Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lapua Mega
#1
Makkeren sendte det her til mig... 


Hej Dan Håber det går godt hos jer, Ville høre om du kender noget til Lapur mega 185. Grains til 30/06. Har haft nogle mærkelige episoder. Med vildtet som er skudt. I dag et lam på 60 m på skulder bladet men ingen gennem skud. Et smal dyr også på skulder bladet og kuglen rykker det halve af hovedet af? Meget mærkeligt ?? Hilsen Michael ??


[Image: received-461230344845479.jpg]

[Image: received-393226508463402.jpg]

[Image: received-467055040926203.jpg]

Ingen gennemskud i nogen af de to dyr...??????

Hvad sker der. 
Patronerne fabriksladede, korrekt opbevarede, købt sidste efterår. 


Hvad siger I kære formænd??
Venligst
KLOKKER
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#2
(15-11-2020, 06:12 PM)klokker Skrev: Makkeren sendte det her til mig... 


Hej Dan Håber det går godt hos jer, Ville høre om du kender noget til Lapur mega 185. Grains til 30/06. Har haft nogle mærkelige episoder. Med vildtet som er skudt. I dag et lam på 60 m på skulder bladet men ingen gennem skud. Et smal dyr også på skulder bladet og kuglen rykker det halve af hovedet af? Meget mærkeligt ?? Hilsen Michael ??


[Image: received-461230344845479.jpg]

[Image: received-393226508463402.jpg]

[Image: received-467055040926203.jpg]

Ingen gennemskud i nogen af de to dyr...??????

Hvad sker der. 
Patronerne fabriksladede, korrekt opbevarede, købt sidste efterår. 


Hvad siger I kære formænd??
Venligst
KLOKKER
For mig er det helt normalt med denne kugle, har set det på de fleste dyr, men særligt på vildsvin, det ser ud som der er sprængt en håndgranat indvendigt. 

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
Det er så diametralt modsatte erfaringer jeg har med netop den kugle Rolin....  Huh
Hvis jeg ser tilbage, så er langt størstedelen af det vildt jeg i tidernes løb har nedlagt været skudt med lige præcis den omtalte kugle i forskellige 30-06-rifler og der har jeg absolut ikke oplevet lignende... 

Det drejer sig om Lige fra ræv til råvildt, vildsvin dåvildt og kronvildt. 
Jeg har ikke skudt nok då og kronvildt til jeg lødigt kan argumentere for kuglens herlighed i denne type vildt, men jeg har skudt rigeligt gris, ræv og råvildt med den, til jeg ikke kan forstå dens opførsel som beskrevet her.
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#4
Måske en ricochet? Den rammer bladet og ricocherer op, og ud gennem hovedet
H
Hogmeister
Svar
#5
Har i efterhånden mange år (ca. siden 2009) kun anvendt blyfri projektiler til jagt. Det er blevet til en del nedlagte dyr både af hjemlige og afrikanske arter. Jeg har oplevet 2 gange, at et projektil har ændret retning efter at det har ramt et dyr. Begge tilfælde var med Barnes projektiler. Den ene gang et vortesvin og den anden gang en buk. Vortesvinet stod vinkelret og blev ramt på bladet, men kuglen kom ud næsten nede ved modsatte bagkølle. Den løb ca. 50m inden den forendte (kal. .308Win). Bukken stod måske ikke helt vinkelret men blev truffet på skulderen og udgangshullet var et sted på halsen (kal. 6.5x55). Tror endda det var på samme side som indgangshullet (det er en del år siden så bær over med hukommelsen). Den lå dog forendt på anskudsstedet.
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#6
Jeg har en bekendt, som jeg mener har meget forstand på jagt.
Han påstår, at et stykke vildt kan stå skråt væk fra eller imod i op til 30 grader, uden vi bemærker det.


Hvis hans påstand står til troende, kan det måske forklare nogen eller noget af det som vi opfatter som, at kuglen er vinklet i kroppen.

Jeg har dog selv oplevet, at en Barnes TTSX glider langs en knogle.
Jeg skød et vortesvin skråt bagfra, hvor jeg stod noget højere end dyret.
Sigtet stod på en af de bagerste ribben i højre side, og ideen var, at udgangshyllet skulle komme ud i venstre side lidt foran forbenet.
Et er intentioner og noget andet er virkelighed. 
Kuglen var ikke kommet ud og jeg fandt den halvvejs nede på indersiden af venstre forben. Kuglen havde tydeligvis kurret ned langs knoglen, og den manglede 3 af vingerne.

Venlig hilsen

JCK
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)