Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blyfri til 6,5 x 55, - hvad er bedst?
#1
Hej
Nu er der jo udløbsdato på blyprojektiler til jagt, så kommer spørgsmålet, hvad er så bedste valg for en 6,5 x 55 til fx kronvildt?
Tilsyneladende findes der ikke blyfrie projektiler over 10 gram, så det bliver de 2.700 J med en 9 grams projektil med den nødvendige hastighed, sådan omkring 830 m/s

Barnes har en på 130 grain, TSX, hvor TTSX kun findes i 120 grain, disse opfylder ikke kravet om mindst 9 gram, så Barnes er ude af betragtning.
Lapua Naturalist findes i 140 grain, så en mulighed, men den får ikke speciel fin anmeldelse ved over 200 m.
Hornady GMX findes / kommer i en 140 grain udgave og Hornady GMX får fin omtale i DJ`s test af blyfri projektiler, så umiddelbart ligner det en ”vinder”
Nogen der ved om og hvor den evt kan købes i Danmark?
https://www.hornady.com/bullets/rifle/6....-gr-gmx#!/

Er der nogen, som har erfaringer med kobber til 6,5 x 55 i den tunge ende og er der andre end de to, der kan være i spil?
Vh Finn
Svar
#2
prøv at læs hvad der står i det skriv som jæger forbundet har skrevet

man forventer at kravende bliver nedsat til 7,8g ^ 120 grs og 2000 joule til kronvildt (klasse 1 )

så en 6,5ér med 800m/s kan gøre jobbet
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
Jeg ville vente med at bekymre mig om det indtil der kommer nogle informationer om krav til kugle og vægt.
Det er jo tidligst i 2023 de stiller det som krav.

Personligt skyder jeg med 120gr TTSX, 120gr Nosler E-tip og Lapua Naturalis i 140gr i min 260ai.
Allesammen uden problemer med præcision.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#4
Hej
Tak for svar.
Jeg kan nu ikke finde de oplysninger om eksakte kuglevægt og energikrav på Jægerforbundets hjemmeside, kun at der skal ses på kravene til vægt og energi, men derfor kan de godt have udsendt et eller andet, men til hvem?
Sætter man vægten for 6,5 x 55 ned til 7,8 gram og energikravet til 2000 J, så bliver det lettere at finde lovlige alternativer til bly.
Og enig, der kan godt opnås fornuftig præcision med kobberkugler, i det mindste ud til 100 m, men lettere kugler og vind er normalt ikke en fordel.
Jeg ved ikke helt om det besvarer spørgsmålet, hvad er bedst?
En ting er lovlig, noget andet er om 7,8 gram er et fornuftigt valg til krondyr, det er skudstærke dyr.
Vh Finn
Svar
#5
Der er heller ikke kommet nogle eksakte vægte og krav endnu, så alt er gætterier i øjeblikket.

De skyder jo meget kronvildt i skotland med 100gr i 243w, så mon ikk også en 120gr kan gøre.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#6
(14-11-2020, 11:46 PM)hatting Skrev: prøv at læs hvad der står i det skriv som jæger forbundet har skrevet

man forventer at kravende bliver nedsat til 7,8g ^ 120 grs og 2000 joule  til kronvildt (klasse 1 )

så en 6,5ér med 800m/s kan gøre jobbet


Ved du hvor de 120 grain kommer fra?

I kanstrups rapport skriver de tyskerne ikke har krav til kuglevægt og Finland har 5.1gram(79 grain) og e100 1700 joule til kronvildt.

Synes ikke lige det fremgår hvorfor man snakker om 120 grain.
Svar
#7
kunne være simpelt vægtfylde 140gr x (kobber 8,92/bly 11,35) = 110gr .. og så lagt lidt til (dvs skalering af ca form/længde af bly kugler til mono-metal...men der finfes også blyfri løsninger med 'ikke-bly-kerner' der måske er lidt tungere)
... ELLER/OG erfaring med eksisterende kugler i gængs riffelstigninger

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#8
Hvad er bedst til Kronvildt?

Jeg tror det kommer an på hvem du spørger. Gennerelt har jægerne lige så forskellige favoritter når det drejer sig om blyfri, som når det gælder konventionelle kugler.

Indtil der kom danskproducerede blyfrie, brugte jeg Barnes TTSX både i 6,5x55 og i 280R. Begge har virket OK.

Jeg har også brugt Hattings i 338Federal, men er gået over til Sonic i alle kalibre.
Jeg synes, at de fungerer fint, og så er de billige.

Venlig hilsen

JCK.
Svar
#9
Du kan finde rapporten om blyfri ammo og anslagsenergi osv. hos DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi.
Direkte link til det faglige notat er her: https://dce.au.dk/fileadmin/dce.au.dk/Ud...020_36.pdf

Rapportens Konklusion: (Side 21)

Kravene til blyholdig ammunition bør være uændrede og kravene til blyfri
ammunition bør sættes til kuglevægt mindst 7,8 g (120 gr) og anslagsenergi
E100 mindst 2000 J.
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#10
Jeg satser på LRX til 6,5x55'eren. Skulle den så blive lovlig til kronvildt, så tommel op :-)
Svar
#11
(16-11-2020, 09:04 PM)JRexA Skrev: Du kan finde rapporten om blyfri ammo og anslagsenergi osv. hos DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi.
Direkte link til det faglige notat er her: https://dce.au.dk/fileadmin/dce.au.dk/Ud...020_36.pdf

Rapportens Konklusion: (Side 21)

Kravene til blyholdig ammunition bør være uændrede og kravene til blyfri
ammunition bør sættes til kuglevægt mindst 7,8 g (120 gr) og anslagsenergi
E100 mindst 2000 J.
Jeg ved ikke om det var henvendt til mig. 

Rapporten har jeg læst.

Spørgsmålet gik på hvor Kanstrup får 120 grain fra, når nu Finland har 5.1 gram og Tyskland ikke har krav til vægt men kun energi. 

Det eneste man referer til er tre undersøgelser af samme forfatter.

Den ene er en test af tre (3) blyfri kugler af samme konstruktionstype (ikke fragmenterede) 
Det er det eneste sted i rapporten der specifikt nævner 120 grain under test. 
Det er 2 projektiler på 120 grain og et på 140 der er testet.
De skriver ikke om testen er lavet ved forskellige hastigheder ved træf. 

Ikke et sted i rapporten er det nævnt at blyfri kugler kan have problemer med ekspansion på længere afstande/lave hastigheder.    

Undskyld, men jeg synes det er en tynd rapport.

Jeg er ikke i tvivl om at blyfri virker og jeg er helt med på det er fremtiden. 
Det var helt og holdent et spørgsmål hvorfor kravene bliver anbefalet til 120grain og ikke mindre.
I UK kan man jo fint skyde kronvildt med 100 grain 6mm.
Svar
#12
(14-11-2020, 11:48 PM)Hesselager Skrev: Jeg ville vente med at bekymre mig om det indtil der kommer nogle informationer om krav til kugle og vægt.
Det er jo tidligst i 2023 de stiller det som krav.

Personligt skyder jeg med 120gr TTSX, 120gr Nosler E-tip og Lapua Naturalis i 140gr i min 260ai.
Allesammen uden problemer med præcision.

Hvilken stigning har du en din riffelpibe ??
Svar
#13
210mm stigning.
Svarer vidst til 1: 8.25 hvis man omregner. Det er en S&L pibe.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#14
(27-01-2021, 08:29 PM)Hesselager Skrev: 210mm stigning.
Svarer vidst til 1: 8.25 hvis man omregner. Det er en S&L pibe.

Så må jeg ud og teste min S&L med 210mm. Min Sauer med 220mm kan slet ikke styre kobberkuglerne.
Har nu prøvet alt med forskellige kugler og krudt.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)