Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sonic ballistic NKT
#1
Jeg er blevet så glad for min NKT at jeg ikke længere skifter piben ud til 6,5 i forårs sæsonen. 
Mit lager af trænings amo. er ved at slippe op, og jeg er lidt for "Jydsk" til at skyde med Barens TSX på skydebanen,så jeg ser om efter alternativer.

jeg vil gerne prøve "Rulle Jørgens" messing projektiler, så jeg søger efter Ladedata, genlade erfaringer, erfaringer med præcision, erfaringer i forhold til rengøring af pibe, og erfaringer ved skud på vildt, jeg vil brugen den til alt fra mårhund til kronvildt.

Lad mig høre om dine erfaringer og meninger.

Mojn Weide
Svar
#2
BUMP !

KOM NU !

Jeg ved i ved noget !  Smile
Svar
#3
(08-02-2020, 10:21 AM)Weide Skrev: BUMP !

KOM NU !

Jeg ved i ved noget !  Smile

Hej Weide, 
Jeg kan desværre kun bidrage med erfaring i 6.5x55. Det er derimod det mest velskydende projektil jeg nogensinde har prøvet. Nu findes der jo ikke noget der går hul-i-hul, men jeg vil påstå at Rulle Jørgen's kugler er det der kommer tættest på, da en 5-skudsgruppe vel næppe var 10 mm fra yderkant til yderkant. Med hensyn til jagtlige erfaringer, har jeg set dem i aktion på dåvildt og råvildt. Vildtet forender - meen hvis man ikke rammer mellem "tremmerne" syntes jeg de ekspanderer for hurtigt og laver en del "svineri" på indgangssiden. Hvis man derimod ikke rammer noget hårdt på indgangssiden har de perfekt performance og forventeligt begrænset hul på udgangssiden. Ved ikke om dette hjælper dig da det jo ikke er i det kaliber du efterspørger, men det er hvad jeg har af erfaring med de kugler.
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#4
(08-02-2020, 08:30 PM)hjemmeladeren Skrev:
(08-02-2020, 10:21 AM)Weide Skrev: BUMP !

KOM NU !

Jeg ved i ved noget !  Smile

Hej Weide, 
Jeg kan desværre kun bidrage med erfaring i 6.5x55. Det er derimod det mest velskydende projektil jeg nogensinde har prøvet. Nu findes der jo ikke noget der går hul-i-hul, men jeg vil påstå at Rulle Jørgen's kugler er det der kommer tættest på, da en 5-skudsgruppe vel næppe var 10 mm fra yderkant til yderkant. Med hensyn til jagtlige erfaringer, har jeg set dem i aktion på dåvildt og råvildt. Vildtet forender - meen hvis man ikke rammer mellem "tremmerne" syntes jeg de ekspanderer for hurtigt og laver en del "svineri" på indgangssiden. Hvis man derimod ikke rammer noget hårdt på indgangssiden har de perfekt performance og forventeligt begrænset hul på udgangssiden. Ved ikke om dette hjælper dig da det jo ikke er i det kaliber du efterspørger, men det er hvad jeg har af erfaring med de kugler.
lad os høre hvilken ladning der grupperer så nysseligt
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
(08-02-2020, 08:30 PM)hjemmeladeren Skrev:
(08-02-2020, 10:21 AM)Weide Skrev: BUMP !

KOM NU !

Jeg ved i ved noget !  Smile

Hej Weide, 
Jeg kan desværre kun bidrage med erfaring i 6.5x55. Det er derimod det mest velskydende projektil jeg nogensinde har prøvet. Nu findes der jo ikke noget der går hul-i-hul, men jeg vil påstå at Rulle Jørgen's kugler er det der kommer tættest på, da en 5-skudsgruppe vel næppe var 10 mm fra yderkant til yderkant. Med hensyn til jagtlige erfaringer, har jeg set dem i aktion på dåvildt og råvildt. Vildtet forender - meen hvis man ikke rammer mellem "tremmerne" syntes jeg de ekspanderer for hurtigt og laver en del "svineri" på indgangssiden. Hvis man derimod ikke rammer noget hårdt på indgangssiden har de perfekt performance og forventeligt begrænset hul på udgangssiden. Ved ikke om dette hjælper dig da det jo ikke er i det kaliber du efterspørger, men det er hvad jeg har af erfaring med de kugler.

Tak for svar 
Nu er det jo netop en 6,5 pibe der ikke rigtigt bliver brugt mere, så måske det alligevel er lidt interessant.
Hvad er hastigheden på din ladning, vi hjemmerullere har ofte en tilbøjelighed til at gå efter "fuld tank, gerne med lidt top på" selv om det ofte ikke rigtigt gir mening, så måske den bare skal drosles lidt ned for ikke at lave griseri
Svar
#6
Ikke i NKT, men i 358 Win. Heller ikke Sonic Ballistic, men en andet drejet, fragmenterende, dansk produceret, messingprojektil. Men alligevel:
Med næsten ingen anstrengelser på ladebænken, leveres grupper på ca. 1,5 x projektildiameteren. Jeg gætter på, at det forhold, at de er drejet, gør den 100% koncentriske og dette har afgørende betydning for præcisionen. Jeg har ikke leveret vildt med den, da den brede, flade snude, ikke føder helt optimalt fra mit magasin. Det skulle så ikke være et problem med Sonic Ballistic, i modellen med sømmet i spidsen.
Svar
#7
(09-02-2020, 01:25 AM)STROM Skrev:
(08-02-2020, 08:30 PM)hjemmeladeren Skrev:
(08-02-2020, 10:21 AM)Weide Skrev: BUMP !

KOM NU !

Jeg ved i ved noget !  Smile

Hej Weide, 
Jeg kan desværre kun bidrage med erfaring i 6.5x55. Det er derimod det mest velskydende projektil jeg nogensinde har prøvet. Nu findes der jo ikke noget der går hul-i-hul, men jeg vil påstå at Rulle Jørgen's kugler er det der kommer tættest på, da en 5-skudsgruppe vel næppe var 10 mm fra yderkant til yderkant. Med hensyn til jagtlige erfaringer, har jeg set dem i aktion på dåvildt og råvildt. Vildtet forender - meen hvis man ikke rammer mellem "tremmerne" syntes jeg de ekspanderer for hurtigt og laver en del "svineri" på indgangssiden. Hvis man derimod ikke rammer noget hårdt på indgangssiden har de perfekt performance og forventeligt begrænset hul på udgangssiden. Ved ikke om dette hjælper dig da det jo ikke er i det kaliber du efterspørger, men det er hvad jeg har af erfaring med de kugler.
lad os høre hvilken ladning der grupperer så nysseligt

Hej Storm,

Hermed opskriften på eget ansvar: 120 grs. Sonic Ballistic Jagt, lot #20180326410, COL = 75mm, trim to 54,8mm, Krudt: Norma 203-B: 42 grs.,  Primer CCI Magnum. Har desværre ikke en hastighedsmåling. De blev afskudt i min S&L 97D/L Sporter.
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#8
takker,
jeg prøver. ellers har jeg ikke været under 30 mm med denne kugle
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
Ikke for at kapre tråden, men...Jeg har skudt lidt med konkurantens i 7 mm med Vo på 820 m/s på vildt. Hvis man rammer noget hårdt på vejen, ser det ud som skudt med kardæsk, og jeg er lidt på herrens mark angående blyfri. Men de skyder godt på papir, rigtig godt endda.

Mine 5 cents
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#10
(13-02-2020, 04:32 PM)THORLAK Skrev: Ikke for at kapre tråden, men...Jeg har skudt lidt med konkurantens i 7 mm  med Vo på 820 m/s på vildt. Hvis man rammer noget hårdt på vejen, ser det ud som skudt med kardæsk, og jeg er lidt på herrens mark angående blyfri. Men de skyder godt på papir, rigtig godt endda.

Mine 5 cents



Kapre du bare løs, måske der falder et par "guldkorn" af  Smile
weide
Svar
#11
Jeg brugte Sonic Hunt 150 gr i min 308'er i 2018-sæsonen. Fin effekt med stort set knald-og-fald-effekt på råvildt og dåvildt. Kronvildt løb lidt (op til 80-100 meter). Jeg havde lidt overraskende problemer med præcisionen ved kontrolskydning under en tur til Skotland. Jeg kunne efterfølgende ikke genfinde problemet, så jeg kender ikke årsagen (riffel, optik, lyddæmper eller patron).
Jeg havde egentlig planer om at teste videre med projektilet på sydebanen i foråret 2019, men almindelig travlhed kom i vejen. Måske får jeg tid i 2020?

mvh Lars

PS: vedr ladning fik jeg rådet af M@X at benytte hurtigste krudt (i mit tilfælde N201), starte på max.ladningen (i mit tilfælde 41,0 grains) og bygge op derfra.
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#12
(14-02-2020, 09:17 PM)Lars M. L. Skrev: Jeg brugte Sonic Hunt 150 gr i 308

PS: vedr ladning fik jeg rådet af M@X at benytte hurtigste krudt (i mit tilfælde N201), starte på max.ladningen (i mit tilfælde 41,0 grains) og bygge op derfra.

Bygge op? 

Du fandt vel max-ladningen og reducerede vel derfra ...?

Eller hvad mener du?
K&B Claxel Wink




Svar
#13
(15-02-2020, 12:02 AM)Claxel Skrev:
(14-02-2020, 09:17 PM)Lars M. L. Skrev: Jeg brugte Sonic Hunt 150 gr i 308

PS: vedr ladning fik jeg rådet af M@X at benytte hurtigste krudt (i mit tilfælde N201), starte på max.ladningen (i mit tilfælde 41,0 grains) og bygge op derfra.

Bygge op? 

Du fandt vel max-ladningen og reducerede vel derfra ...?

Eller hvad mener du?
jeg blander mig lige:
Jørgens kugler kræver og tåler en høj ladning. Så ja, vi snakker max ladning for en alm blyholdig kugle i samme vægt og så arbejde sig opad.
det rykker lidt i gamle mænd at glemme sin børnelærdom, men det virker
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#14
Tak for den uddybende forklaring, Strom. Det var lige præcis det, jeg mente.
Vh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#15
Tager i fat i Jørgen, direkte for at få fat i nogle kugler? Har forsøgt at skrive en mail. Men har intet svar fået.
Svar
#16
(15-02-2020, 08:25 PM)ThomasGorski Skrev: Tager i fat i Jørgen, direkte for at få fat i nogle kugler? Har forsøgt at skrive en mail. Men har intet svar fået.

Det er vist et kendt problem  Smile

jeg ringede 2-5 gange dagligt i 2 uger, men der må ha`været ferielukket på det tidspunkt

Mojn Weide
Svar
#17
(15-02-2020, 10:06 AM)SSTROM Skrev:
(15-02-2020, 12:02 AM)Claxel Skrev:
(14-02-2020, 09:17 PM)Lars M. L. Skrev: Jeg brugte Sonic Hunt 150 gr i 308

PS: vedr ladning fik jeg rådet af M@X at benytte hurtigste krudt (i mit tilfælde N201), starte på max.ladningen (i mit tilfælde 41,0 grains) og bygge op derfra.

Bygge op? 

Du fandt vel max-ladningen og reducerede vel derfra ...?

Eller hvad mener du?
jeg blander mig lige:
Jørgens kugler kræver og tåler en høj ladning. Så ja, vi snakker max ladning for en alm blyholdig kugle i samme vægt og så arbejde sig opad.
det rykker lidt i gamle mænd at glemme sin børnelærdom, men det virker

Blot for lige at præcisere det jeg skrev. 

Man glemmer sin børnelærdom, finder noget hurtigere krudt og lader patroner med et grains krudt-øgning.  

Dem afskyder man, startende nedefra, til hylstrene viser tryktegn. 

Når man på denne måde når maxladningen, reducerer man og fintuner sin ladning i det nys fundne arbejdstrykområde.
K&B Claxel Wink




Svar
#18
Hej,


Er der nogen der har fundet en god COAL ved HUNT 216 grains og Trainer 200 grains i NKT? Alle andre erfaringer vil også blive værdsat.


Med venlig hilsen

Christian
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)