Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfaring med browning x-bolt SF chassis
#1
Hej,
Er på markedet efter en chassis riffel. Har efterhånden haft et par forskellige modeller i hænderne i div forretninger. Jeg søger derfor erfaringer med ovennævnte riffel. Jeg oplever den som rigtig lækker, sprødt aftræk og rigtig god låsegang.

Ud over browningen har jeg Tikka tac A1 og Bergara BMP i kikkerten. Jeg har aldrig skudt med nogen af riflerne, så hvis der er erfaringer med disse hører jeg også gerne om dem.

Er der andre/andet jeg bør overveje?
Min plan er, at jeg skal ramme mål på 1000 meter i 2020!!!
Mit behov er vel ret beset dækket af den riffel jeg har nu(Sauer 404 cal. 308, men det er sgu så kedeligt. Så jeg leder også efter en undskyldning, for at sætte to rifler i skabet...
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#2
Jeg ville gå efter en der kan fåes i 6,5x55. 
Tikka’en fåes desværre ( for mig) kun i “ amputeret” 6,5 ( creedmore og lign) kort lås.
Der er mange der sværger til Creedmore’ en efterhånden, jeg er bare mere til det gamle og kendte og på de lange distancer er 6,5x55 altså svær at slå - især hvis pris, udvalg og tilgængelighed på fabriksladet ammo skal regnes med. 

Og nej, du når ikke 1000 meter med .308 - så skal der ihvertfald en særdeles dygtig hjemmelader - special projektiler og en rigtig god pibe til, for at der kan opnåes en rimelig grad af træfsikkerhed ind over. 
Mellem 8 og 900 meter er maks for .308.
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#3
@CP
Har vi ikke en formand på VTF det har skudt .308 på lidt over 1700 meter.

/Rolin

PS: Jeg lægger mig fladt på ryggen hvis jeg har fejl, men sikker i min sag.
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#4
Sikkert, den ryger længere ( meget) end 1700 meter. Men du kan ikke beregne og ramme når først den går subsonisk og det gør den altså mellem 8 og 900 meter. 
Derefter lever den sit eget liv, ligefør den kan vende om og komme efter dig  Tongue
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#5
@CP
Forstå mig ret, vores formand har skudt +1700 meter og ramt sit mål, hvilket nok må respekteres.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#6
(28-12-2019, 10:44 PM)Rolin Skrev: @CP
Forstå mig ret, vores formand har skudt +1700 meter og ramt sit mål, hvilket nok må respekteres.

/Rolin

Hvem ?
Og hvad var målet ?
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
Jeg vil helst skyde langt med 6.5x55 af flere årsager. 

Ladegrej såsom Forster og Redding matricer er ikke billige, og i tillæg har jeg erfaringer med ladninger i dette kaliber, så det er lettest at gå til. 
Jeg oplever KLART mindre runout ved brug af Forster & Redding med de fjeder-belastede 'hylsterføringsmuffer', sjældent over 3/1000" ved måling på overgang fra cylindrisk bæreflade til ogive.

Tilmed får jeg ganske enkelt ikke trænet nok til at kunne håndtere rekylen af 308win for at opnå gode resultater på lange distancer, så til papir, som det er for mig på over 200m, så er 6.5x55 sagen. Det er som om man bare opnår bedre resultater hurtigere  Smile - se evt den gamle 'AB' tråd "Rekyloptag", altså tråden er gammel  Big Grin , uha der var det ved at gå galt.

Det udelukker CTR i 308W, som jeg ellers er hundeglad for ifm. jagt, det udelukker flere kandidater.

Så Hatting ompibede en 30.06 T3'er fra mit skab til en 6.5x55 67cm/19mm S&L pibe, som nu er i et GRS Bifrost skæfte, da det var lettest i øjeblikket. 
Jeg fandt på et tidspunkt en Chassis fabrikant der lavede en XL udgave til de lange patroner som fx 6.5x55, men kan ikke lige finde links pt, og Bifrost skæftet er jeg ok tilfreds med.

Jeg ville personlig gå for en 6.5 kaliber, og helst x55, med en pibe på over 60cm, for at få nogen 'let-tilgængelige' m/s for at undgå at rode rundt i super- til subsonisk område omkring de 1000m, som også nævnt af CP eller skulle lade til vel over max.

Spændende projekt  Cool  lad høre hvad det ender med...
Svar
#8
Og det kedelige (og billige) svar er jo velkendt: Sauer 200 STR. 
Den skyder fremragende, (grim) som den er - flere og flere er ved at se lyset i den og kommer med chassi - skæfter dertil.
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#9
Tak for råd. Har pt en riffel i cal 260rem i kikkerten, men skal mam ikke være hjemmeruller for, at få noget ud af den? Jeg mener der er for lidt fabriksammo tilgængeligt...
Tror nu jeg lytter til jer og kigger efter 6,5x55

Må sgu indrømme, at ar lidt ambivalent omkring at sælge min Sauer... det er jo en rigtig fin riffel, som vel også burde kunne klare de 1000 meter? Hvis jeg sætter en 6,5x55 pibe på.. bør det være en tyk pibe? Så skal min z6 5-30x50 nok også skiftes, der er vel ikke klik nok?
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#10
Jeg tjekkede det med 'klik til rådighed' i forskellige langdistance kikkerter:

[Image: AoqDyDr.png]
Fra: http://mybb.riffeljagt.com/showthread.php?tid=27356

Og i din Svaro er der klik nok til 1000m (stadig supersonisk), se herover, selvom du sender en 6.5 130grs Norma Golden Target afsted med 'kun' 800m/s. Du kan klikke ud på 1200m med din Svaro hvis du sender 130grs Norma GT afsted med 900m/s, som du kan i en Sauer STR med 73cm match pibe, jeg har haft- og ladet til sådan en Wink  Det kræver blot, at du har tilt nok i din samlede montage, så klikkene bliver til rådighed til opjustering fx 10MOA rail og fx en Spuhr med 20.6MOA indbygget tilt, så burde det være tæt på ok.

En tung pibe har jeg altid haft gode erfaringer med. Tungere riffel -> mindre rekyl på skulderen -> mindre straf ved ændring i rekyloptag fx pga manglende træning. Derudover bliver den ikke så varm hvis der skulle være spændinger i stålet, så vandrer skuddene ikke så meget. Derudover er der nok noget med svingninger i/langs piben, men det kender jeg ikke nok til.

Her mr. Salazar’s spekulationer om rekyloptag, ”barrel movement during barrel time” og kaliberstørrelse

"An analysis of many years of plot sheets from 600 to 1000 yard matches shows that I, like many shooters, tend to lose points to shots “in the corners” at 2:00 or 10:00. These shots are not simply the innocent byproduct of a poorly timed pulse beat and an unseen gust of wind; they are most frequently the result of the muzzle moving in that direction just as the shot breaks – even if that movement is within the X ring. These plot sheets also show that these corner shots happen far less frequently with cartridges such as the 6BR and 6XC than with the .308 and .30-06. Do we move less when shooting small calibers? No, of course not. The real culprit is the amount of muzzle movement after the shot breaks but before the bullet clears the muzzle. This is barrel movement during barrel time (BMBT). BMBT tends to carry the muzzle in the direction in which it was moving when the shot broke. How far it carries the muzzle is the salient point of this discussion.
Let’s assume for the moment that we have three cartridges with a muzzle velocity of 2800 fps. A 6BR with a 105 grain 6mm bullet, next a 6.5-08 with a 142 grain 6mm bullet and a .30-06 with a 190 grain bullet. All three will have roughly the same barrel time, but we can agree that the recoil will be markedly different. In fact, we quickly realize that unless the shot breaks with a perfectly still muzzle, the additional BMBT of the heavier 30 caliber bullet will result in the muzzle pointing further away from the center of the target at the moment the bullet exits. Thus, whereas the 6mm that breaks in the X ring moving towards two o’clock will still give you an X at two o’clock, the 6.5mm will often give you a 10 at two o’clock and the .30-06 will give you a nice fat 9 at two o’clock. Increasing the bullet weight will make this worse, not better. In order to eliminate the effect of BMBT, we would have to scale the rifle and shooter as well as the bullet. Since that might be a tad impractical, a higher BC bullet in 30 caliber will have to rely on low drag design, not increased mass if it is to have any chance at success; but even then, a similar design in a smaller caliber would be a better choice."


Kilde:
http://riflemansjournal.blogspot.dk/2009...lemen.html

http://mybb.riffeljagt.com/showthread.ph...205&page=2
Svar
#11
Så har jeg været ide og se på lidt forskellige sager... med jeres råd i baghånden var planen egentlig ret klar.... 6,5x55 i et chassis, men der blev jeg da godt nok snydt... den cal. er jo ikke til, at opdrive... alle nye rifler (tikka) kommer kun i 6,5CM!!! Importøren mener åbenbart, at den gode gamle 6,5 er uddød.

Jeg fik et tilbud på en t3 tac. (Den gamle model) i cal 300 wm i et Bolthorn skæfte fra grs... nydeligt setup, men er lidt tilbageholdene, da jeg nok er verdensmester i rekylskræk... kan det klares med dæmper?
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#12
Jeg ville ikke være bange for at købe en 300 wm sæt en MAG 2 dæmper på den og den bliver blid som et lam
https://www.facebook.com/ahlarsen.dk/vid...240878698/

Har selv skudt med den dog i 308 og der var et par af skuddene hvor jeg holdt riflen ca 3 cm fra skuldren og det kunne ikke mærkes.
Karsten
Svar
#13
(03-01-2020, 10:02 AM)Søby Skrev: Så har jeg været ide og se på lidt forskellige sager... med jeres råd i baghånden var planen egentlig ret klar.... 6,5x55 i et chassis, men der blev jeg da godt nok snydt... den cal. er jo ikke til, at opdrive... alle nye rifler (tikka) kommer kun i 6,5CM!!! Importøren mener åbenbart, at den gode gamle 6,5 er uddød.

Jeg fik et tilbud på en t3 tac. (Den gamle model) i cal 300 wm i et Bolthorn skæfte fra grs... nydeligt setup, men er lidt tilbageholdene, da jeg nok er verdensmester i rekylskræk... kan det klares med dæmper?

Jeg ville ikke være ked af, at eje 6.5CM, 6.5 projektilerne flyver jo lige godt af den grund, min pointe var bare at jeg har matricer for 1500 kr indkøbt til 6.5x55 og en stor mængde match preppede hylstre på lager. Skulle jeg begynde forfra på processen i dag, så er det måske lettere med 6.5CM. 

Med 300WM kan du levere energi til Long-Range jagt, hvis du så ønsker, og generelt er standard præcision som Tikka kommer med over middel. Det lyder til at være et fint sæt, som du kigger på. Den 'oprindelige' Tikka T3 Tactical er absolut en god riffel.

Men som det er nu kan jeg 'grundtræne' med min (6.2kg) baneriffel (6.5x55), få de gode rutiner på plads. At gøre det med en 300WM.....kræver måske lidt mere omtanke mht projektilvalg (let) og ladninger....
Svar
#14
Hej Søby
Har prøvet at sende en mail, men ved ikke om den gik igennem.
Jeg har købt en t3 300wsm. Er positiv overrasket. Ikke meget rekyl ( 165 gr købeammo) ultra præcis. Ville gerne sætte billede ind for at prale..... men tre skud på ca 1-2 mm / 50m. Har helt sikkert været heldig, men der var ikke noget som var til at være bange for.
Har du lys, må du gerne prøve den, så du har noget at vurdere ud fra

Mvh

Michael
Svar
#15
(03-01-2020, 09:48 PM)Pingvinen Skrev: Hej Søby
Har prøvet at sende en mail, men ved ikke om den gik igennem.
Jeg har købt en t3 300wsm. Er positiv overrasket. Ikke meget rekyl ( 165 gr købeammo) ultra præcis. Ville gerne sætte billede ind for at prale..... men tre skud på ca 1-2 mm / 50m. Har helt sikkert været heldig, men der var ikke noget som var til at være bange for.
Har du lys, må du gerne prøve den, så du har noget at vurdere ud fra

Mvh

Michael

Hej Michael, jeg har sendt en mail retur... vil da rigtig gerne prøve din riffel... evt så send et billede til 30537461
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#16
Så har projektet taget en dejlig spændende omend lidt uventet drejning... har i dag søgt tilladelse på en 200str 6,5x55... var ide og se den igår og den er rigtig fin. Den skal i et Vision chassis, som er bestilt...
Så nu kam tiden næsten ikke gå hurtigt nok...
I første omgang regner jeg med, at bogholder det originale skæfte... det står super flot uden ridser eller andre grimme mærker. Men har det nogen værdi?
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#17
Tilykke.
Når vi nu lever i norden, med fri adgang til 6,5x55 føles alt andet 6,5 besværligt!

For lige at starte lidt religionskrig:

Hvad er der så fedt ved CM , når der er 6,5x55 , 260rem eller 6,5x47L?
"Once upon a time in the West"
Svar
#18
(09-01-2020, 06:24 PM)WSM Skrev: Tilykke.
Når vi nu lever i norden, med fri adgang til 6,5x55 føles alt andet 6,5 besværligt!

For lige at starte lidt religionskrig:

Hvad er der så fedt ved CM , når der er 6,5x55 , 260rem eller 6,5x47L?

Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin

Aaaaaahahahahaha så er der krig. 
Jeg var FULDSTÆNDIG pjattet med den der 6.5 cafe-latte 
Indtil jeg fik en 260'er Så gik det over. 

Hvis jeg på min nuværende riffel skulle ændre på noget, så blev den vredet op i en 260 AI 

MEN hvis du kan holde på en hemmelighed og ikke siger det til nogen, så ville jeg en anden gang nappe en 6.5x55 og ikke se mig tilbage  Big Grin
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#19
Nemli ja !!!
Jeg har vredet min 6,5x55er om til en AIer Cool
"Once upon a time in the West"
Svar
#20
(09-01-2020, 06:24 PM)WSM Skrev: Tilykke.
Når vi nu lever i norden, med fri adgang til 6,5x55 føles alt andet 6,5 besværligt!

For lige at starte lidt religionskrig:

Hvad er der så fedt ved CM , når der er 6,5x55 , 260rem eller 6,5x47L?

Den har et fedt navn... Eller... 
Den kan ikke noget de andre ikke kan, andet end have en højere pris.. .
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)