Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Udvidelse af hylsterbund
#1
Halløjsa. 
Jeg er i gang med at teste nogle ladninger til min 300blk.
Jeg har nogen der er ladet lidt kraftigt som i kan se på billedet.
Men jeg har en hylster udvidelse på 3/100mm

Er det lidt eller meget?  

Jeg kan godt se at fænghætterne er flade, men der var ingen problemer med at åbne Bundstykket. 
[Image: hc-1611394675811.jpg]
Hylsteret til højre er til sammenligning.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#2
Det skulle fortælle dig noget! Hvis din hylsterbund udvider sig er det nok fordi du har overskredet Max landing. Jeg har i min tid ladet over 10,000 patroner, og har aldrig ladet til Max landing. Har altid fundet at den højeste præcision opnåedes inden jeg kom så langt, og mit resonnement var: Hvorfor fortsætte? Spild af krudt, unødvendig stress på riflen, vanskeligt at repetere og dårlig præcision. Så hvad er formålet?
H
Hogmeister
Svar
#3
(23-01-2021, 04:08 PM)hogmeister Skrev: Det skulle fortælle dig noget! Hvis din hylsterbund udvider sig er det nok fordi du har overskredet Max landing. Jeg har i min tid ladet over 10,000 patroner, og har aldrig ladet til Max landing. Har altid fundet at den højeste præcision opnåedes inden jeg kom så langt, og mit resonnement var: Hvorfor fortsætte? Spild af krudt, unødvendig stress på riflen, vanskeligt at repetere og dårlig præcision. Så hvad er formålet?
H

Hint: kaliberet Angel
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
Hvis ikke en udvidelse på 0.02 er tilstrækkelig, så skift til et større hylster.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#5
(23-01-2021, 04:08 PM)hogmeister Skrev: Det skulle fortælle dig noget! Hvis din hylsterbund udvider sig er det nok fordi du har overskredet Max landing. Jeg har i min tid ladet over 10,000 patroner, og har aldrig ladet til Max landing. Har altid fundet at den højeste præcision opnåedes inden jeg kom så langt, og mit resonnement var: Hvorfor fortsætte? Spild af krudt, unødvendig stress på riflen, vanskeligt at repetere og dårlig præcision. Så hvad er formålet?
H

Med få undtagelser har det altid vist sig at være de lidt kraftigere ladninger, der har været de mest præcise i mine rifler, så jeg går også til kanten når jeg lader. En teori om optimal/ensartet forbrænding i forhold til et godt fyldt hylster taler for, at man fylder bægeret til kanten.  Wink

Hesselager spurgte ind til udvidelsen af hylsterbunden, er det meget eller lidt. Er der nogen af jer, der har en ide om hvor på spektret han ligger Det er I min optik ikke nok at kigge på tryktegn ved at lure på hvordan fænghætten har formet sig i lommen da der i denne sammenhæng er mange faktorer der kan spille ind. Derfor synes jeg det er et spændende emne at få vendt. 
Venligst
Klokker Smile
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#6
Flere af mine rifler har jeg tilsvarende erfaringer med som “klokker”. Størst præcision lige før eller lige over grænsen. Hvordan Hogmeister finder maksimal præcision, når han ikke tester til grænsen, det forstår jeg ikke - måske hår man glip af den næste gode node.
Med venlig hilsen
Frederik
Svar
#7
(23-01-2021, 09:28 PM)JCK Skrev: Hvis ikke en udvidelse på 0.02 er tilstrækkelig, så skift til et større hylster.

Venlig hilsen

JCK

Ikke helt forstået?
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#8
@ Ffr
Når jeg 'testede' ladninger, dvs oparbejdede, var det altid på skydebanen. jeg havde lavet et lille portabelt ladebord som jeg kunne klemme fast til et bord i klubhuset, og så ladede jeg 5 patroner ad gangen med forskellige ladninger. Gik udenfor døren, og prøvede dem af.(Ingen banekommandør til at fortælle mig hvor, hvordan og hvorledes) Jeg havde hele banen for mig selv.



[Image: MG-1288.jpg]

free image hosting ebay



[Image: MG-1290.jpg]

Når jeg så kunne se hvordan resultatet blev, standsede jeg ved hul i hul eller tre-kløver
Jo, selvfølgelig skulle jeg da lige prøve MAX, og opladede en patron til formålet, og for mig altid en dårligere præcision, og den var vanskeligere at repetere ud af kammeret fordi hylsteret havde udvidet sig. Det er blot min erfaring, og fordelen var at jeg kunne oparbejde en super præcis landing på en formiddag, og Færdig!
H
Hogmeister
Svar
#9
jeg plejer at sige 1/100 er normalt, 2/100 tæt på max men uden problemer, 3/100 max er nået, 4/100 over max Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#10
Nu er jeg godtnok forvirret, og i tvivl om hvad det er I snakker om! Når I siger udvidet hylsterbund, snakker I så om diameteren på hylsteret,(for det skulle jo ikke kunne lade sig gøre) eller taler I om det man på Engelsk kalder Head stamp, selve bunden, hvor fabrikat og caliber er trykt. Hvis den udvider sig kan det jo kun være bagud mod 'The bolt face' og så er der jo også noget galt, for så har det man kalder 'Headspace' ændret sig under affyringen.
Jeg beklager de Engelske udtryk, men jeg ved ikke hvad de fagligt hedder på Dansk, men håber I forstår, og måske forklare det bedre for mig.
H
Hogmeister
Svar
#11
(24-01-2021, 03:22 PM)Hesselager Skrev:
(23-01-2021, 09:28 PM)JCK Skrev: Hvis ikke en udvidelse på 0.02 er tilstrækkelig, så skift til et større hylster.

Venlig hilsen

JCK

Ikke helt forstået?

Hvis en udvidelse på 0,02 mm ikke kan give den fart du ønsker, skal du op i hylstervolumen.
Hvis ikke din 308W giver fart nok, så gå i 30.06.

Venlig hilsen

JCK.
Svar
#12
Hjælp! Hvad snakker I om?? En .30-06 passer ikke i en .308
H
Hogmeister
Svar
#13
(25-01-2021, 01:25 AM)hogmeister Skrev: Hjælp! Hvad snakker I om?? En .30-06 passer ikke i en .308
H


Du skal forstå det sådan.
Hvis ikke din 308W kan præstere den ønskede fart, selv når du presser den til kanten, skal du i stedet købe en med mere hylstervolumen, f. eks. en 30.06, som kan levere det ønskede, uden at være presset.




Venlig hilsen

JCK
Svar
#14
(24-01-2021, 07:29 PM)hogmeister Skrev: Nu er jeg godtnok forvirret, og i tvivl om hvad det er I snakker om! Når I siger udvidet hylsterbund, snakker I så om diameteren på hylsteret,(for det skulle jo ikke kunne lade sig gøre) eller taler I om det man på Engelsk kalder Head stamp, selve bunden, hvor fabrikat og caliber er trykt. Hvis den udvider sig kan det jo kun være bagud mod 'The bolt face' og så er der jo også noget galt, for så har det man kalder 'Headspace' ændret sig under affyringen.
Jeg beklager de Engelske udtryk, men jeg ved ikke hvad de fagligt hedder på Dansk, men håber I forstår, og måske forklare det bedre for mig.
H

hylster udvidelse måles som du siger på hylsteret bund og det kan sagtens lade sig gøre de udvider sig selvfølgelig udvider de sig ikke flere millimeter men et par hundrede dele kan de godt Smile

der hvor den sorte streg er på billedet er hvor jeg måler altså lige over bunden

[Image: 7x57-R-w610-h610-filla.jpg]
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#15
Mange tak, Lunderskov.
Det er jo også lige der hylsteret flækker ved overtryk, og man risikerer at kun hylsterbunden kommer med ud ved ladegreb. Hvis en .308 ikke kan klare det, så er der nu ikke megen chance for at en .30-06 kan gøre det ret meget bedre. Så hellere købe en .300 Win mag. eller omkamre sin .308 til en Ackley.308! Hvis det absolut er hastighed man er ude efter, for skud på lange afstande er jo ikke noget I er meget for derovre. Jeg snakker her om >400m og <600m Det regnes jo for uetisk og dårlig jægermoral
H
Hogmeister
Svar
#16
I snakker forbi hinanden!!

Indikation af overtryk måles lige over udtræksrillen , dvs der hvor hylsteret er massivt, på nær ildkanalen!
Med min 6,5x55 og Normahylstre er 2/100mm meget normalt. 3-4/100 er for varme!
Husk dette kan kun gøres ved et nyt hylster!
Og husk ikke at komme til at måle udvidelse af kammerdelen

@Hog
Du har nok ladet mere end de fleste, men hvis du mener hylsterseperation så sker det vel hvor massivdelen møder krudtrummet.
Det behøves vel heller ikke være forårsaget ag overtryk?
"Once upon a time in the West"
Svar
#17
@ WSM
Nej, det har du ret i. Oftest er separationen som resultat af hylsteret simpelthen er blevet ladt, selv korrekt, for mange gange. Man kan vel kalde det metal træthed i mangel af bedre udtryk. Men stadig ingen grund til at fremskynde det fænomen ved at lade til Max. Jeg må iøvrigt indrømme jeg har aldrig haft det ske for mig. Mine hylstre flækkede altid i halsen, noget .22-250 er kendt for. Efter jeg fik en custom lavet riffel i Cal .243 Ackly Imp, har jeg aldrig oplevet et revnet hylster siden.
H
Hogmeister
Svar
#18
@WSM
Hvorfor kun nye hylstre? Jeg genlader stort set kun på afskudte hylstre, og anvender gerne mikrometermetoden til vurdering af tryk. Er det helt ved siden af?
Svar
#19
(25-01-2021, 09:58 PM)Sortseer Skrev: @WSM
Hvorfor kun nye hylstre? Jeg genlader stort set kun på afskudte hylstre, og anvender gerne mikrometermetoden til vurdering af tryk. Er det helt ved siden af?

Så vil du også opdage at der ved de samme ikke varme ladninger stort set ikke sker noget ved efterfølgende ladninger,
men kun 1 .gang på nyt hylster.

@Hog
Nej det er fordi at hylsteret flere gange er ladet med for meget headspace, og der derfor sker en materialevandring fra bund
til top!
"Once upon a time in the West"
Svar
#20
Jeg bøjer mig!
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)