Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Måling af hylster rumindhold
#1
Hej er der nogen der kan forklare den rigtige måde at måle rumindholdet på hylstre ?


300 Win Mag RP hylstre opgives til 88 gr H2o rumindhold.
når jeg vejer 3 tomme hylstre er vægten 730,1 gr
derefter fylder jeg dem helt op med vand, vægt 1005,1 gr
det giver en vægt pr hylster på 91, gr H2O pr hylster, der må være noget jeg gør forkert,
problemet er at  i Quickload op gived der flere type hylstre,

hvad er den rigtige fremgangsmåde når man måler rumindholdet  ????
hilsen Basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#2
(01-03-2020, 12:49 PM)Basse Skrev: Hej er der nogen der kan forklare den rigtige måde at måle rumindholdet på hylstre ?


300 Win Mag RP hylstre opgives til 88 gr H2o rumindhold.
når jeg vejer 3 tomme hylstre er vægten 730,1 gr
derefter fylder jeg dem helt op med vand, vægt 1005,1 gr
det giver en vægt pr hylster på 91, gr H2O pr hylster, der må være noget jeg gør forkert,
problemet er at  i Quickload op gived der flere type hylstre,

hvad er den rigtige fremgangsmåde når man måler rumindholdet  ????
hilsen Basse

Hej,

1. Måler (tør) vægt af det afskudte hylster med fænghætte i

2. Nedsænker det hylsteret i en beholder med vand med lidt sulfo i til ca halv fyldt hylster, finger henover hylsteråbningen og ryst hylsteret for at fugte hele indersiden op for at minimere risikoen for luftbobler.

3. Hylsteret nedsænkes igen og fyldes helt op, vandspejlet skal være så tæt på 'flush' med halsen som muligt. Vandoverfladen må ikke 'bule' ned eller op.

4. Hylsteret aftørres med køkkenrulle, vær især grundig med udtrækkerrillen.

5. Så vejes det vandfyldte hylster og volumen kan udregnes.

Inspireret af denne tråd:
http://forum.accurateshooter.com/threads...y.3896148/
Svar
#3
Hej pete,
jeg har nu målt HO2 indholdet i mine 300WM R.P. Rimmington hylster efter den metode du har angivet
resultater er
3 stk. tomme hylstre med fænghætte vejet på min elektroniske vægt til 731,1 gr.
3 stk fyldte hylstre vejet til 1005 gr.
rumindhold Ho2 pr hylster = 91,3 gr., hvis det er den rigtige metode til at sætte ind i Quickload,

hilsen Base
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#4
(01-03-2020, 02:51 PM)Basse Skrev: Hej pete,
jeg har nu målt HO2 indholdet i mine  300WM R.P. Rimmington hylster efter den metode du har angivet
resultater er
3 stk. tomme hylstre med fænghætte vejet på min elektroniske vægt til 731,1 gr.
3 stk fyldte hylstre vejet til 1005 gr.
rumindhold Ho2 pr hylster = 91,3 gr., hvis det er den rigtige metode til at sætte ind i Quickload,

hilsen Base

Hej Basse,

Det lyder til at være indenfor skiven  Smile

Jeg har lige tjekket de forskellige vandvolumen for de forskellige 'slags' 300WM i min gamle QuickLoad udgave, og det er hhv. 91.5 - 92.0 - 95.5 - 88.0 - 93.8 grs vand.

Lige i denne kaliber er det nok en god ide at have styr på, at hylstrenes vægt ikke varierer for meget, da der er lette og tunge hylstre i omløb. 

Vægten i sig selv er en rigtig god indikator for hvor meget volumen hylstret får under affyring.
Svar
#5
(01-03-2020, 03:06 PM)pete1234 Skrev:
(01-03-2020, 02:51 PM)Basse Skrev: Hej pete,
jeg har nu målt HO2 indholdet i mine  300WM R.P. Rimmington hylster efter den metode du har angivet
resultater er
3 stk. tomme hylstre med fænghætte vejet på min elektroniske vægt til 731,1 gr.
3 stk fyldte hylstre vejet til 1005 gr.
rumindhold Ho2 pr hylster = 91,3 gr., hvis det er den rigtige metode til at sætte ind i Quickload,

hilsen Base

Hej Basse,

Det lyder til at være indenfor skiven  Smile

Jeg har lige tjekket de forskellige vandvolumen for de forskellige 'slags' 300WM i min gamle QuickLoad udgave, og det er hhv. 91.5 - 92.0 - 95.5 - 88.0 - 93.8 grs vand.

Lige i denne kaliber er det nok en god ide at have styr på, at hylstrenes vægt ikke varierer for meget, da der er lette og tunge hylstre i omløb. 

Vægten i sig selv er en rigtig god indikator for hvor meget volumen hylstret får under affyring.

hej pete, tak for dit svar
hilsen Basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#6
Jeg bruger en lang tynd pipette "min kone er laborant" der kan nå ned i bunden af hylstret, så fylder jeg hylstret op "nede" fra og presser luften op. Det virker rigtig fint og så har jeg ikke bøvlet med at tørre hylstrene af udvendig.
Tager altid gennemsnittet af 10 stk.
Mvh Bjarne
Svar
#7
(01-03-2020, 05:41 PM)Tex Skrev: Jeg bruger en lang tynd pipette "min kone er laborant" der kan nå ned i bunden af hylstret, så fylder jeg hylstret op "nede" fra og presser luften op. Det virker rigtig fint og så har jeg ikke bøvlet med at tørre hylstrene af udvendig.
Tager altid gennemsnittet af 10 stk.

Ok TEX , det lyder som en god ide, jeg skal hvis en tur på apoteket efter en sprøjte !
men hvad er det rigtige rumindhold i hylsteret, når man fylder dem med vand får man det totale rumindhold, men når projektilet bliver presset ned formindsker man rumindholdet i forhold til sætnings dybden ,
bruger i det totale rumindhold i hylsteret til at sætte ind i Quick Load eller det formindsket rumindhold der er tilbage når projektilet er sat i ???

???????
hilsen Basse ( karl Aage )
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#8
QL fratrækker selv rumindhold af sættedybde. Du skal måle hylster volumen til halsen. Jeg gør det mindre besværligt - vejer tomt - så vandhane sat til svag 'tyndpis' stråle - hylster ind under til der lige kommer 'top' på (bruger ikke sulfo) ..tager køkkenrulle og 'swiper' toppen så vandspejlet flugter (skulle der være kommer dråbe på hylster uden på = let tørret af med køkken rulle) -> på vægten igen
bruger 10stk AFSKUDTE (i min riffel) og tager gennemsnit (ikke vist sig nødvendig for mig at lave streng vægtsortering af hylstre først)

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#9
(02-03-2020, 12:17 PM)wolf_skate Skrev: QL fratrækker selv rumindhold af sættedybde. Du skal måle hylster volumen til halsen. Jeg gør det mindre besværligt - vejer tomt - så vandhane sat til svag 'tyndpis' stråle - hylster ind under til der lige kommer 'top' på (bruger ikke sulfo) ..tager køkkenrulle og 'swiper' toppen så vandspejlet flugter (skulle der være kommer dråbe på hylster uden på = let tørret af med køkken rulle) -> på vægten igen
bruger 10stk AFSKUDTE (i min riffel) og tager gennemsnit  (ikke vist sig nødvendig for mig at lave streng vægtsortering af hylstre først)

Tak for alle  jeres gode råd 
hilsen basse,
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)