Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Defekt montage
#1
Hej
Jeg har en Tikka T3 med Warne Quick Detach Scope Rings for SPECIAL RECEIVERS.
Den er desværre gået i stykker, da "rekylpinden" der skal holde kikkerten på plads er brækket.
Se billede.
https://photos.app.goo.gl/qEuVwweL2LZGsXpk6

Den begyndte at skride frem, men sad ikke løs, så jeg opdagede det ikke umiddelbart.
Om vingeskruen har løsnet sig eller hvorfor, den knækker ved jeg ikke.
Det er da stålmontage og ikke af allerbilligste slags knap 1000 kr, så de burde vel kunne holde til ca 1.500 skud?

Der skal findes en ny montage, hvor surt det end er.
Selv om det ikke bliver udnyttet ret meget, så gerne igen af typen Quick Release / aftagelig i en eller anden form, men ikke svingmontage.
Kikkerten er en Zeiss Duralyt  3 - 12 x 50, hvis det betyder noget.

Er der et bud på hvad jeg skal købe?
Det skal kunne holde, men behøver ikke nødvendigvis, at være den aller dyreste løsning.

Vh Finn
Svar
#2
leupold qr?
Svar
#3
Hvis du kan leve med at skulle løsne 2 skruer (Torx), vil jeg anbefale Optolock. Kan vist også fås med fingerskruer.

Leupold QR er udmærket, men skal, efter min mening lappes for at give det bedste resultat.


Venlig hilsen

JCK
Svar
#4
optilock er bare godt til SAKO og Tikka

Syntes at man skal bruge de 12-1400 kr på optilock så holder det for evigt, i stedet for at bruge 4-800 kr på noget lort.
Mvh.
Morten
Svar
#5
Enig med MCC
Ellers er jeg svært pjattet med Rechnagel. Det er altså også godt grej til en ok pris. 
Jeg købte et sæt via en bruger herinde. Ved interesse, så smid mig en PM. Jeg skal gerne undersøge om han også vil kunne skaffe et sæt til dig også.
Tror jeg gav 1500 penge for det dengang

Venligst
Klokker
[Image: mms-img6115705191.jpg]
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#6
Prøv at sende billedet til Warne.

Jeg knækkede engang en skrue, til en Warne montage (overspændte den) men fik et sæt nye skruer, uden beregning, selvom skaden var min egen skyld.
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#7
Hej
Tak for input til valg af montage.

Der synes at være "stemning" for Optilock, vist ikke uden grund.
Jeg kan godt leve med, at der skal bruges værktøj til af og på montering, blot kikkerten kan tages af og på uden, der efterfølgende skal laves ny indskydning.

Det er lidt svært at finde forhandler og priser på det online, - de ”hopper” i det mindste noget op og ned med flere hundrede kr, men man kan jo ringe og spørge.
Korsholm har dem, men ikke i det prisleje der bliver nævnt her.
Skal man nå en pris der matcher de 1.200 – 1.400 kr, skal det vist være tilbud med baser her og ringe der, - Genladning har udsalg til baser 500 kr.

Jeg går ud fra at baser er baser til Tikka, men ringe er jo i forskellige højder.
Nuværende er der godt ½ cm mellem kikkert og pibe, de hedder høj model.
Ud fra Optilock måleskemaet synes medium at være mere passende til 50 mm hvis ikke lav, - erfaringer?

Gratis er det jo ikke, men andre er jo i næsten samme prisklasse, når de hedder Leopold eller Warne og det er acceptabelt.

At sende billedet til Warne var en mulighed, men hvor længe går der og er montage våbendele, der kræver importtilladelse?
Skruer er lidt noget andet end en hel montage.
( Jeg er panisk ræd for at overtræde våbenloven i uforvarenhed med det det medfører)

Tak for hjælpen
Vh Finn
Svar
#8
Hvis du ønsker det aller bedste så er der 2 sæt på Lauritz.com

https://www.lauritz.com/da/auktion/optil.../i5603428/

https://www.lauritz.com/da/auktion/optil...m/i5603429

De er i Vejle.

Har flere af den slags. Det fås ikke bedre.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#9
Montager plejer ikke at kræve nogen tilladelser.

Men i disse Coronatider, kan der godt gå 3-6 uger.

Da jeg fik skruer, ville de ikke engang have penge, for portoen.
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#10
Hej
Lauritz havde jeg ikke selv tænkt på

De ser begge interessante ud, brugsspor det har riflen og kikkerten også, så den smule billedet viser betyder ikke noget.
Det man så ikke får oplyst er højden, men der er vist 14 dages returret hos Lauritz, så det kan da sendes retur om det ikke dur.
De synes af en lidt anden / ældre model, hvor baser måske ikke er nødvendige til en Tikka T3, der har en monteringsskinne fræset i riflen.

Jeg vil dog ikke give vurderingen, - 1000 kr + salær 22,5 % + gebyr + fragt. 1425 kr, - så hedder det nyt.

Vi ser hvad det ender med
Vh Finn
Svar
#11
@fmadsen

Hvad med at tage din riffel med til en våbensmed og lad ham kigge på det, måske har han en skrue der passer eller dele.

Mvh

Santo
Svar
#12
Hej
Jeg forsætter med at trække på jeres viden og erfaring.
Er der forskel på Optilock one pice montage til Tikka og Sako, og hvordan ser man evt forskel?
Der synes at være forskel på baserne til Tikka og Sako, (lige / konisk??) når man ser brugt annoncer.

@Santo, - jeg er sikker på, at det aldrig kan svare sig at reparere på den defekte montage, det er ikke blot en skrue, men kæber og materialet omkring, der er ødelagt.
Jeg overvejer forsat på om Warne skal have et billede af den, skal lige være 112% på det med en evt. importtilladelse.

På forhånd tak
Finn
Svar
#13
(06-06-2020, 12:47 PM)fmadsen Skrev: Hej
Jeg forsætter med at trække på jeres viden og erfaring.
Er der forskel på Optilock one pice montage til Tikka og Sako, og hvordan ser man evt forskel?
Der synes at være forskel på baserne til Tikka og Sako, (lige / konisk??) når man ser brugt annoncer.

@Santo, - jeg er sikker på, at det aldrig kan svare sig at reparere på den defekte montage, det er ikke blot en skrue, men kæber og materialet omkring, der er ødelagt.
Jeg overvejer forsat på om Warne skal have et billede af den, skal lige være 112% på det med en evt. importtilladelse.

På forhånd tak
Finn

@fmadsen

Send dem et billede, du skal ikke have importtilladelse til montager.

Jeg har selv fået montager hjem fra Warne uden problemer.

Mvh

Santo
Svar
#14
Prøv at kontakte Hatting, han har mange mystiske ting til at ligge.


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#15
Sådan endte det.
Det endte med at jeg sendte et billede til Warne, der svarede positivt tilbage med ønsket om. at jeg skulle sende det til dem.
Det blev gjort og med PostNord, hvor jeg kunne se at den ret hurtigt endte i USA, men så tog det tid, ca 4 uger i alt før aflevering, men jeg hørte ikke noget.

Tiden gik og august nærmede sig, så jeg havde opgivet at få noget retur og turde ikke vente længere, så der blev købt Optilock montage.
Riflen indskudt og klar.

Så den anden dag lå der en pakke fra Warne med et sprit nyt sæt montage, af følgesedlen fremgår, at det er warranty replacement, men ellers ikke et forklarende ord.
Så nu har jeg et sæt Warne Maxima 15TLM QD 30 mm montage for Tikka liggende.

Jeg ved ikke om Optilock er bedre, men i prisen i DK er der ikke den store forskel mellem de to mærker, - det er inden for et par hundrede
Lige nu gider jeg ikke bytte dem rundt, det bliver nok aldrig, - de bliver sikkert solgt på et tidspunkt.
Det er selvfølgelig fin service at bytte dem, men det tog bare for lang tid.

Tak for input
Vh Finn
Svar
#16
(08-08-2020, 11:58 PM)fmadsen Skrev: Sådan endte det.
Det endte med at jeg sendte et billede til Warne, der svarede positivt tilbage med ønsket om. at jeg skulle sende det til dem.
Det blev gjort og med PostNord, hvor jeg kunne se at den ret hurtigt endte i USA, men så tog det tid, ca 4 uger i alt før aflevering, men jeg hørte ikke noget.

Tiden gik og august nærmede sig, så jeg havde opgivet at få noget retur og turde ikke vente længere, så der blev købt Optilock montage.
Riflen indskudt og klar.

Så den anden dag lå der en pakke fra Warne med et sprit nyt sæt montage, af følgesedlen fremgår, at det er warranty replacement, men ellers ikke et forklarende ord.
Så nu har jeg et sæt Warne Maxima 15TLM QD 30 mm montage for Tikka liggende.

Jeg ved ikke om Optilock er bedre, men i prisen i DK er der ikke den store forskel mellem de to mærker, - det er inden for et par hundrede
Lige nu gider jeg ikke bytte dem rundt, det bliver nok aldrig, - de bliver sikkert solgt på et tidspunkt.
Det er selvfølgelig fin service at bytte dem, men det tog bare for lang tid.

Tak for input
Vh Finn

har jeg forstået det rigtigt hvis du siger der gik 4 uger fra de modtog dem til du modtog nogen nye? det syntes jeg egentlig er okay i disse corona tider
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#17
Hej
Nej, det gik fint hurtigt at nå modtager landet / USA, - 5 dage, men så tog det 4 uger før den ifølge PostNord blev leveret på fabrikken.
Godt nok er USA et stort land og corona, men alligevel,- så synes jeg det er lang tid, for jeg formoder ikke der er nogen "toldbehandling" eller andet mellem staterne, der kan forsinke leveringen, - det er vil ren transport.
Måske vi skal være glade for PostNord, når det kommer til stykket.
Der gik  mere end 4 uger til jeg modtog noget nyt, men det kan der jo være mange grunde til, Warne skal jo behandle sagen osv, så det er egentligt ok.

VH Finn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)