Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Accubond virkning i større vildt
#1
Kære formænd,
Er der nogen som har erfaringer med Nosler Accubond i 180 grains i en 3006 til vildt i 125-200 kg levende (og død) vægt? Jeg er ikke rigtig interesseret i andet og hvad jeg skal bruge i stedet osv, det kommer måske i næste udgave, afhængigt af evt svar på nedenstående?
  Angel
Årsag:jeg er netop hjemkommet fra elgjagt hvor jeg med nævnte kombination har nedlagt en elgkvie (vinkelret på kroppen og skud i ene side af hjertet)og en ditto-kalv (skråt bagfra indgang bagest i bladet og udgang i modsatte side, forrest på brystkassen, begge lunger gennemskudt). Begge dyr trippede lidt på stedet og lagde sig. Afstand hhv 25 og 70meter
Her er mysteriet: kalven havde fornuftigt indgangshul og ditto udgangshul med flere ribben skåret over begge steder. Ikke nævneværdige kødødelæggelser.  Kvien derimod så på indgangssiden og det meste af indersiden ud som om dens sidste måltid havde været et antændt blåt lyn. Massive huller og blodudtrædninger i indgangssiden fyldt med indholdet af mavesækken og ikke noget rigtigt udgangshul i den modsatte side, kun noget der kunne ligne et udgangshul fra et fragment. (jeg minder lige om at hjertet var gennemskudt). Der var ikke krat eller tilsvarende foran dyret.
Er det kuglen der er uegnet, er det en skudplacering der erfaringsmæssigt har den virkning dvs et hydrostatisk chok, er det et uforklarligt tilfælde som så ofte i jagt eller hvad hulen er der sket?
9,3*57
Svar
#2
To nedlagte dyr er alt for lidt til. at drage konklusioner ud fra.

Jeg kender mange der bruger Accubond, ganske vist 165 grain i 308W, og jeg har kun hørt positive meldinger, så jeg vil uden betænkelighed bruge denne kombination i min 308W, og din i min 30.06.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#3
(15-10-2020, 09:07 AM)JCK Skrev: To nedlagte dyr er alt for lidt til. at drage konklusioner ud fra.

Jeg kender mange der bruger Accubond, ganske vist 165 grain i 308W, og jeg har kun hørt positive meldinger, så jeg vil uden betænkelighed bruge denne kombination i min 308W, og din i min 30.06.

Venlig hilsen

JCK

Jeg er enig i at to er alt for lidt, oven i købet med så forskellige udfald. Derfor denne tråd. Fint at vide at du har gode erfaringer.
9,3*57
Svar
#4
Er det muligt, at den sidste kugle har været gennem et træ først??
Bare en tanke....

Mvh

Michael
Svar
#5
(16-10-2020, 02:52 AM)Pingvinen Skrev: Er det muligt, at den sidste kugle har været gennem et træ først??
Bare en tanke....

Mvh

Michael

Hej Michael,
Det er en overvejelse vi var igennem og nåede den konklusion, at det ikke var tilfældet.  Der var ét indgangshul da vi fik skindet af og de store skader er fyldt med indhold fra mavesækken.  Havde hjertet ikke været forsynet med et gennemskud i den ene side, ville jeg mest hælde til et træf i en fyldt mavesæk og en slags hydrostatisk chok der har sendt indholdet i alle retninger med stor hastighed.
Mvh
Niels
9,3*57
Svar
#6
Skød engang en rå på 30 m afstand. Kuglen var en SST i 308 win. Ikke et kønt syn. Den stod mere skråt en jeg havde set, så kuglen sad lidt bagud. Dyret mave revnede og tarme og organer faldt ud. Det var som kuglen eksploderede og dyret med. De 5-10 sekunder det tog, inden jeg fik skudt den på halsen, føltes som en evighed.

Michael
Svar
#7
Hej Niels

Prøv at søg på "problems with accubond" der har åbent bart været svingende kvalitet på dem.
Plast spidser der falder af og manglende fyldning af projektilet.
Jeg mener også jeg på et eller andet tidspunkt, så at der var nogen på det norske søsterforum, som havde omdøbt dem til "accubomb".
Der er flere amerikanske fora´er hvor de skriver om baseball store udgangshuller og voldsomme virkninger inde i dyrene

Mvh

Steen
Svar
#8
Jeg har kun gode erfaringer med dem.
Nogle få stykker vildt, enkelte ræve og råvildt og 3-4 stykker kronvildt med 165gr i 308.
En hel del forskelligt vildt, fra ræv til Eland med 9,3.

Aldrig haft grund til at klage.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)