Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Debat omkring det obligatoriske skydeforløb
#1
Jeg oplever en del jagtforeninger og mere eller mindre private riffelinstruktører "spinder guld" på at udbyde de obligatoriske skydeforløb inden riffelprøven. Senest blev jeg forsøgt forbudt at hjælpe en bekendt igennem det obligatoriske forløb på en skydebane, hvor de selv afholdt disse forløb til en, i min optik, horribel pris. (Jeg hørte 500 kr. men dette er ikke dokumenteret)
Jeg måtte være ret insisterende for i det hele taget, at få lov til at være derude, da de jo så mistede en indtægt. En indtægt de alligevel aldrig ville have fået, da vi jo så bare havde fundet en anden bane at skyde på. Det skal siges der var masser af plads på banen den pågældende dag. 
Jeg har naturligvis de nødvendige tilladelser til at gennemføre forløbet. 
Jeg er helt med på at ingenting er gratis, men personligt finder jeg det altså urimeligt at bede en kommende riffelprøveaspirant om 3-5-hundrede kr. for at kontrollere de har afgivet 25 skud i fem forskellige skydestillinger. 

Situationen på skydebanen, hvor den pågældende instruktør/banekommandør var parat til at afvise os, fordi jeg mødte op med mit instruktør-skilt påsat og han ikke ville lade mig give instruktionen til "min egen" aspirant kan man altid diskutere. Jeg mener jo ikke han skal blande sig i om vi er to gutter, der møder op på en skydebane, hvor der er åbent for alle. 
Vi stod ikke i vejen og vi betalte for at skyde på banen, som alle de andre skytter. Som instruktøren sagde: "Her afholder vi selv de obligatoriske forløb, så det skal du ikke komme her og gøre"
Hvis man stiller det helt på kant, så kunne vi jo bare have mødt op, jeg uden skilte/instruktørreklame, skytten, der har jagttegn kunne have skudt skuddene indenfor skydebanens åbningstid, med den tilknyttede banekommandør til stede, hvorefter jeg kunne have sat mit kryds. 

HVAD SYNTES I? 
  • Hvad bør prisen for sådan et forløb være. 
  • Skal det i det hele taget koste noget, når man alligevel er på banen for at skyde og har betalt for det. 
  • Er det mig, der er helt skæv på den, når jeg mener den pågældende banekommandør optrådte forkert, da han ville nægte os at skyde på dagen?


Venligst
Dan "KLOKKER" Korgaard
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#2
Sikke nogen banditter - vil tage penge for at lægge bane og instruktører til et 25 skuds forløb !
og hvad er kursen på rygtekroner ?

Hvad er de nødvendige tilladelser til at gennemføre forløbet.
mvh
Svar
#3
Måske der kræves alt for mange tilladelser i Danmark
Tilladelse til genladning
Tilladelse til at skyde med bue
Tilladelse til at skyde med riffel
Tilladelse til en lyddæmper
Tilladelse til en halvautomat
Der er sikkert mange flere jeg ikke ved om, men det lyder som I er reguleret i hoved og r.. og ingen forventer at I måske selv kunne finde ud af det, uden indblanding fra 'Systemet'

H
Hogmeister
Svar
#4
Jeg mener bestemt du burde tage kontakt til den pågældende jagtforening der står for banen.
Er de bevidende om at deres instruktører afviser folk?
Hvis i betaler som alle andre har i stadigvæk jeres ret som alle andre til at være på banen.

Jeg får lyst til at spørge hvad bane det er, og så finde en aspirant og dukke op UDEN instruktør skiltet, og se hbad deres reaktion er.
Den pris de tager for et forløb er det til foreningen eller er det til instruktøren selv?

Jeg mener ikke de kan tillade sig at tage betaling for at sætte et kryds for gennemført hvis de står som banekommandør/instruktør på aftenen alligevel,og du betaler XX kr for at skyde.

Hvis de kører ud og åbner banen KUN for dig og din makker det noget helt andet.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#5
Må da indrømme, at jeg synes det er lidt frækt st tage penge for det kryds der skal sættes. Der hvor jeg normalt skyder, koster det ca. 30kr for et skydekort men ellers så koster det ikke noget, at få banekommandøren til at sætte sit kryds.

Mht til regulering i hoved og r.. så finder jeg det da rimeligt betryggende at ikke alle og enhver kan købe sig et gevær eller en bue for så at gå løs på viltet.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#6
jeg havde nok også afvist andre instruktører på "min" bane.

vi tager 250,- for de 5 markeringer og en smule salmesang fra instruktøren der har vagt.
normalt koster det 50,- for at skyde på banen. hvis der er trængsel dækker det ca 2 markeringer så må man - dog uden yderligere betaling - om bag i køen

vi har elektronisk markering på de 200 m og hvis vi også havde det på 100 m var det jo noget enklere at markere de 5 skydestillinger. nu skal vi ud og se træfningen 5 gange ( go motion til riffelinstruktører )

jeg ville nok heller ikke synes om at fremmede instruktører kører bukkemærke, den tyske skydeprøve og anden instruktøraktivitet  i den normale åbningstid
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
I min optik er der noget helt galt, hvis der skal betales beløb i den størrelsesorden. Baneleje eller skydekort er OK, men resten bør være gratis.

Riffelinstruktøren har vel taget kurset fordi han gerne vil hjælpe nye som gamle jægere til, at blive bedre til at skyde med riffel.
Hvis han opfører sig ordentligt, kan han måske kapre nye medlemmer til lokalforeningen. Kan han det er det vel løn nok i sig selv.

Jeg hader den indstilling til "frivilligt" foreningsarbejde. "Hvad for jeg for det". Hvis det er holdningen skulle han i stedet, arbejde et par timer over, og så i øvrigt sende instruktørbevist ind.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#8
(27-10-2020, 05:02 PM)TSX Skrev: Sikke nogen banditter - vil tage penge for at lægge bane og instruktører til et 25 skuds forløb !
og hvad er kursen på rygtekroner ?

Hvad er de nødvendige tilladelser til at gennemføre forløbet.

Tøhø. Jojo, bevares. Der er altid flere sider af en sag. Hos os koster det ikke ekstra.. Dermed memner jeg,  at vi på "vores" bane i Nibe og Veggerby jagtforeninger ikke tager ekstra for at lade folk gennemgå forløbet. Udover de 30 kr. Det koster at benytte banen den pågældendende aften/dag 
Der er altid instruktører til stede og der er aldrig mere end to aspiranter pr instruktør ved forløbet, så jeg tænker faktisk de får en glimrende oplevelse  Og det er altså for 30 kr


Hvis man afholder et specifikt forløb, hvor banen måske skal lejes ekstraordinært giver det måske mening, at man tager sig betalt for lejen og instruktør-bistand.
 Men som Jeg ser det, så er jeg instruktør på samme vis som fodboldtræneren er for fodboldholdet og spejderlederen er for sine spejdere. Nemlig på frivilligt basis i foreningsdanmarks ånd. Det er noget jeg gør af interesse og ikke fordi det er noget jeg skal tjene på. 

En klog mand sagde til mig tidligere i dag. At så længe man giver aspiranterne "value for the money" så var det ham ligegyldigt at man tog sig betalt for sine ydelser. 
Med den hat på.. ja, så kan jeg såmænd godt forstå nogen tager gode penge for det. Hvis pengene så bare går i foreningens kasse, så giver det i det mindste mening. 

Problemet er at kravene til forløbet er mere end alm. Diffuse og kan ret beset fortolkes efter forgodtbefindende. 
Hvis man var sikker på aspiranterne gennemgik et ordentligt forløb med ordentlig instruktion og ikke blot et kryds på papiret efter afgivelse af de 25 skud, så kunne jeg forstå der var belæg for at tage imod en form for betaling til foreningen. Alt andet er i min optik undergravende for vores glimrende foreningsliv her i DK. 

Om min oplevelse på skydebanen blot skyldes dårlig kommunikation eller om banekommandøren faktisk var en nar, skal jeg lade være usagt. Der er som nævnt altid to sider af en sag og hvis han så mig som en af de, der afholder forløbet for at hive guldet i egen lomme, ja, så er hans reaktion måske forståelig. Hvad ved jeg?


Tilladelserne er såmænd kun en DJ-instruktøruddannelse
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#9
måske skal det tilføjes at "vores" skydebane ikke er ejet eller tilknyttet en jagtforening. det er en selvstændig skytteforening der heldigvis har mange - måske endda tilfredse :-)  -  jægere der træner på 100 - 200 m og løbende hjort/gris
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
(27-10-2020, 08:54 PM)klokker Skrev:
(27-10-2020, 05:02 PM)TSX Skrev: Sikke nogen banditter - vil tage penge for at lægge bane og instruktører til et 25 skuds forløb !
og hvad er kursen på rygtekroner ?

Hvad er de nødvendige tilladelser til at gennemføre forløbet.

Tøhø. Jojo, bevares. Der er altid flere sider af en sag. Hos os koster det ikke ekstra.. Dermed memner jeg,  at vi på "vores" bane i Nibe og Veggerby jagtforeninger ikke tager ekstra for at lade folk gennemgå forløbet. Udover de 30 kr. Det koster at benytte banen den pågældendende aften/dag 
Der er altid instruktører til stede og der er aldrig mere end to aspiranter pr instruktør ved forløbet, så jeg tænker faktisk de får en glimrende oplevelse  Og det er altså for 30 kr


Hvis man afholder et specifikt forløb, hvor banen måske skal lejes ekstraordinært giver det måske mening, at man tager sig betalt for lejen og instruktør-bistand.
 Men som Jeg ser det, så er jeg instruktør på samme vis som fodboldtræneren er for fodboldholdet og spejderlederen er for sine spejdere. Nemlig på frivilligt basis i foreningsdanmarks ånd. Det er noget jeg gør af interesse og ikke fordi det er noget jeg skal tjene på. 

En klog mand sagde til mig tidligere i dag. At så længe man giver aspiranterne "value for the money" så var det ham ligegyldigt at man tog sig betalt for sine ydelser. 
Med den hat på.. ja, så kan jeg såmænd godt forstå nogen tager gode penge for det. Hvis pengene så bare går i foreningens kasse, så giver det i det mindste mening. 

Problemet er at kravene til forløbet er mere end alm. Diffuse og kan ret beset fortolkes efter forgodtbefindende. 
Hvis man var sikker på aspiranterne gennemgik et ordentligt forløb med ordentlig instruktion og ikke blot et kryds på papiret efter afgivelse af de 25 skud, så kunne jeg forstå der var belæg for at tage imod en form for betaling til foreningen. Alt andet er i min optik undergravende for vores glimrende foreningsliv her i DK. 

Om min oplevelse på skydebanen blot skyldes dårlig kommunikation eller om banekommandøren faktisk var en nar, skal jeg lade være usagt. Der er som nævnt altid to sider af en sag og hvis han så mig som en af de, der afholder forløbet for at hive guldet i egen lomme, ja, så er hans reaktion måske forståelig. Hvad ved jeg?


Tilladelserne er såmænd kun en DJ-instruktøruddannelse
“Skydelederens/banekommandørens anvisninger skal altid følges”
Punkt 1 i ENHVER instruks/skydelederbog/SIKAV eller hvad der forekommer omkring skydebaner. 
Den kan IKKE gradbøjes ( medmindre det drejer sig om sikkerhed)
Da jeg havde “ min egen bane” skulle der heller ikke komme andre og pludselig ville overtage instruktørarbejdet - vi havde nøje udvalgte instruktører, der knoklede røven ud af bukserne, både når der var skydning og MED ALT DET ØVRIGE ARBEJDE der ligger i at holde en bane kørende.  
Så ja, du var blevet bedt om at fortrække hos mig. Og jeg har gjort det - mere end en gang. 

Om prisen er rimelig eller urimelig vil jeg ikke blande mig i - jeg kører kke en bane længere og har derfor ikke sat mig ind i det økonomiske.
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#11
Vi har i Munklinde og Ruskær besluttet at det koster hele 250,- kr i afgift, for det for man en grundig instruktion i de enkelte skydestillinger og en sober snak om træf efter hver skydestilling inden der fortsættes, vi vil kun have 2 skytter pr instruktør og max 8 skytter pr hold,

Der er ikke almindelig indskydning på dagen, vi vil heller ikke acceptere fremmed instruktør på banen, da vi afholder det som et kursus i klubregi.

Alle penge går til baneleje, vedligehold af skiver ect. og en øl/vand til banemandskabet, resten går i riffelkassen.

Vi har valgt at holde indskydninger og kursus hver for sig for at give mere tid til markeringer, hos tager forløbet ca 3 timer.

Mvh

Santo
Svar
#12
Banen var i dette tilfælde åben for andre brugere, flere var til stede med henblik på alm skydning/indskydning/træning. Jeg kunne som nævnt "bare" have optaget båsen ved siden af, ladet skytten afgive sine 25 skud og så efterfølgende sætte krydset. Jeg var så "dum" at spille med åbne kort.

 Som en ekstra kuriositet kan nævnes at aspiranten faktisk forinden skydedagen havde ringet til den ansvarlige for banen og orienteret om vores ankomst og for at spørge til skydetid. Det var jeg ikke selv bekendt med, så forundringen var stor for aspiranten da vi blev mødt som vi gjorde.

Jeg erkender blankt at jeg ikke selv havde set det som et problem, så "blank" er jeg tilsyneladende.  Blush Blush
Nå men anyway. Jeg kan efter at have læst jeres kommentarer godt se jeg har bevæget mig ud på gyngende grund. Jeg tænkte egentlig bare jeg ville være flink og hjælpe en god kollegas nevø, så han kunne blive klar til riffelprøve, længere tænkte jeg sgu ikke Big Grin Big Grin Confused Undecided
Jeg er ikke ubetinget enig i betragtningerne, men jeg kan godt se der kan være en interessekonflikt. 
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#13
På vores lille bane, har vi taget 175 kr for obl. riffel skydeforløb.
Og næste år bliver det sat op til 200 kr, hvilket er i den lave ende, set i forhold mange andre steder.
Da jeg har kigget en del på, hvad man tager andre steder og hvad indholdet er.
Og priserne er fra 200 til 600 kr, nogle indeholder " kun" de 5 x 5 skud og intet mere, ikke engang kontrol af indskydning.
Vi har haft flere der er kommet uden indskudt riffel.
Nogle steder er der en teori aften inden selve skydningen .
Andre steder skydes der mange skud udover det obligatoriske.

På vores bane afholdes obl. rsk ikke på normale skyde aftener, og der er kun 2 instruktører der kører dette , for at alle hos os får det samme forløb.
Da der en instruktør til 2 skytter, for os tager det min. 1 1/4- 1 1/2 time for, at komme igennem forløbet og kontrol indskydning, hvis ellers skytterne kan ramme skiverne, ved kontrol indskydningen, ellers så render tiden hurtigt.
Med kontrol af papirer/våben, instruks,  kontrol indskydning og evt. justering, gennemgang af skydestillinger og evt. tilretninger undervejs.
Samt en snak om hvorledes riffelprøven forløber og skydestillinger mm ifm denne.
Og hos os stiller foreningen også hjælpemidler til rådighed.
Jeg har haft fat i jægerforbundet og pt. så er det alle riffel instruktører der må køre dette forløb, på sigt skulle der komme en videre udd. ( hvornår det så bliver)
Men jeg har hørt at der er dukket flere op til riffelprøver, med underskrevet seddel på obl. rsk, der knap kunne håndtere riflen og ikke havde en indskudt riffel.

Mvh.
Carsten
Svar
#14
en lille smule offtopic men aktuelt i denne sag :

fint indlæg i denne måneds Jæger af en bruger herinde  Smile Smile  ( og lidt vattet svar fra vores formand )
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#15
Zazu og jeg har lavet en video, der kan forberede nye riffelskytter på forløbet.

Hvis de nye skytter har set den, så burde vi riffelinstruktører kunne spare lidt tid.

https://youtu.be/s2k7uKKPBbw
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)