Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bøssemager Sjælland (eller deromkring)
#1
Det lykkedes mig at skaffe en Sako Vixen Varmint i .222R hos et svensk auktionshus serienummer 88xxx, så ikke helt ny. Ikke et tørt øje Big Grin.
Men piben har det ikke godt, så i stedet for at begynde at hekse med ny kroning og blånering tænker jeg der er dømt ompibning. Men bøssemagere på Sjælland flytter rundt som var nogen efter dem, så hvor finder man en, der p.t. i stand til at ompibe sådan en sag på betryggende vis, dvs så den kan ramme en flue på 200 meters afstand? Eller man nødt til at rejse over Storebælt? Kaliberen skal ikke ændres selv om mange sikkert vil råbe på .223.
9,3*57
Svar
#2
Der er jo Vaabensmeden i hedehusene.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#3
Jeg har kontakt til en bøssemager på vestsjælland - han laver rigtigt godt arbejde til fair priser. Er du interesseret i kontaktoplysninger, så sig endelig til.

Mvh MS
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#4
(25-08-2020, 11:24 PM)MS Skrev: Jeg har kontakt til en bøssemager på vestsjælland - han laver rigtigt godt arbejde til fair priser. Er du interesseret i kontaktoplysninger, så sig endelig til.

Mvh MS

Takker - du har pb  Smile
9,3*57
Svar
#5
Hm, en .222 der er “ skudt ud” - så skal den godt nok have skudt mange mange mange skud. 
Jeg tror en tur i fryseren og så en polering kan give den nyt liv - og det kan jo gøres for 1/10 af en ny pibe. 
Er du aldrig i Jylland ?
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#6
(26-08-2020, 10:56 PM)CP Skrev: Hm, en .222 der er “ skudt ud” - så skal den godt nok have skudt mange mange mange skud. 
Jeg tror en tur i fryseren og så en polering kan give den nyt liv - og det kan jo gøres for 1/10 af en ny pibe. 
Er du aldrig i Jylland ?

Hej CP. Jeg er enig, da min gamle almindelige Vixen har skudt utallige skud uden problemer, og var også noget overrasket over spredningen. Jo det hænder da jeg kommer til Jylland omend ikke så tit efter at alle møder nu holdes på distance. Sender dig lige en pb næste gang det sker.  Cirka hvor i hovedlandet holder du til?  Tror i øvrigt at jeg i mellemtiden har fundet en mulig synder jeg ikke lige havde været opmærksom på, nemlig en ødelagt kroning (et projektil presset forsigtigt ned mod mundingen får kun mærker efter riffelgang på ca 60% af omkredsen). Så jeg vover pelsen og får en sjællandsk bøssemager til at tage et par mm af piben som første trin.  
Vh
Niels
9,3*57
Svar
#7
Er stigningen til dit kugle valg, eller er ny kroning jo yderst fornuftigt.

Mvh Thorlak
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#8
(28-08-2020, 09:46 AM)THORLAK Skrev: Er stigningen til dit kugle valg, eller er ny kroning jo yderst fornuftigt.

Mvh Thorlak

Tak for bidrag, ja jeg tænker egentlig at den skal bruges til ræv og kragefugle, så 1:14 er til at leve med. Nu får vi se.
9,3*57
Svar
#9
(27-08-2020, 12:39 PM)niels28217 Skrev:
(26-08-2020, 10:56 PM)CP Skrev: Hm, en .222 der er “ skudt ud” - så skal den godt nok have skudt mange mange mange skud. 
Jeg tror en tur i fryseren og så en polering kan give den nyt liv - og det kan jo gøres for 1/10 af en ny pibe. 
Er du aldrig i Jylland ?

Hej CP. Jeg er enig, da min gamle almindelige Vixen har skudt utallige skud uden problemer, og var også noget overrasket over spredningen. Jo det hænder da jeg kommer til Jylland omend ikke så tit efter at alle møder nu holdes på distance. Sender dig lige en pb næste gang det sker.  Cirka hvor i hovedlandet holder du til?  Tror i øvrigt at jeg i mellemtiden har fundet en mulig synder jeg ikke lige havde været opmærksom på, nemlig en ødelagt kroning (et projektil presset forsigtigt ned mod mundingen får kun mærker efter riffelgang på ca 60% af omkredsen). Så jeg vover pelsen og får en sjællandsk bøssemager til at tage et par mm af piben som første trin.  
Vh
Niels

Cirka midt i - 8700 Horsens eller 8765 Klovborg
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#10
Hm, inspireret af “det kan sgu ikke passe” lobbyen underkastede jeg riflen en behandling bestående af polering, bedding, fritlæggelse af piben, ny montage, 4 cm af piben med deraf følgende ny kroning, og gevind til dæmper nu den var i drejebænken hos den flinke bøssemager i Tølløse. Derefter på skydebanen med resten af den pakke jaktmatch, der startede hele elendigheden, blot for at se at den skød stadig sværme, nu omkring 15 cm  Angry  Bare fordi det ligesom ikke ku blive værre skød jeg så 2x5 skud med ladninger kopieret fra min gamle almindelige Vixen i hylstrene fra den første katastrofale test - uden nogen tilpasning - og halleluja, de sad i grupper mellem 15 og 20 mm. Kræet kan bare ikke lide jaktmatch  Huh
Så nu prøver vi at optimere ladninger og ser .....

PS jaktmatch er 3,6 gram og altså 55,6 grain, de gamle ladninger var 50 grain, hvilket er en mulig forklaring på miseren.
9,3*57
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)