Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Test af blyfri ammunition i JÆGER 4/2020
#1
Som mange allerede har hørt/læst er der kommet en test af blyfri ammunition i JÆGER 4/2020. Testen blev udført sidste år og er på visse områder ikke helt opdateret.
RWS Evolution Green er nu kommet i 9 gram, så den overholder lovkravet til kronvildt m.m. https://rws-ammunition.com/en/products/centerfire-rifle-cartridges/rws-308-win-evo-green-9-0g?tx_twruag_ammolist%5BfilterForm%5D%5Bfilter%5D%5Bfamily%5D=85&cHash=70d21a7a0ff5ad478a673ac9e98f8b5e   

Efter læsning af testen har jeg fået lyst til at støve en æske Sonic Hunt projektiler af og lave en god ladning. Bemærk hastigheden på fabriksammunitionen 934 m/s Big Grin
Federal Power Chok Copper virker også interessant til bevægelsesjagt fx i Tyskland. Har nogen testet dette projektil på jagt?


Jeg synes, at det er tankevækkende, at Barnes TTSX sælges både som Sako Powerhead II, RWS HIT og VOR-TX EURO med noget forskellige priser. På mange måder er TTSX blevet "guldstandarden", som de øvrige projektiler sammenlignes med.

De roser GMX for bedre ekspansion end TTSX på 300 meter. Har I praktiske erfaringer desangående?  

God påske
vh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
Det er ganske uvidenskabeligt eftersom jeg har valgt den "lette" løsning og holdt fast i et enkelt fabrikat nemlig Barnes TTSX. Det har fungeret vanvittigt godt i mit setup (tikka 690 kal.6.5-06 og Tikka t3x kal 260r begge ladet med 120grains ttsx) så jeg har ikke "gidet" bøvle med andet.
Præcisionen er fantastisk og effekten er fortrinlig. Jeg har kun oplevet, at effekten i dyrene har vist en glimrende og forøvrigt meget kontrolleret ekspansion,  Så jeg har holdt fast i Barnes løsning og jævnfør mine egne erfaringer er jeg helt ok med at de sætter "standarten" for hvad der kræves af et blyfrit projektil.
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#3
TTSX har godtnok mange fans. 
min opfattelse var at flugtafstanden på både rå og krondyr skudt bag bovbladet blev for lang. 
efter jeg skiftede til de danske fragmenterende kom afstanden ned til under det halve  Smile
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
(05-04-2020, 11:02 PM)klokker Skrev: Det er ganske uvidenskabeligt eftersom jeg har valgt den "lette" løsning og holdt fast i et enkelt fabrikat nemlig Barnes TTSX. Det har fungeret vanvittigt godt i mit setup (tikka 690 kal.6.5-06 og Tikka t3x kal 260r begge ladet med 120grains ttsx) så jeg har ikke "gidet" bøvle med andet.
Præcisionen er fantastisk og effekten er fortrinlig. Jeg har kun oplevet, at effekten i dyrene har vist en glimrende og forøvrigt meget kontrolleret ekspansion,  Så jeg har holdt fast i Barnes løsning og jævnfør mine egne erfaringer er jeg helt ok med at de sætter "standarten" for hvad der kræves af et blyfrit projektil.


Hej Klokker.
Er du nu ikke lidt, måske lidt for meget, konservativ. Big Grin

Jeg har da prøvet både Hattings og Jørgens projektiler. Ikke mange stykker vildt, men begge typer med helt tilfredsstillende resultat.
Som den nationalist jeg er, vil jeg da hellere støtte danske producenter end amerikanske. 
Jeg ved godt, at prisen på den ammunition vi bruger på jagt, men Sonic Hunt er faktisk på en niveau, hvor jægere der ikke dyrker meget feltskydning, kan bruge deres jagtammunition til træning.
Svar
#5
Jeg har brugt “de nationale” i .280 og .338, og de slår ihjel og flugtafstande er ret lav, ingen fejl på det, men de 3 flige fløjter rundt i dyret (gris, dåvildt og råvildt, begrænset antal dyr). Jeg er derfor gået tilbage til Barnes TTSX, hvis blyfri er krævet ellers Accubond, det har så den fordel at de går ens i min 7-08. I 338 federal er det 210 grain NP.
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#6
Jeg er PT heller overbevist at fragmenteret kugler er min vej frem, men jeg ved godt de fungere.
Men kan godt lide at ting holder sammen, så Barnes TTSX er også min fortrukne i 30.06 og 9.3-62.

JCK så har du vel også kun s&l i skabet?  Angel
Mvh.
Morten
Svar
#7
(06-04-2020, 11:02 AM)mcc Skrev: Jeg er PT heller overbevist at fragmenteret kugler er min vej frem, men jeg ved godt de fungere.
Men kan godt lide at ting holder sammen, så Barnes TTSX er også min fortrukne i 30.06 og 9.3-62.

JCK så har du vel også kun s&l i skabet?  Angel

Nej, ikke en eneste. Sako, Mauser, Winchester, Tikka, Carl Gustav 3000, men ingen S&L. 
Retfærdigvis skal dog siges, at jeg har 2 piber fra den gang Jørgen fik dem gasnitreret.

Venlig hilsen

JCK.

PS: Jeg glemte lige, at jeg da også har enSonic dæmper, eller 2.
Svar
#8
Jojo bevares JCK Big Grin Big Grin
Jeg medgiver, at jeg ikke er meget for at skifte fra mine Barnes som jeg VED virker. Det er samme årsag at jeg stadig anvender Lapua Mega i min motorriffel på drivjagt. Jeg VED de virker. 
Når det så er sagt, så kan jeg godt forstå din argumentation i den retning, at man ikke nidkært skal fastholde brugen af gammelt "bras" for på den måde at bremse udviklingen. 
I tillæg til det er jeg rigtig glad ved tanken om at der findes dansk producerede blyfri projektiler. 
Den dag Dk-bullets AKA Hatting laver en type, der ikke fragmenterer, så er jeg med på at lave forsøg, med henblik på at skifte.  Big Grin Big Grin
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#9
På sigt, når de får samlet tilstrækkelig information, kan denne side være interessant, at følge med på: http://hardhittingshootinglab.com/

Ambitionerne fejler i hvert fald ikke noget.
Svar
#10
(07-04-2020, 02:52 PM)tagergaard Skrev: På sigt, når de får samlet tilstrækkelig information, kan denne side være interessant, at følge med på: http://hardhittingshootinglab.com/

Ambitionerne fejler i hvert fald ikke noget.

Hej Torben
Hvad bruger du af blyfri projektiler for tiden? TTSX, DK bullets eller noget tredie?
Vh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#11
Jeg har testet Laupa Naturalis, i både 9.3,308w og min 260AI.
Alle med ganske udemærket resultat.
Jeg har testet TTSX i , 9.3 , 308W og 260 også med ganske fine resultater.
OG TSX i 308, 30.06, 243W. i 243W syntes jeg den laver noget ravage, udgangshul på en bæver på 15cm... LIGE i overkanten..

Jeg har Nosler E-tip i min 308W i øjeblikket og er ved at lave ladninger til min 260AI i øjeblikket.

Her både en Naturalis og en TTSX bjærget fra Grise i 9.3


[Image: IMG-20191024-090308.jpg]

[Image: IMG-20191024-090347.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#12
Jeg bruger TTSX i 7mm-08, 308, 300WSM og 30-06. Alle de andre bruger jeg "gammeldags" projektiler i.

Jeg har testet DK Bullets i mine 358 Win og 35 Whelen, de skyder som en drøm, men den flade snude giver lidt udfordringer med fødningen fra magasin. Så de er lagt på hylden indtil videre.

I år er det planen, at jeg skal teste TTSX i min 223, 358 Win og 35 Whelen, men vi må se hvornår skydebanen åbner igen?
Svar
#13
Hejsa

Jeg er ret vild med TTSX i 168gr i min Remy SPS og de samler helt vildt i min makkers Voere i 308, men som det også bemærkes i artiklen er hastigheden ikke helt ligemeget. TTSX skal nord for 600m/s for at ekspandere. Jeg satte 2 stk i Hr. Mikkel på en afstand hvor den formodentligt er under 600m/s. Kuglerne ramte knogle begge gange men de susede uforstyrret gennem Mikkel. Nr. to passerede dog igennem hovedkontakten på vejen ud så Hr Mikkel lagde sig pænt ned.
Svar
#14
https://www.e-magin.se/paper/rrf14xs9/pa...rf14xs9/42
Svar
#15
(16-04-2020, 09:37 AM)Saxon Skrev: Hejsa

Jeg er ret vild med TTSX i 168gr i min Remy SPS og de samler helt vildt i min makkers Voere i 308, men som det også bemærkes i artiklen er hastigheden ikke helt ligemeget. TTSX skal nord for 600m/s for at ekspandere. Jeg satte 2 stk i Hr. Mikkel på en afstand hvor den formodentligt er under 600m/s. Kuglerne ramte knogle begge gange men de susede uforstyrret gennem Mikkel. Nr. to passerede dog igennem hovedkontakten på vejen ud så Hr Mikkel lagde sig pænt ned.

Er 168gr ikke lige i overkanten for en 308win. Den kommer jo hurtigt under den anbefalede hastighed..
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)