Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Den lange ventetid... er ovre.
#1
Så er der købt ny riffel i dag. 
S&L Legacy i 300blk og så kom jeg til at købe en ny kikkert til den også. Jeg har en ultravenom dæmper der skal sidde på den. 
Valget faldt på en Leupold vx5hd 3-15x56, da den primært skal bruges til skumring og nattejagt efter ræv og mårhund.

Godt der ikke er lang ventetid ved PAC... (Ironi kan forekomme i denne kommentar)
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#2
Det tager kun ca 8 uger :-)
Svar
#3
Jeg glæder mig til en anmeldelse af geværet. Det er det gevær jeg helst vil have, men ikke kan finde begrundelse for.
Svar
#4
(25-05-2020, 09:22 AM)Krung Skrev: Jeg glæder mig til en anmeldelse af geværet. Det er det gevær jeg helst vil have, men ikke kan finde begrundelse for.

Jeg var heller ikke helt sikker på at jeg kunne finde grundlag til 300 BLK i stedet for 223... 
Men igen.. Fordi man kan, og det er noget ikke alle andre har. 

Man må bare tilpasse sin jagt så den passer til riflen.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#5
Tiden nærmer sig forhåbentligt at den lille nye skal hjem.
Posten var forbi med kikkert 2 til den i dag.

Kikkerten blev bestilt  16/4 i USA ved opticplanets.com
En lille fin Nikon 2-7x32 med bdc reticle til 300BLK.
Samlet pris incl moms told, straf fra pestnord og Dato pplagt regningen endte den i knap 1700,-.

Så der bliver en kikkert til at skyde supersonic med og en til Subsonic.

Jeg har sagt til ønskefeen at jeg gerne ser tilladelsen ligger i min E-boks i morgen tidlig, så jeg kan få den hjem til weekenden og Liiiiige komme forbi Vingsted efter et par hundrede skud til at komme i gang med.. 


[Image: IMG-20200715-090634.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#6
Denne er ikke kommet i nu, men vi når det nok inden næste år.  Cool




Sted Adresse/nr:                     SØVEJ 2
Sted PostNr. /by:                       7362 Hampen
Sted Kommune:                      Ikast-brande

Våben nr:                  ------
Fabrikat:                                  Sauer 
Model:                                     90
Våbenart:                                Riffel    
Kaliber:                                   8x68S
Totallængde:                          117,5
Pibelængde:                           66
Lade:                                      Repeter 
Fremstillingsland:                   Tyskland

Logging tid:                            21/05-2020 1432
Svar
#7
(15-07-2020, 09:42 PM)Rasmussen45 Skrev: Denne er ikke kommet i nu, men vi når det nok inden næste år.  Cool




Sted Adresse/nr:                     SØVEJ 2
Sted PostNr. /by:                       7362 Hampen
Sted Kommune:                      Ikast-brande

Våben nr:                  ------
Fabrikat:                                  Sauer 
Model:                                     90
Våbenart:                                Riffel    
Kaliber:                                   8x68S
Totallængde:                          117,5
Pibelængde:                           66
Lade:                                      Repeter 
Fremstillingsland:                   Tyskland

Logging tid:                            21/05-2020 1432

Fed riffel. Håber for dig at den hører til den %-del der har ok præcision
"Once upon a time in the West"
Svar
#8
(15-07-2020, 09:42 PM)Rasmussen45 Skrev: Denne er ikke kommet i nu, men vi når det nok inden næste år.  Cool




Sted Adresse/nr:                     SØVEJ 2
Sted PostNr. /by:                       7362 Hampen
Sted Kommune:                      Ikast-brande

Våben nr:                  ------
Fabrikat:                                  Sauer 
Model:                                     90
Våbenart:                                Riffel    
Kaliber:                                   8x68S
Totallængde:                          117,5
Pibelængde:                           66
Lade:                                      Repeter 
Fremstillingsland:                   Tyskland

Logging tid:                            21/05-2020 1432

Er stadig ikke kommet :-(
Hilsen Rasmussen45
Svar
#9
Så kom våbentilladelsen efter kun ni uger, der er dikræt på max arbejdsdage 20 dage
Hilsen Rasmussen45
Svar
#10
Jeg har også en ansøgning inde på 6. uge.... Gad vide om jeg kan nå at få den skrevet i våbenpasset inden november, hvor jeg skal udenlands?
Vh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#11
Min er så søgt 2 dage efter, så den kommer nok næste fredag hvis jeg er heldig... Huh Dodgy
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#12
SÅ skete det langt om længe...
Sidder og venter på færgen til Ærø fordi jeg skal derover og arbejde... Og hvad tikker ind.... Tilladelsen til riflen..
Spørg liiiige om jeg var klar til at vende bilen, lade Ærø være Ærø og komme nordpå..
Men nej.. Jeg må vente til i morgen med at få hentet ammunition til den, og så få hentet riflen efterfølgende.
Det bliver godt og få den lille nye hjem og gjort klar til at skyde en ræv eller mårhund.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#13
Tillykke med det Hesselager, men Gud hvor lyder det frustrerende og bøvlet. ………. Det må du da give mig ret i!
Her får du en våbentilladelse sgu næsten fra den ene dag til den anden, og med den, jeg har haft min i over 50 år kan du købe hvad du vil naar du vil, og hvor meget du vil. Den er gyldig 5 år ad gangen og fornyes med et telefonopkald og er i posten kort tid efter. Det er kun den 1. våben tilladelse der måske tager 14 dage at få mens politiet lige tjekker din baggrund, og er den fri, så kommer den med posten ganske automatisk.
H
Hogmeister
Svar
#14
(08-08-2020, 11:28 PM)hogmeister Skrev: Tillykke med det Hesselager, men Gud hvor lyder det frustrerende og bøvlet. ………. Det må du da give mig ret i!
Her får du en våbentilladelse sgu næsten fra den ene dag til den anden, og med den, jeg har haft min i over 50 år kan du købe hvad du vil naar du vil, og hvor meget du vil. Den er gyldig 5 år ad gangen og fornyes med et telefonopkald og er i posten kort tid efter. Det er kun den 1. våben tilladelse der måske tager 14 dage at få mens politiet lige tjekker din baggrund, og er den fri, så kommer den med posten ganske automatisk.
H

Ja, vores system bliver dårligere og dårligere. Af samme årsag sendte jeg fredag eftermiddag følgende til DJ’s hovedbestyrelsesmedlem i våbenudvalget.

“ Kære Marie-Louise M. Achton-Lyng

Jeg skriver til dig, da du er hovedbestyrelsens repræsentant i Våbenudvalget.
Jeg har nogle konkrete problemer, som jeg vil henlede Jeres opmærksomhed på og et par løsningsforslag.
Jeg har haft jagttegn og riffel i mange år.

1) Den 24/6 købte jeg en ny riffel hos en forhandler. Jeg søgte naturligvis om våbentilladelse, inden jeg forlod butikken. Behøver jeg nævne, at jeg efter over 6 ugers sagsbehandling (eller mangel på samme) stadig venter på min nye våbentilladelse? Jeg hører, at nogen har oplevet sagsbehandlingstider på 9 uger. Det betyder reelt, at jeg muligvis ikke kan nå at få riffeltilladelse og våbenpas klar inden efterårets jagter i udlandet...

2) Det er glædeligt, at lyddæmpere ikke længere kræver en specifik tilladelse, men "blot" en våbentilladelse til riffel. Det bliver dog lidt besværligt, hvis man vil på jagt udenlands, hvor våbentilladelsen netop er dokumentationen for, at jeg har lovlig adkomst til lyddæmperen.

Jeg vil derfor foreslå, at DJ arbejder for:

ad 1) Som førstegangskøber af riffel (og i forbindelse med den årlige fornyelse af jagttegnet) må politiet rimeligvis lave et opslag i strafferegisteret, men at almindelig våbenhandel derefter kan registreres vha Nem ID på samme måde, som man omregistrerer en bil. Man hører jævnligt om fejlregistreringer af haglvåben, hvor politiet enten ikke har fået registreret køb eller salg korrekt. Af hensyn til de aktuelle ventetider på sagsbehandling for våbentilladelser m.m. tør man næsten ikke bede om indsigt i politiets register. Dette kunne også løses med et register, hvortil man har adgang med en selvbetjeningsløsning.

ad 2) Kunne DJ evt i samarbejde med Justitsministeriet, Rigspolitiet eller PAC lave et dokument, hvor af det fremgår, at en lyddæmper er tilladt at købe, opbevare og anvende med en gyldig våbentilladelse. Lidt efter samme princip, som vi kender det med jagtforsikringen, hvor man selv kan udprinte forsikringen på forskellige sprog via jagttegn.dk

God weekend
Med jægerhilsen
Lars M. L”
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#15
(08-08-2020, 11:28 PM)hogmeister Skrev: Tillykke med det Hesselager, men Gud hvor lyder det frustrerende og bøvlet. ………. Det må du da give mig ret i!
Her får du en våbentilladelse sgu næsten fra den ene dag til den anden, og med den, jeg har haft min i over 50 år kan du købe hvad du vil naar du vil, og hvor meget du vil. Den er gyldig 5 år ad gangen og fornyes med et telefonopkald og er i posten kort tid efter. Det er kun den 1. våben tilladelse der måske tager 14 dage at få mens politiet lige tjekker din baggrund, og er den fri, så kommer den med posten ganske automatisk.
H
Hej Hog. 

Ja det går bare ned af bakke med vores system. Indtil de slog alle våbenkontorer sammen, kunne vi gå til en forhandler, få papirerne til riflen, køre på den lokale politistation og få tilladelsen imens vi ventede på den. 
Så retur til forhandleren som så måske havde monteret kikkert imens og ned i kælderen og skyde ind og så var man klar til at køre på jagt om aftenen... 
Jeg er sikker på mange kan nikke genkendende til den fantastiske fremgangsmåde der var engang... 

Men jeg tror jeg vil gøre som Lars ML sakse noget af hans tekst og skrive til den våbenansvarlige ved DJ. 

Det skal så siges jeg ringer til PAC Torsdag formiddag og rykker for tilladelsen da jeg nærmer mig 10 ugers ventetid.. Får at vide tilladelsen er lavet og på vej i min E-boks.. En halv time senere får jeg besked fra min våbenhandler at PAC har lige haft ringet ang. Min riffel, og de er i gang med tilladelsen nu... 
Så den var ihvertfald ikke klar da jeg snakkede med PAC kan jeg regne ud...
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#16
(09-08-2020, 02:02 PM)Lars M. L. Skrev:
(08-08-2020, 11:28 PM)hogmeister Skrev: Tillykke med det Hesselager, men Gud hvor lyder det frustrerende og bøvlet. ………. Det må du da give mig ret i!
Her får du en våbentilladelse sgu næsten fra den ene dag til den anden, og med den, jeg har haft min i over 50 år kan du købe hvad du vil naar du vil, og hvor meget du vil. Den er gyldig 5 år ad gangen og fornyes med et telefonopkald og er i posten kort tid efter. Det er kun den 1. våben tilladelse der måske tager 14 dage at få mens politiet lige tjekker din baggrund, og er den fri, så kommer den med posten ganske automatisk.
H

Ja, vores system bliver dårligere og dårligere. Af samme årsag sendte jeg fredag eftermiddag følgende til DJ’s hovedbestyrelsesmedlem i våbenudvalget.

“ Kære Marie-Louise M. Achton-Lyng

Jeg skriver til dig, da du er hovedbestyrelsens repræsentant i Våbenudvalget.
Jeg har nogle konkrete problemer, som jeg vil henlede Jeres opmærksomhed på og et par løsningsforslag.
Jeg har haft jagttegn og riffel i mange år.

1) Den 24/6 købte jeg en ny riffel hos en forhandler. Jeg søgte naturligvis om våbentilladelse, inden jeg forlod butikken. Behøver jeg nævne, at jeg efter over 6 ugers sagsbehandling (eller mangel på samme) stadig venter på min nye våbentilladelse? Jeg hører, at nogen har oplevet sagsbehandlingstider på 9 uger. Det betyder reelt, at jeg muligvis ikke kan nå at få riffeltilladelse og våbenpas klar inden efterårets jagter i udlandet...

2) Det er glædeligt, at lyddæmpere ikke længere kræver en specifik tilladelse, men "blot" en våbentilladelse til riffel. Det bliver dog lidt besværligt, hvis man vil på jagt udenlands, hvor våbentilladelsen netop er dokumentationen for, at jeg har lovlig adkomst til lyddæmperen.

Jeg vil derfor foreslå, at DJ arbejder for:

ad 1) Som førstegangskøber af riffel (og i forbindelse med den årlige fornyelse af jagttegnet) må politiet rimeligvis lave et opslag i strafferegisteret, men at almindelig våbenhandel derefter kan registreres vha Nem ID på samme måde, som man omregistrerer en bil. Man hører jævnligt om fejlregistreringer af haglvåben, hvor politiet enten ikke har fået registreret køb eller salg korrekt. Af hensyn til de aktuelle ventetider på sagsbehandling for våbentilladelser m.m. tør man næsten ikke bede om indsigt i politiets register. Dette kunne også løses med et register, hvortil man har adgang med en selvbetjeningsløsning.

ad 2) Kunne DJ evt i samarbejde med Justitsministeriet, Rigspolitiet eller PAC lave et dokument, hvor af det fremgår, at en lyddæmper er tilladt at købe, opbevare og anvende med en gyldig våbentilladelse. Lidt efter samme princip, som vi kender det med jagtforsikringen, hvor man selv kan udprinte forsikringen på forskellige sprog via jagttegn.dk

God weekend
Med jægerhilsen
Lars M. L”

Allerede i dag dvs første arbejdsdag efter jeg skrev til DJ, modtag jeg dette svar:

"Hej Lars

Tak for din henvendelse.
Marie Louise har bedt mig svare på dine meget relevante spørgsmål.
På det første spørgsmål vil jeg være så fræk at henvise til en nyhed vi lige har lagt på hjemmesiden i dag (mandag), håber det er i orden [Image: 1f60a.png]
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2020/pac-mander-op-pa-vabenkontoret/
Jeg har også læst mange af de rygter der svirrer på Internettet i øjeblikket, og for en gang for alle at få aflivet dem, har vi fået Rigspolitiet til at kontakte det svenske rigspoliti. Så snart vi har et officielt svar fra de svenske myndigheder, ligger vi det på hjemmesiden og informere om det.
Det svar vi har fået på forhånd, er at så længe vi har en tilladelse til lyddæmperen, er det ligegyldigt om det er en specifik tilladelse til den enkelte lyddæmper, eller en til riflen, der så også gælder for dæmperen – men lad os se hvad det svenske rigspoliti svarer i deres officielle svar.

På alle våbentilladelser udstedt efter den 1. juli 2020 kommer der til at stå på tilladelsen, at den også gælder for aftagelige magasiner og lyddæmpere.
God idé om evt. et officielt dokument, der beskriver at jagttegnsindehavere, der den 1. juli 2020 har gyldig tilladelse til riflede våben til jagtbrug, kan i hele riffeltilladelsens gyldighedsperiode erhverve, besidde, bære og anvende lyddæmpere til disse våben uden at søge særskilt tilladelse herom – det vil vi undersøge nærmere[Image: 1f44d.png]

Jeg håber det besvarer dine spørgsmål indledningsvis.

Med venlig hilsen"

Det er god stil og en meget god grund til fortsat at være medlem af DJ.
Vh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#17
[Image: IMG-20200810-205432.jpg]

Så kom den også hjem.. 


Jeg er godt nok fan af  Subsonic...  Big Grin Det er FED!!! 
nu skal der bare til at lades testladninger til den, og så på banen og teste..
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#18
Jeg har lige købt 300 blk til min legacy.... med dæmper til.... 
Er det muligt at lade subsonisk så man kan skyde råvildt mht anslagsenergi og expansion af kugle.....?
Har fundet https://discreetballistics.com/ og deres jagtkugle bygger på principperne fra buejagt... Men det er vist ikke noget vi kan skaffe herhjemme.... 
Hvad har man gjort sig at tanker? Og er det i virkligheden ikke muligt i forhold til jagtloven?
hilsen Kasper
Svar
#19
Nej det er det ikke.
Du skal meget højt op i kugle vægt når du har så lav en hastighed.
Jeg lader Subsonic til ræv og mårhund og en kikkert til det.

Og så bliver der ladet 110/125gr til buk. Og så kommer der en anden kikkert på til den kugle.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#20
vente tiden er forfærdelig, jeg ansøgt om to tilladelse med 5 min. mellemrum en til mig og en til min far, den første var min.
Min far modtog hans i onsdags, jeg har ikke fået min endnu Sad
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)