Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aimpoint S1
#1
Er der nogen der har erfaring med Aimpoint S1 og haglbøsse?

Problemet er at pga alder og herned forringet syn, tager mit venstre øje mere og mere over. Jeg klarer det i øjeblikket med at lukke venstre øje, men det er ikke optimalt.

Erfaring og hjælp søges.

Mvh Thorlak
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#2
Thomas Gorski (bruger herinde) har arbejdet en del i det. Måske han kan bidrage med info. 
Venligst 
Klokker
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#3
Jeg har brugt det. Dog ikke lige Aimpoint modellen. Men et Vortex (det kommer jeg tilbage til hvorfor).

Jeg havde rigtig svært ved at ramme målene. Fandt så ud af at jeg havde skiftende øjendominans. Lidt hen af det du beskriver.

Jeg valgte at sætte et rødpunktssigte på mit haglgevær for at se om det kunne hjælpe og trænes væk. DET KUNNE det! Jeg brugte en del tid på banen for at vende mig til det. I starten sigtede jeg meget med det. Det tog nogle turer før jeg vendte mig til at se på målet. Men stadigvæk se prikken, der viste mit foranhold.
Så jeg synes det var rigtigt godt givet ud. Jeg er kommet så meget af med min udfordring. At jeg har taget det af igen.
Husk de skal indskydes på samme måde som en riffel. Dog kun på 30m.

Tilbage til modellen. Jeg kiggede også på aimpoint. Men synes det var for stort til et haglgevær. Det blokkerede for meget for mit udsyn, syntes jeg.
Derfor købte jeg et Vortex Venom Red dot 6moa (som jeg forøvrigt sælger).

Den eneste udfordring der var med den model jeg købte. Det er at det ikke har samme montering som aimpoint. Jeg fik i stedet sat en weaverbase på sigteskinnen, som sigtet så kunne monteres på.

Sig endelig til hvis du har nogen spørgsmål.
Svar
#4
har også forsøgt rødpunkt på hagl (V dom. og H.skuldret) .. men jeg kunne ikke komme væk fra det 'prik fokus'.. og syntes at min 'horizont' blev lidt forstyrret..havde valgt en meget let / 'minimum invasiv' type uden batteri = Easyhit PX-S2000 =er til salgs hvis du er interesseret..

er gået tilbage til lille stykke 'englehud'/tape på V brilleglas. Men skal der ikke bruges briller så kan krydsdom. problemer krybe ind igen.
rødpunkt på 'hagl' kunne jeg evt påtænke igen hvis 'riffelagtig' situationer er 'i sigte' =slugs på gris etc (har rødpunkt oven på alle mine kikkerter på mine riffler så har mulighed for øjeblikelig 'kortfokus' lige meget hvad kikkert er zoomet ind på.. så kan være jeg bare ikke kan abstraherer mellem riffel-rødpunkt og så 'pege rødpunkt' på haglgevær)

PS 'klarificering'..PX-S2000 har ikke en 'prik', men en 'ring' svarende til hvad haglsværmen dækker .. men alligevel syntes jeg, jeg fik 'prik fokus' = for meget fokus på ringen i stedet for på målet..men kan jo være træningssag

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#5
der findes et sigte korn til dem der har "forkert" øje dominans, kan ikke huske hvad de hedder, men har prøvet dem, og det er nummer 1! Smile

det er denne
https://www.benhusthwaite.co.uk/product/...ance-rail/
du kan ikke se kornet med det forkert øje Smile
Svar
#6
(18-06-2020, 10:25 PM)lunderskov Skrev: der findes et sigte korn til dem der har "forkert" øje dominans, kan ikke huske hvad de hedder, men har prøvet dem, og det er nummer 1! Smile
EASYHit!!. langt rør der er perforerert med en rødfarvet 'glaspind' indeni..lyser kun lige ned ad skinnen, men ikke på tværs = har også brugt i starten= synes virker mindre 'obstruerende' end et af de ovennævnte rødpunkt sigter..men 'end of the day' den rød prik tog alligevel lidt fokus (hvor den måske kan komme til ret er mod mørk baggrund og mørkt korn)

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#7
Vil påstå at det eneste rigtige er, at begynde at skyde fra venstre skulder. 
Det kan lyde helt umuligt, men det tager LANGT kortere tid at lære end du vil tro - og det er det eneste rigtige. Når synet først er begyndt at “ vige” går det jo kun en vej, især når, som du skrive, det er aldersrelateret. 
Alt andet - easyhit, rødpunkt, aimpoint, m.m.m. er lappeløsninger på et problem der kun bliver værre og værre ( og det ved du jo godt) 
Jo før du erkender og koncentreret træner fra venstre skulder, jo mere glæde får du af det.
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#8
(18-06-2020, 10:37 PM)wolf_skate Skrev:
(18-06-2020, 10:25 PM)lunderskov Skrev: der findes et sigte korn til dem der har "forkert" øje dominans, kan ikke huske hvad de hedder, men har prøvet dem, og det er nummer 1! Smile
EASYHit!!. langt rør der er perforerert med en rødfarvet 'glaspind' indeni..lyser kun lige ned ad skinnen, men ikke på tværs = har også brugt i starten= synes virker mindre 'obstruerende' end et af de ovennævnte rødpunkt sigter..men 'end of the day' den rød prik tog alligevel lidt fokus (hvor den måske kan komme til ret er mod mørk baggrund og mørkt korn)

den jeg har linket til https://www.benhusthwaite.co.uk/product/...ance-rail/
er ikke easyhit men et alm. sigte korn det er bare langt hvor du kun kan se den med et øje :Smilerøv og kig på linket 
jeg bestiller et hjem her i næste uge så hvis tråd starter eller andre vil have med kan vi jo slå os sammen Smile
Svar
#9
easyhit var en af de først der lavede et sådant 'langt korn' hvor det røde 'lys' ikke kan ses fra siden (svensk firma forøvrigt, som jeg kan huske det) = samme princip som det 'Eye Dominance Rail' det linkes til

https://www.easyhit.com/shop
øverste række de lange 'rør'/korn
nederste række 'rødpunkt' i form a rundt glas med ramme.
dem fra øverste række har der været en del feedback på i årenes løb (og nogen US prof skytter reklameret for)..dem fra nederset række er der ikke så meget feedback på

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#10
(19-06-2020, 05:28 PM)wolf_skate Skrev: easyhit var en af de først der lavede et sådant 'langt korn' hvor det røde 'lys' ikke kan ses fra siden (svensk firma forøvrigt, som jeg kan huske det) = samme princip som det 'Eye Dominance Rail' det linkes til

https://www.easyhit.com/shop
øverste række de lange 'rør'/korn
nederste række 'rødpunkt' i form a rundt glas med ramme.
dem fra øverste række har der været en del feedback på i årenes løb (og nogen US prof skytter reklameret for)..dem fra nederset række er der ikke så meget feedback på

arh okay vidste ikke de også havde lavet nogen, og oven i købet billigere??

(19-06-2020, 05:28 PM)wolf_skate Skrev: easyhit var en af de først der lavede et sådant 'langt korn' hvor det røde 'lys' ikke kan ses fra siden (svensk firma forøvrigt, som jeg kan huske det) = samme princip som det 'Eye Dominance Rail' det linkes til

https://www.easyhit.com/shop
øverste række de lange 'rør'/korn
nederste række 'rødpunkt' i form a rundt glas med ramme.
dem fra øverste række har der været en del feedback på i årenes løb (og nogen US prof skytter reklameret for)..dem fra nederset række er der ikke så meget feedback på

arh okay vidste ikke de også havde lavet nogen, og oven i købet billigere??
Svar
#11
(20-06-2020, 01:14 AM)lunderskov Skrev: arh okay vidste ikke de også havde lavet nogen, og oven i købet billigere??
ja billigere (for der er nok op pris på når en verdensmester udvikler noget)
her meget kort summering af muligheder mht krydsdominans
https://www.clay-shooting.com/features/d...dominance/
de har ikke engang taget rødpunkt (dem m glasskive/ramme) med
og noget snak om øjedominans
https://www.shootinguk.co.uk/shooting/in...ance-15475
lidt live test
https://www.youtube.com/watch?v=EdLBf3izmVw
en anden jeg fandt advokerede kun for to ting = lær skyd med anden skulder .. eller smør lidt vaseline ud på brilleglassset af dom. øje..bare nok til at sløre lidt..men ellers altid begge øjne åben (kører selv med lille stump englehud/tape på V glas..ok så lang tid duer ikke varier meget i højde (for så kan under/overkig af tapestumpen forkomme)

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#12
Du kan jo køre omkring Næstved en dag, hvor der er åbent på skydebanen.

Så må du prøve hvad jeg har af røde prikker, ringe og det almindelige easyhit.

Det kunne være både hyggeligt og måske lærerigt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#13
Nu er problemet løst, jeg er blevet opereret for grå stær på begge øjne og det er fanneme godt.

AIMPOINT S-1 sælges, 2500 kr.

K&B Thorlak
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)