Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
338 Federal Projekt
#1
Hej 

Jeg står og vil have bygget mig en riffel i 338 federal. Havde enlig også kigget på 358win. Men den 338'ere er jeg godt solgt på nu. 

Jeg har nogle spørgsmål som i måske kunne hjælpe med at besvare eller komme med tips til. 


Tankerne er en Lothar Walter pipe, men hvor kort/lang skal pipen min være for at kunne udnyttet krudtet optimalt? Vil man kunne få en 50cm pipe og stadig opnå god hastighed og præcision?

Jeg overvejer den skal bygges på en brugt Tikka T3 eller noget sako 75/85 men er der andre jeg burde kigge på efter jeres mening? 

Kugler? Jeg har kigget på hhv. Accubond 225gr og Fusion 225gr. Men hvordan er de ved de moderate hastigheder sådan en 338 federal levere? 

Der kommer sikkert flere spørgsmål men det var hvad jeg havde lige nu.

Hvis i har andre erfaringer eller tips jeg burde vide/overveje så modtager jeg dem meget gerne.

Pft 

//Christian
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#2
[Image: 495-BEA83-5783-41-BA-ABF9-218782-B4-B448.png]

[Image: B624-A802-AE22-4-EA1-83-C0-D50-F31-FC5-B08.png]

Spændende!
Jeg ville vælge en lås med medium låselængde. Om det skal være en Sako Forester, Sako 75/85, Tikka 55/590/595 eller en costum-lås er en temperament-sag. Jeg gider ikke Remington 700, men andre vil sikkert ikke være foruden.
Løbslængde på 50 cm lyder passende.
Jeg ville gå med en let og hurtig kugle fx TTSX eller måske en fragmenterende blyfri variant fra Hatting eller Sonic (hvis de findes).
Held og Lykke med projektet.
Vh Lars

Jeg kan ikke umiddelbart se, om Jørgen laver projektiler i kal 338...
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
(16-12-2019, 10:30 PM)Lars M. L. Skrev: [Image: 495-BEA83-5783-41-BA-ABF9-218782-B4-B448.png]

[Image: B624-A802-AE22-4-EA1-83-C0-D50-F31-FC5-B08.png]

Spændende!
Jeg ville vælge en lås med medium låselængde. Om det skal være en Sako Forester, Sako 75/85, Tikka 55/590/595 eller en costum-lås er en temperament-sag. Jeg gider ikke Remington 700, men andre vil sikkert ikke være foruden.
Løbslængde på 50 cm lyder passende.
Jeg ville gå med en let og hurtig kugle fx TTSX eller måske en fragmenterende blyfri variant fra Hatting eller Sonic (hvis de findes).
Held og Lykke med projektet.
Vh Lars

Jeg kan ikke umiddelbart se, om Jørgen laver projektiler i kal 338...

Det gør Jørgen, altså laver kugler i 338.

Hej Christian.
Vi har vist skrevet lidt på FB, men kan da godt fortsætte.
Jeg forstår ikke din, eller andres trang til, at få den til at yde som en 338WM.
Hvis ikke farten er høj nok, så vælg da en 338-06 i stedet, så er du fri for, at presse den til det yderste for de sidste få meter mere i mundingshastighed.
En 338 Federal er fantastiks til skudafstande ud til 15o m, hvor den leverer beskeden med al ønskelig tydelighed.

Jeg vil ønske dig al mulig held med projektet, og du er stadig altid velkommen til at ringe.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#4
(16-12-2019, 11:20 PM)JCK Skrev:
(16-12-2019, 10:30 PM)Lars M. L. Skrev: [Image: 495-BEA83-5783-41-BA-ABF9-218782-B4-B448.png]

[Image: B624-A802-AE22-4-EA1-83-C0-D50-F31-FC5-B08.png]

Spændende!
Jeg ville vælge en lås med medium låselængde. Om det skal være en Sako Forester, Sako 75/85, Tikka 55/590/595 eller en costum-lås er en temperament-sag. Jeg gider ikke Remington 700, men andre vil sikkert ikke være foruden.
Løbslængde på 50 cm lyder passende.
Jeg ville gå med en let og hurtig kugle fx TTSX eller måske en fragmenterende blyfri variant fra Hatting eller Sonic (hvis de findes).
Held og Lykke med projektet.
Vh Lars

Jeg kan ikke umiddelbart se, om Jørgen laver projektiler i kal 338...

Det gør Jørgen, altså laver kugler i 338.

Hej Christian.
Vi har vist skrevet lidt på FB, men kan da godt fortsætte.
Jeg forstår ikke din, eller andres trang til, at få den til at yde som en 338WM.
Hvis ikke farten er høj nok, så vælg da en 338-06 i stedet, så er du fri for, at presse den til det yderste for de sidste få meter mere i mundingshastighed.
En 338 Federal er fantastiks til skudafstande ud til 15o m, hvor den leverer beskeden med al ønskelig tydelighed.

Jeg vil ønske dig al mulig held med projektet, og du er stadig altid velkommen til at ringe.

Venlig hilsen

JCK

Hej JCK

ja det kan godt passe vi har snakket lidt på FB der har jeg da debateret lidt om sammen emne men ville prøve her på et site med noget højere faglig niveau end FB.
Jeg kan ikke se noget nogen steder hvor jeg prøver at få 338WM ydelse ud af en sød lille 338 federal. Eneste jeg har efterlyst er erfaringer med d 225gr kugler?
Jeg vil ikke skyde med kobber i min kommende riffel da jeg foretrækkere tungere kugler og lavere hastighed. 
Og det kan snilt sagtens være jeg giver dig et kald en af dagene når jeg har lidt tid Smile
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#5
(17-12-2019, 12:27 AM)Christian Skrev:
(16-12-2019, 11:20 PM)JCK Skrev:
(16-12-2019, 10:30 PM)Lars M. L. Skrev: [Image: 495-BEA83-5783-41-BA-ABF9-218782-B4-B448.png]

[Image: B624-A802-AE22-4-EA1-83-C0-D50-F31-FC5-B08.png]

Spændende!
Jeg ville vælge en lås med medium låselængde. Om det skal være en Sako Forester, Sako 75/85, Tikka 55/590/595 eller en costum-lås er en temperament-sag. Jeg gider ikke Remington 700, men andre vil sikkert ikke være foruden.
Løbslængde på 50 cm lyder passende.
Jeg ville gå med en let og hurtig kugle fx TTSX eller måske en fragmenterende blyfri variant fra Hatting eller Sonic (hvis de findes).
Held og Lykke med projektet.
Vh Lars

Jeg kan ikke umiddelbart se, om Jørgen laver projektiler i kal 338...

Det gør Jørgen, altså laver kugler i 338.

Hej Christian.
Vi har vist skrevet lidt på FB, men kan da godt fortsætte.
Jeg forstår ikke din, eller andres trang til, at få den til at yde som en 338WM.
Hvis ikke farten er høj nok, så vælg da en 338-06 i stedet, så er du fri for, at presse den til det yderste for de sidste få meter mere i mundingshastighed.
En 338 Federal er fantastiks til skudafstande ud til 15o m, hvor den leverer beskeden med al ønskelig tydelighed.

Jeg vil ønske dig al mulig held med projektet, og du er stadig altid velkommen til at ringe.

Venlig hilsen

JCK

Hej JCK

ja det kan godt passe vi har snakket lidt på FB der har jeg da debateret lidt om sammen emne men ville prøve her på et site med noget højere faglig niveau end FB.
Jeg kan ikke se noget nogen steder hvor jeg prøver at få 338WM ydelse ud af en sød lille 338 federal. Eneste jeg har efterlyst er erfaringer med d 225gr kugler?
Jeg vil ikke skyde med kobber i min kommende riffel da jeg foretrækkere tungere kugler og lavere hastighed. 
Og det kan snilt sagtens være jeg giver dig et kald en af dagene når jeg har lidt tid Smile
Jeg forstår ikke din, eller andres trang til, at få den til at yde som en 338WM.
Der burde have været en smile bagefter denne sætning.
Det glæder mig, at du vælger tunge kugler. Det har altid virket og vil altid virke.
Jeg har nedlagt råvild, kronvildt og vildsvin med Hornady 225 SP. I alle tilfælde med godt resultat.

Desværre er der nok ikke så mange der har en 338 Federal, så det bliver nok ikke de mange tilbagemeldinger.
Jeg
 ved, at Morten Vestergård Knudsen og Jens Thorlak har set lyset.

Om der er andre, ved jeg ikke,
Venlig hilsen 

JCK
Hr, Mauser.
Svar
#6
Hvad er det endt med?
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#7
Ja der er jo gået noget tid siden sidst.

Det er endt med en Tikka T3x, en Lothar walther pibe i 1:10 som er kortet ned ret kort. Så er der kommet en Stalon XE108 dæmper på.

Nu venter jeg på ammunition, er ved at få ladt nogle 200grains Nosler ballistis silver tip. Så må vi se hvordan det hele skyder. Så projektet er næsten færdigt så det spændende når det hele engang flasker sig og er klart.
Jeg er ihvertfald meget spændt på det hele og få min "vildsvin kanon" hjem igen Smile
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#8
Tillykke med den lille ny. Den bliver du glad for.

Venlig hilsen

JCK
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)