Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eksplosion
#1
Ikke breaking news, men alligevel "Spændende" 
Teorierne er mange. Jeg har forstået det sådan, at det var et lager af div. konfiskerede varer heriblandt rå mængder kunstgødning. Hvorfor mon man har konfiskeret kunstgødning og hvorfor opbevares det sammen med diesel????????????? 
Der er altså et eller andet, der ikke helt stemmer..........?????

https://www.berlingske.dk/internationalt...n-i-beirut
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#2
Man kan have indtryk af at sikkerhed ikke er det der har størst fokus i det områder af verdenen, og da slet ikke for hvor man lagrer hvad. På nogle af de videoer der florerer er der store klare glimt i røgsøjlen inden den store eksplosion, så mon ikke der har gemt sig noget fyrværkeri eller lignende i de pakhuse også.
Kunstgødningen var blevet konfiskeret fra et opbragt russisk skib på vej til/fra Egypten - hvorfor synes jeg ikke rigtigt de skriver noget om.
Mon ikke at kornsiloerne faktisk har reddet en del af bycentrum vest for eksplosionen fra en endnu værre skæbne - det ligner at siloerne må have virket som en sprængmur og har rettet en del af kraften fra eksplosionen øst-nordøst over, som er knap så tæt bebygget og delvist ud over vandet.
Men det er godt nok voldsomt.
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#3
De klare lysglimt skyldes ifølge en ekspert fra teknisk universitet ikke fyrværkeri, men i stedet noget aluminium, der tænder og brænder grundet ekstrem varme
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#4
HVor har du det er opbevaret sammen med diesel?
Der blev nævnt til morgen i radioen af en professor i Kemi at ammonium nitrat kan eksplodere hvis det opvarmes.
Så udskiller det vand og lattergas og så bliver det pludselig meget eksplosiv.
Jeg var syg den dag vi gennemgik ammonium nitrat i kemi, så jeg kan ikke helt forklare hvad der sker.. Men det er der sikkert andre der kan gøre bedre end mig...
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#5
Det med dieselolien hørte jeg en udtale i radioen. Der er tilsyneladende mange "eksperter" der gør sig kloge.
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#6
Da jeg først kom til Canada i 1968 brugte vi ammoniun nitrat kunstgødnig iblandet med dieselolie til at sprænge bæver dæmninger…………. Det virkede upåklageligt. Gødningen var allerede i 25kg plastik poser, så skar vi et hul og hældte ca 1 liter diesel i posen og lod den sidde og 'trække' Derpå en sprængkapsel og tilpas lang lunte.
H
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)