så jeg slog til.

Flyrejsen gik fra Aalborg via Amsterdam til Zagreb, hvor vi blev hentet af Vladimir. Alt forløb glat og vi kørte op til reviret i Slovenien tæt på den østrigske grænse. Her blev vi budt velkommen af Tomas og Petr og slagplanen blev lagt. Jeg havde på denne tur valgt ikke at medbringe egen riffel, så jeg måtte tage til takke med en låneriffel (Heym SR21 Super Classic kaliber 8x64S med Swarovski Z6i 2,5-15x44). Nydelig riffel og efter 2 klik ned på kikkerten var riflen (og jeg) klar til jagt.
[Image: 2-B369273-A188-41-BC-BB9-E-5-FB93-A84-DCC0.jpg]

Terrænet var klassisk alpelandskab med stejle klippesider, nåleskov og spredte landbrug med græsningsarealer/høproduktion. Med andre ord fantastisk. Medlemmerne i jagtklubben havde på forhånd udset sig to områder, hvor de mente at chancerne var bedst for os. Den første morgen og formiddag afsøgte vi skoven og klippeskrænterne i et område. 
[Image: 0589-FC3-F-E825-4-E78-8-FBA-F60-ED5-CEF7-FF.jpg][Image: 7833863-A-EE52-4925-9455-3-F515365-F10-F.jpg][Image: 662-C397-D-CF20-433-D-A24-A-C129-F249595-B.jpg]
Vi fik kontakt med mindst 2 forskellige grupper af gemser, men inden guiden havde vurderet trofækvalitet og alder, var skudmuligheden forpasset... Både Viggo og Emil havde fulgt optrinnene på første parket og var meget begejstrede.
 
Sulten begyndte at melde sig, så en sandwichpause i solen uden vandrestøvler var tiltrængt. 
[Image: 2-FD5-FB3-B-96-FC-4-C13-A539-028-BB81-C3-CDD.jpg][Image: 024170-C4-3233-49-D1-BB08-FCA728-E0-B2-CD.jpg]

På vejen videre til næste område faldt både Viggo og Emil i søvn i bilen.
 [Image: AB08-D0-B9-A633-47-CB-AD84-F906-CF96642-B.jpg]

Område nr. 2 var mere stejlt. Vi gik opad - længe... Med jævne mellemrum blev skråninger, raviner og små lysninger mellem træerne studeret i kikkerterne. Vi fandt dog ingen gemser. Da vi næsten havde nået toppen, begyndte vi at bevæge os parallelt med bjergryggen, så vi var under skyline. Ved hver ravine, dalstrøg m.m. gjorde vi stop og brugte kikkerterne. Midt på eftermiddagen fandt vi en gemse, som gik ca 200 meter fra os mellem nogle fyrretræer. Desværre gentog historien sig; da alder og trofækvalitet var vurderet var gemsen ikke længere i en skudbar position, hvorefter gemsen langsomt forsvandt i noget bevoksning.


Alt i alt havde vi vel set ca 10 gemser, da vi sidst på eftermiddagen besluttede at vende hjemad til vores Gasthaus. På vejen hjem foreslog Petr, at vi skulle kigge på skrænterne bag hans hus. Vi var alle godt trætte og Emil faldt i søvn i bilen. Da vi kom til Petrs hus, gik vi rundt på nogle skrænter. Emil sov i bilen. Ingenting... Med en håndbevægelse vinkede Petr os med videre. 
Fra en lille klippe med overblik ned over et område med vindfælder og trærødder opdagede vi tre gemser. Efter granskning af dyrene med teleskopkikkerten lød dommen: "Der er en gammel gold gemsehun på ca 12 år i gruppen. Den er ikke så stor trofæmæssigt, men absolut et afskydningsdyr". Dette var dagens sidste mulighed, dyrene var i bevægelse og en beslutning skulle træffes hurtigt.
[Image: 5-A919389-7032-4588-8854-08-AF40-B52-D47.jpg]
Ned på maven. Afstandsmåleren sagde 189 meter. Bang. Gemsen var død. 

Så langt så godt, men Emil havde sovet i bilen hele tiden og blev vækket af skuddet. Nu var han gået glip af skudsituationen... Viggo havde heller ikke set gemsen, inden jeg skød, men han havde jo været lige ved siden af mig hele tiden. Emil var selvfølgelig ulykkelig - og jeg følte bondeanger over ikke at have afstået fra at skyde uden begge drenge ved min side. 
Jeg fik overtalt Emil til at komme med ned og se gemsen, hvor den faldt, men han ville ikke med på trofæbillederne. 
[Image: F1-CB58-E1-47-A6-4-FFD-89-EB-C0-CDDF992526.jpg]
For at gøre det godt igen måtte jeg til sidst love, at Emil måtte komme med igen på jagt efter gemse og muflon. Hvad man dog ikke gør for de kære børn...
[Image: 82183-B26-A892-40-AE-9-C09-1-E60-F0993-E9-C.jpg]
Da vi kom tilbage til vores Gasthaus viste skridttælleren 21.685 skridt på dagens jagt.

mvh Lars
Svar
#8
Stort tillykke med gemsen.
Dejlig fortælling.... bare en skam at fu må afsted igen?

Mvh

Michael
Svar
#9
Tillykke med gemsen, ja jeg kunne godt fornemme på dig inden i rejste hjem fra svinejagten at det nok var på tid med en gemse, ja klart du skal afsted igen, en gang bjergjagt, så er man bidt af det.

/Rolin

PS: hvor mange trapper/etager gik i op.
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#10
Stort tillykke med Gemsen og tak for en fin beretning  Big Grin Big Grin
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)