Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kontravægt når dæmper er afmonteret
#1
I efteråret havde jeg en snak med polakkerne ang. danskere og lyddæmper. De sagde de kunne se en forøgelse af dårligere skud hvor "undskyldningen" var at riflen føles anderledes uden dæmper (Andre gange var det fordi at man ikke havde indskudt riflen, efter dæmper var afmonteret).
Jeg har skiftet riffel, som er lettere i næsen, dette passer så med jeg har monteret en dæmper. Men jeg kan godt mærke jeg mangler vægt i næsen når dæmper ikke er monteret

Mit spørgsmål lyder på om der er nogen der har prøvet at lave en beskyttelsesmøtrik med samme vægt som dæmper for at få samme balance i riflen når dæmper er afmonteret?
Svar
#2
Spændende emne. 

Jeg kan sige at jeg faktisk ikke skyder uden dæmper længere, så for mit vedkommende er det ikke et issue. Min drivjagtsriffel (Motorbøsse) kan ikke monteres med dæmper. Svineriflen i den gode gamle nazikaliber får på sigt også monteret en lydpotte. Den har jeg indtil videre sparet væk idet den for det meste bare bliver brugt i en grisehytte i det svenske. De resterende rifler har jeg altid monteret dæmper på når jeg anvender dem.

Nå men Anyways. Det var ikke et svar på dit spørgsmål. 
Jeg har ikke set kontravægt som du beskriver. Prøv at smide en besked til Hatting. Han kan helt sikkert "snitte" en til dig. 
Meld meget gerne tilbage herinde, hvis du gør dig erfaringer om emnet.  Smile
Venligst
Dan "KLOKKER" Korgaard
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#3
https://youtu.be/daBgBVry0p4
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#4
jeg har tungsten i bagskæftet for at lave kontra vægt på et par af mine rifler dog grundet lange piber da jeg ikke bruger dæmper Smile
Svar
#5
Jeg har altid påstået at alle jægere skyder bere med lyddæmper end uden - fordi der er mindre støj og mindre rekyl.
Der er nogen der ikke vil indrømme det, men det ændrer ikke på min holdning.
Jeg tror til gengæld ikke at lyddæmperens vægt gør, at man skyder bedre.
De fleste rifler ligger bedre i ballance uden dæmper.
Hvis man beder en mand der normalt skyder med 6,5 skyde med en 300WM, så tør jeg næsten garantere at han skyder dårligere - uanset riflens formåen.
Så jeg tror observationen er rigtig - hvis du tar lyddæmperen fra en dansker, så skyder han dårligere?
Svar
#6
(29-06-2020, 05:06 PM)klokker Skrev: https://youtu.be/daBgBVry0p4

Lige præcist, jeg har tung pibe og dæmper på min .17 Og det er intet mindre en et helvede, med mindre jeg sidder i bænk med støttehjul, og hvad kan man lige bruge det til  Rolleyes

Med venlig hilsen, Thorlak
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#7
(29-06-2020, 10:31 PM)lunderskov Skrev: jeg har tungsten i bagskæftet for at lave kontra vægt på et par af mine rifler dog grundet lange piber da jeg ikke bruger dæmper Smile

Nu er mit problem modsat, hvis jeg skal til Tyskland eller Polen skal dæmperen af. Og så syntes jeg den er for let ved munding

(30-06-2020, 07:41 PM)Leo Skrev: De fleste rifler ligger bedre i ballance uden dæmper.

Gi'r dig ret. Men jeg har altid haft næsetunge rifler, så syntes det føles bedre med dæmper
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)