Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rens af riffel
#1
Ja skulle det prøves. Ikke noget jeg tidligere har praktiseret. Altså det der hejs med at rense riffel....... Nu er jeg så gået i gang med breakfree og Gold Medallion.  Sleepy Confused For helvede et arbejde....

[Image: 20200408-144915.jpg]

[Image: 20200408-144923.jpg]

[Image: 20200408-144926.jpg]

Før og efter  Confused Confused
[Image: 20200408-144947.jpg]
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#2
(08-04-2020, 03:47 PM)klokker Skrev: Ja skulle det prøves. Ikke noget jeg tidligere har praktiseret. Altså det der hejs med at rense riffel....... Nu er jeg så gået i gang med breakfree og Gold Medallion.  Sleepy Confused For helvede et arbejde....

[Image: 20200408-144915.jpg]

[Image: 20200408-144923.jpg]

[Image: 20200408-144926.jpg]

Før og efter  Confused Confused
[Image: 20200408-144947.jpg]

Gold Medalion er et slibemiddel - ganske vist et fint slibemiddel  Cool
Nå for helvede, skulle jeg nok ikke havde sagt - sikke nu en ballade der bliver  Big Grin
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#3
Få den ud af det skruestik. Er du skolelære eller sådan noget?
Mvh.
Morten
Svar
#4
Efter nøje overvejelser vælger jeg også, at beskrive hvordan jeg gør.
Når jeg ellers beskriver hvordan, ender det gerne med rigtig mange kritiske svar, men det har altså ikke ændret min metode.
Retfærdigvis skal det nævnes, at jeg har et Borescope, så jeg kan kigge mine piber efter i "krogene" og, at mine piber, også de rustfrie er beskyttet indvendig af et tyndt lag Break Free.


Mit værktøj er helt almindeligt rensegrej.
En stiv rensestok.
2 bronze børster, et kaliber mindre end det aktuelle kaliber. Til kal. .30 bruger jeg 7 mm. osv.
Våbenolie. (Break Free)
Papir fra køkkenrullen eller toiletpapir.
Et stykke almindeligt elektriker rør.
Ståluld nr. 0000.

Først tilpasses elektriker røret i længde. Egentlig bare en billig bore guide. Længden tilpasses således, at bronze børsten lige når til mundingen når rensestokkens håndtag stopper den.
Herefter bevikles bronze børsten med ståluld. Fibrerne lægges på langs. Mængden tilpasses, så der skal bruges reel energi i, at skubbe børsten ind i løbet. 
Herefet olieres stålulden, og så begynder det hårde arbejde.
10 gange føres stålulds klumpen halvvejs ind i piben, hvorefter den trækkes helt tilbage igen,.
Når det er gjort gentager jeg, blot med den forskel, at rensestokken nu føres helt i bund.

Så renses piben med papir på den anden bronze børste, hvorefter den inspiceres.
Er den ren, smøres piben med Break Free. Hvis ikke, så gentages processen, indtil piben er ren.

Jeg gemmer naturligvis boreguiden og ståluldsklumpen til næste gang den skal i brug.

Hele processen tager under 5. min.

Så kan jeg bruge mere tid på at skyde, og mindre tid på at rense.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#5
efter mange års venskab med JCK har jeg adopteret hans rensemetode. eneste forskel er at jeg sætter piben i blød i KG12 først og så  også bruger det på stålulden.
efter rens kører jeg kogende vand igennem og slutter med break free

og til Morten: jeg bruger også en skrustik og er bestemt ikke skolelærer  Smile
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Hvad fanden MCC  Big Grin Big Grin Din spånabe Heart   Selvfølgelig er jeg skolelærer, af guds nåde. Nu når man til min fyrstelige gage for minimal arbejdsindsats har så frygtelig meget tid, så skal der jo ske lidt. Skruestikken er det bedste jeg til dato har gjort i forbindelse med grej til laderummet. Det spiller bare Big Grin Big Grin Big Grin Heart Heart
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#7
(09-04-2020, 01:50 PM)klokker Skrev: Hvad fanden MCC  Big Grin Big Grin Din spånabe Heart   Selvfølgelig er jeg skolelærer, af guds nåde. Nu når man til min fyrstelige gage for minimal arbejdsindsats har så frygtelig meget tid, så skal der jo ske lidt. Skruestikken er det bedste jeg til dato har gjort i forbindelse med grej til laderummet. Det spiller bare Big Grin Big Grin Big Grin Heart Heart

En skruestik med de rette beskyttelseskæber er guld Big Grin Big Grin 

Mvh

Santo
Svar
#8
Det må være lejerkuller, jeg rensede 270W i dag???
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#9
Det er jo den evigt tilbagevendende debat ang slid på piben når der renses. Jeg har efterhånden haft en del rifler og jeg har aldrig renset nogen af dem andet end lige en hurtig tur med en boresnake for at rive det værste spindelvæv ud inden skydning. Umiddelbart har jeg aldrig oplevet et behov for rens, ikke i forhold til præcisionen i hvert fald. Men I takt med jeg begyndte at skyde mere og mere og især efter jeg begyndte at lade selv og kravet til både udstyrets, og min egen præcision steg, har jeg erfaret, at det rent faktisk gør en forskel. Mange mener der er tale om marginaler, men det er jo netop marginalerne/de sidste små millimeter præcision vi jagter når vi sidder og river i ladehåndtaget. 
Det store spørgsmål er så netop om de grundige renseprocedurer så rent faktisk gør mere skade end gavn. Debatten er ældgammel og hvis man søger herinde har den været vendt utallige gange og jeg har såmænd ikke noget nyt at tilføje i forhold til den debat. 
Som jeg ser det kan rensningen af riflen forringe riflen drastisk, såfremt det udføres forkert. Her tænker jeg især på værktøjet. Jeg går ikke voldsomt op i om man bruger slibende rensemidler eller messingbørster eller begge. I forhold til at man ved skydning varmer piben op og moser et messingprojektil igennem hullet, der jo som bekendt er for "lille" tænker jeg ikke at de gængse "slibemidler" gør skade. 
Jeg går heller ikke meget op om man kun må rense i en retning. Når jeg går i gang, får piben en god "skrubbetur" frem og tilbage med broncebørsten (eller hvad den nu er lavet af) jeg kan ikke se hvad der skal kunne ske med piben i den forbindelse. 
Derimod går jeg ret meget op i at være forsigtig med hvorledes  rensestokken i min optik kan gøre omfattende skade. Overgangen fra kammer til pibe samt ved kroningen bør man behandle med forsigtighed og jeg syntes man bør gøre sig selv den tjeneste at investere i ordentligt grej i stedet for de der tarvelige mangedelte rensestokke. Jeg har selv en af dem, men jeg bruger kun det første led til at rense kammeret med, hvilket den til gengæld er glimrende til. (Og så selvfølgelig til pistolerne)

Nogen sværger til at "vaske" sine rifler. Ret mig, hvis jeg tager fejl @CP udnytter metallers egenskaber ved  vekslen mellem brugen af koldt og varmt vand. Det har jeg aldrig selv praktiseret  på mine rifler, men især havjagtskanonen har ALTID fået skoldende varmt vand ved rens. Det virker forrygende, så mon ikke det også skal prøves på riflerne en gang.
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#10
Hej Klokker
Her er et link til lidt læsestof om rengøring af våben

http://askholm.org/Hvordan%20behandler%2...202020.pdf

Du er ikke den eneste der bruger Gold Medallion  

Jeg skal ikke gøre mig klog på om manden har ret i alt, men det virker nu, som han har noget at have sin viden i.
Måske ikke primært jagt, men skytteforeningerne, som typisk har mange flere skud pr år end jægere når i nærheden af.

Vh Finn
Svar
#11
(11-04-2020, 12:42 AM)fmadsen Skrev: Hej Klokker
Her er et link til lidt læsestof om rengøring af våben

http://askholm.org/Hvordan%20behandler%2...202020.pdf

Du er ikke den eneste der bruger Gold Medallion  

Jeg skal ikke gøre mig klog på om manden har ret i alt, men det virker nu, som han har noget at have sin viden i.
Måske ikke primært jagt, men skytteforeningerne, som typisk har mange flere skud pr år end jægere når i nærheden af.

Vh Finn
Hej Finn.

Jeg kender godt den artikel af Askholm, og rigtigt, han har stort baggrundsmateriale.
Den procedure han bruger tager lang tid. Derfor bruger jeg ståluld, og så skyder jeg MÅSKE 500 skud mindre med en given pibe end jeg kunne gøre.
Dovenskab vil nogen kalde det men pyt, jeg har råd til det.

Venlig hilsen og fortsat god påske.

JCK.

PS. Jeg har aldrig haft mere klargjort messing end jeg har lige nu.
Svar
#12
Nu har jeg desværre ikke mine rifler mere, men min fremgang var at rense riflerne hver gang de havde været i brug, om det var et skud eller 50.
Fremgangsmåden var den samme.
Først en bronzebørste vædet i Shooters choice solvent gennem piben et par gange. Helt igennem før jeg trækker den tilbage.
Så lod jeg den ligge i ca 15 minutter
Derpå en klud vædet i Solvent gennem til at fjerne det værste skidt og slam, efterfulgt af 3-4 våde klude (Solvent)
Så tørre klude til de kom ud hvide og rene.
Samme procedure hvergang uanset hvad. Riflerne har skudt over 8000-10000 skud, og sidste gang jeg brugte dem, skød de raskvæk groundhogs paa 400m (Størrelse med en kat)
God rensning er absolut grundlæggende for præcision. Og brug ALTID en boreguide.
Hogmeister
Ps. jeg ved godt der er medlemmer herinde der bryster sig af kun at rense en gang om aaret, og at det slider piben unødvendigt op...……….. Sludder! Forestil jer den slitage der foregaar naar et projektil presses gennem en pibe med 1000m/sek modsat en rensestok vædet i en form for smøremiddel med 50 cm/sek og knap nogen modstand.
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)