Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BLYFRI, uden brok
#1
Ærede formænd og andre experter,

Nu har jeg fuldt mono kugler på FB, og er måske lidt træt i masken af al de fis og ballade, kan vi ikke lige få en gang god gammeldags VTF i gang med usminket oplevelse af monokugler.

Min status og oplevelser på indeværende tidspunkt:

375 H&H og Barnes TXS og Solid, brugt på bøffel, TXS fløj lige igennem med den berømte fordobling af kaliberen og solid virkede som de skulle på de 2 jeg skød, ca 5 skud til hver. TXS i 375H&H skal bruges med forsigtighed ved dyr i flok.

338Federal: Barnes TXS i 185 grain virker som den skal, muligvis pga hastigheden. DK kunne desværre ikke repetere i min 70Win. Erfaringen er begrænset til en gris på trykjagt og 2 grise fra tårn, de sidste var begge hoved skud.

7-08Rem: DK-bullets, prøvede at være national, tja....efter at have skudt råvildt (både hjemme og Polen) med disse er spidserne trukket og erstattet med Hornady 139 SPBT, som bliver brugt til træning. Fligene farter rundt trods rent blad kugle, det er ikke kønt - kan nærmest sammenlignes som kardæsk, DK-Bullets kan stærkt anbefales til trykjagt i Polen og Tyskland for vildtet bliver absolut på stedet, ikke noget roderi der. Har ladet op med FOX 145 grain og de kommende trykjagter vil vise hvad de duer til. Nielsen er ikke forsøgt pga samme design filosofi som DK (hvem og hvad må de selv skændes om), but same shit different day.

Alle mono de kugler jeg har skudt med, FOX, DK og Barnes, har vist sig at være særdeles præcise, uden undtagelse. Som et kuriosum så går 7-08 med  Barnes 140 grain og Hornady 139 grain ens.

Næste forsøg bliver 270W Barnes vs FOX, og 280Rem med FOX i 145 grain til sammenligning til 7-08.

Jeg er i kontakt med FOX Bullets om en .228" kugle til 5,6x52R, og de siger muligvis marts 21. FOX svarer på mails.

Indrømmer at mit erfarings grundlag er meget...meget begrænset, men det svaret nok rigtig godt til hvad man kan forvente af den gennemsnitlige genlader og riffel jæger har pt. Det vil koste den enkelte jæger/genlader kassen og meget jagt at få styr på mono kugler.
Tænker på de stakler der skal købe færdig ammo og yderligere skal høre på al det salgs gas.

Hav en god weekend.

mvh Thorlak
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#2
Jeg har samme oplevelse med dk bullit. 2 bukke skudt med fin placeret bladkugle men da den smider vingerne ud til siderne havde begge "grønne maver". Jeg vil ikke skyde dyr med dem mere så resten blir til træning og sku nogen ha interesse for at prøve har jeg 30 projektiler i 9.3 som kan overtages for lidt juleknas eller drikbart.

Jeg har skudt med bly siden men mine to ægte blyfri kandidater er naturalis og TTSX.
Naturalis fordi den svamper op allerede fra 500m/s men ikke nær så meget som TTSX. (en 9,3 er jo ik en hurtigløber men i 232/14,2g får jeg den vel op på 750m/s.).
TTSX ser ud til at expandere fint og forblive sådan men dog først fra 550m/s. Den fås vist kun i 250gr så er lidt bekymret for jeg ik får fart nok til ordentlig expansion ude på 100-150m

Jeg hælder mest til Naturalis når jeg skal lave næste portion
Mvh Joppe
Svar
#3
Jeg bruger
TTSX 180 grains i 30.06, med mine kammerters hjælp har denne type taget livet af 2-300 dyr og det er alt fra ræv til TAR. Og ja som alle andre kan den da godt en gang i mellem lave noget som man ikke tænkte burde kunne lade sig gøre, så er er owerall 99% tilfreds.

TTXS 250 grains i min 9,3x62 virker også super, har skudt alt fra rådyr til køer med den, og de løb sku ikke mange m Big Grin
Mvh.
Morten
Svar
#4
har brugt og testet en hel del blyfri i 9,3x64 og i særdeleshed 308w men også en del andre kaliber.
og samlet for 90% af tilfældene har de en meget pæn præcision, oplever dog bedst resultater med sonic kuglerne,
har brugt banes ttsx i 308w på råvildt, det slår ihjel men ødelægger en del kød, så den skal skydes i tremmekassen.
i 9,3x64 er gmx 250gr. testet levere et meget godt arbejde på råvildt uden og ødelægge meget.
i denne sæson gik jeg over til sonic kuglerne en buk med 308 150gr. sonic hunt fint arbejde minimal kød ødelæggelse
9.3x64 har leveret en rå og et lam med sonic hunt 232gr. minimal kød ødelæggelse.
det med fligerne tror jeg ikke du kan sammenligne sonic og dk bullets de ligner og virker ikke på samme måde Smile og jeg oplever på fx råvildt ikke at fligerne er mere end 5 cm fra hoved kuglen, Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#5
Mine erfaringer tager udgangspunkt i 6.5 Barnes TTSX  120 grains sendt afsted fra en tikka t3 i 260rem og en tikka 690 i kal 6.5-06

I begge rifler er præcisionen særdeles glimrende og resultatet i vildtet er ligeledes særdeles glimrende. Jeg har endnu til gode at finde kuglen efter træf i dyret, så jeg kan ikke fortælle hvorledes projektilet ekspanderer. Min helt og aldeles uvidenskabelige vurdering baseret på de jagtlige resultater er, at jeg ikke har behov for bly i mine projektiler. 
Jeg har endnu en del 30-06 lapua mega liggende til min motorriffel og de skal bruges på drivjagterne. Dem kender jeg og jeg VED hvad de kan, men jeg er ikke bekymret for at skifte til massive alternativer når engang jeg løber tør for de gamle klassiske blypiller. 
Venligst 
Klokker
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#6

[Image: IMG-1446.jpg]

[Image: IMG-1361.jpg]

[Image: IMG-1363.jpg]

[Image: IMG-1364.jpg]

Jeg har nu prøvet 7mm FOX i 145 grain: 2 test skud, 2 klik højre og 4 op, 3 skud med fast grep om forskæftet, det var lidt for godt, kontrol skud med sigte i underkant af cirkel, done.
Sidste billede er set-up, afstand 100 meter.

Nu skal de prøves på vildt.

God Jul og Godt Nytår.

(09-12-2020, 09:41 PM)lunderskov Skrev: har brugt og testet en hel del blyfri i 9,3x64 og i særdeleshed 308w men også en del andre kaliber.
og samlet for 90% af tilfældene har de en meget pæn præcision, oplever dog bedst resultater med sonic kuglerne,
har brugt banes ttsx i 308w på råvildt, det slår ihjel men ødelægger en del kød, så den skal skydes i tremmekassen.
i 9,3x64 er gmx 250gr. testet levere et meget godt arbejde på råvildt uden og ødelægge meget.
i denne sæson gik jeg over til sonic kuglerne en buk med 308 150gr. sonic hunt fint arbejde minimal kød ødelæggelse
9.3x64 har leveret en rå og et lam med sonic hunt 232gr. minimal kød ødelæggelse.
det med fligerne tror jeg ikke du kan sammenligne sonic og dk bullets de ligner og virker ikke på samme måde Smile og jeg oplever på fx råvildt ikke at fligerne er mere end 5 cm fra hoved kuglen, Smile

Jeg giver Sonic en change, i 338 og 7mm. Jørgen har lovet at lave en stak .228" kugler til min drilling.


Nu har jeg hentet en stak 5,6X52R kugler, som skal prøver. Han var så venlig at lave kugler i .228" i 55 grain.
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#7
jeg venter pt på en 338wm så skal også igang med med sonic kugler i den, hvilken 338. har du? Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#8
Jeg har gode af faring med sonic Kugler i 8x68S, de er nemme at få til at flyve godt og de kan slå ihjel
Hilsen Rasmussen45
Svar
#9
jeg har brugt Barnes TTSX på ca 30 krondyr 3 år tilbage: super fin præcision og kuglebane men med jammerlig knald og fald effekt.
der tilstræbes en kugle bag bovbladet i rent sideskud, men der var flugtstrækninger på op til 150 m, så den går jeg ikke tilbage til

de sidste 3 sæsoner med knap 30 krondyr  med primært DK Bullets  og nogle  Sonic .30  160/150 grains er intet dyr gået mere end 30 meter. der er dog ikke nogen videre skudtegn og schweiss . 
Noget mere ødelæggelse end Barnes ( og min elskede Gameking  Smile ) men ikke graverende. præcision absolut tilfredsstillende til jagt uden at være hul i hul, måske lidt mere hastighed står på to do listen.
råvildt virker de fint på
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
Jeg har i godt et år brugt hornady GMX i 7mm-08AI (139gr) og 308w (165 og 150gr)

Der er nedlagt godt 20 stk vildt med den fra ræv til elg og jeg har kun haft gode erfaringer og har ikke oplevet nogen forskel i effektiviteten på dem og de interbond og accubond jeg tidligere har anvendt.

Præcisionen har også været på højde med de blyholdige jeg har brugt.
Svar
#11
Jeg har gennem de sidste ca. 20 år brugt Barnes TSX og efterfølgende TTSX i følgende kalibre:

80 grs TSX i 243.
85 grs TTSX i 243, 243AI og 6x45.
120 grs TTSX i 6,5x47, 260 og 6,5x55. 
150 grs TTSX i 280 AI.

185 og 225 grs TTSX i 338 win mag.

Derudover har ladet til bekendte i følgende kalibre

140 grs TSX i 7x64.
140 grs TSX i 270 win.
250 grs i 9,3x62.
167 grs i 308.
167 grs i 3006
167 grs i 300 win mag.

Mine erfaringer har kun været positive og det er det samme jeg får at vide fra dem jeg lader til. Derudover er præcisionen generelt i top. Også bedre end de konventionelle kugler.

Der har været været enkelte historier om lang flugtafstand. Det er ikke noget jeg har bemærket som en generel tendens- eller hørt fra dem jeg har ladet til.. Der er også historier om stor blodudtrækning. Jeg har hørt det fra én gut jeg ladede til. Da jeg spurgte ind til hvad der var sket, var historien, at han havde skudt en buk med sin 300 win mag - hmmmm. Det kan man måske godt forestille sig.

Jeg har selv forsøgt at lade med GMX i 243, 6,5 og 338, men jeg kan simpelthen ikke opnå samme præcision som Barnes og det irriterer mig voldsomt. præscisionen er god nok til jagt, men det er bare superfrustrerende, når de ikke vil samle som Barnes.

Nedenfor en 120 grs TTSX i 6,5, der har været igennem en buk på langs.

[Image: IMG-5024.jpg]
Svar
#12
130 grain tsx i en 6,5x55. Fin virkning i råvildt. Dårlig i ræv. Lapua naturalis i 6,5 og 308: God virkning i råvildt og vildsvin (308) med meget lidt kødødelæggelse. Generelt virkelig god præcision.
9,3*57
Svar
#13
Jeg har gennem nogle år skudt en del med TSX og TTSX i min 7mm Rem Mag, samt TSX i min 22-250.

I 7mm har jeg brugt 110 grains TTSX, 140 grains TSX og nu 150 grains TTSX.

Hverken jeg eller det jeg har skudt på kan fortælle om nogen forskel.

De slår alle rigtig godt ihjel og har en fantastisk præcision.

Men Barnes er ikke nemme at finde, købte i november de sidste der var hos Skov, så jeg er nu begyndt at teste med Sonic.

Her er kun et dyr nedlagt med 7mm, det sank bare sammen. Det var et lam på 6 kg brækket, så det vil jeg ikke drage konklusioner ud fra.

I 22-250 har jeg prøvet alt og kun fundet 50 grains TSX anvendelige pga. den langsomme stigning.

Men de gør også et godt arbejde, har endnu ikke fundet nogle kugler i råvildt.
Det bedste er at de kun skyder 2 cm horisontalt anderledes end mine Sierra (på 200 meter), så livet er (for) nemt  Angel
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)