Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Drilling
#1
Hej hvis man skal om pibe en drilling hvilket kaliber vil i vælge.
jeg vil har overvejet en 7x65R, men der kommer krav om blyfri,
der er ne del kronvildt hvor jeg kommer med hundene,
ville der være nogle kaliber der ville være mere spændende.  Cool
Hilsen Rasmussen45
Svar
#2
(22-02-2021, 09:32 PM)Rasmussen45 Skrev: Hej hvis man skal om pibe en drilling hvilket kaliber vil i vælge.
jeg vil har overvejet en 7x65R, men der kommer krav om blyfri,
der er ne del kronvildt hvor jeg kommer med hundene,
ville der være nogle kaliber der ville være mere spændende.  Cool

Hej

Cal 20 0g 7x57R ville være mit valg.

Mvh

Santo

What do you want to do ?
New mail
Copy
Svar
#3
Da jeg selv har en 16-70 med kugleløb i kal. 7x57R, er jeg nok lidt farvet.

Hvis jeg skulle skifte, hvad jeg abslut ikke skal eller vil, blev det til 8x57 JRS.

Kugleskud med drilling er oftest korte hold, og efter min mening betyder hastigheden ikke noget.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#4
(23-02-2021, 09:15 PM)JCK Skrev: Da jeg selv har en 16-70 med kugleløb i kal. 7x57R, er jeg nok lidt farvet.

Hvis jeg skulle skifte, hvad jeg abslut ikke skal eller vil, blev det til 8x57 JRS.

Kugleskud med drilling er oftest korte hold, og efter min mening betyder hastigheden ikke noget.

Venlig hilsen

JCK

7X57r eller 8X57JRS
Svar
#5
IRS - for satan da (Er I svenskere eller hvad Cool)
Prøv at udtale “Infanteri” med J  Angry (Jnfanteri)

Et par gamle herrer er sgu lige faldet noget i min agtelse - havde sgu forventet I var klogere  Big Grin Big Grin
Og så endda en Mauser-mand, der er sgu en del roterer i deres grave lige nu
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#6
(25-02-2021, 11:14 PM)CP Skrev: IRS - for satan da (Er I svenskere eller hvad Cool)
Prøv at udtale “Infanteri” med J  Angry (Jnfanteri)

Et par gamle herrer er sgu lige faldet noget i min agtelse - havde sgu forventet I var klogere  Big Grin Big Grin
Og så endda en Mauser-mand, der er sgu en del roterer i deres grave lige nu

Du er faktisk faldt tilsvarende, men du er jo ikke så gammel, så hvordan skulle du vide det?  Big Grin Big Grin  

Da de to patroner i sin tid blev konstrueret, brugte tyskerne gotiske bogstaver.

Prøv at google eller gætte  hvad et gotisk J er oversat til. Big Grin Big Grin

Venlig hilsen

JCK
Svar
#7
(25-02-2021, 11:34 PM)JCK Skrev:
(25-02-2021, 11:14 PM)CP Skrev: IRS - for satan da (Er I svenskere eller hvad Cool)
Prøv at udtale “Infanteri” med J  Angry (Jnfanteri)

Et par gamle herrer er sgu lige faldet noget i min agtelse - havde sgu forventet I var klogere  Big Grin Big Grin
Og så endda en Mauser-mand, der er sgu en del roterer i deres grave lige nu

Du er faktisk faldt tilsvarende, men du er jo ikke så gammel, så hvordan skulle du vide det?  Big Grin Big Grin  

Da de to patroner i sin tid blev konstrueret, brugte tyskerne gotiske bogstaver.

Prøv at google eller gætte  hvad et gotisk J er oversat til. Big Grin Big Grin

Venlig hilsen

JCK
Fuldstændig rigtigt - og den fejl “lider” svenskerne stadig under. 
Men da der ikke findes Gotisk tastatur på din pc/IPad - har du lavet samme fejl som svenskerne.
Lov mig at det aldrig vil ske igen
Og selv om jeg er knap så gammel, kender jeg alt til den historie - det er en af mine kæpheste
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#8
(25-02-2021, 11:38 PM)CP Skrev:
(25-02-2021, 11:34 PM)JCK Skrev:
(25-02-2021, 11:14 PM)CP Skrev: IRS - for satan da (Er I svenskere eller hvad Cool)
Prøv at udtale “Infanteri” med J  Angry (Jnfanteri)

Et par gamle herrer er sgu lige faldet noget i min agtelse - havde sgu forventet I var klogere  Big Grin Big Grin
Og så endda en Mauser-mand, der er sgu en del roterer i deres grave lige nu

Du er faktisk faldt tilsvarende, men du er jo ikke så gammel, så hvordan skulle du vide det?  Big Grin Big Grin  

Da de to patroner i sin tid blev konstrueret, brugte tyskerne gotiske bogstaver.

Prøv at google eller gætte  hvad et gotisk J er oversat til. Big Grin Big Grin

Venlig hilsen

JCK
Fuldstændig rigtigt - og den fejl “lider” svenskerne stadig under. 
Men da der ikke findes Gotisk tastatur på din pc/IPad - har du lavet samme fejl som svenskerne.
Lov mig at det aldrig vil ske igen
Og selv om jeg er knap så gammel, kender jeg alt til den historie - det er en af mine kæpheste

Det er en gammel og tørtæsket debat. 
Ret mig lige hvis jeg tager fejl her....

IS=Infanteri Spitze 
IRS=infanteri Rand Spitze 
Eller hvorledes????

Ammuproducenter roder også gevaldigt i det. Dog kan jeg efter en ganske kort Google søgning se at de fleste, hvis ikke alle, kalder dette kaliber for JRS
I min dårskab blev jeg i et svagt øjeblik "overbevist" det nok stod for Jagd Rand Spitze 
Jeg har ikke hukommelse som hverken Kluden eller Jørgen Nielsen så jeg kan faktisk ikke huske den præcise forklaring.
Enlighten me please  Big Grin Big Grin Big Grin
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#9
IS=Infanteri Spitze 
IRS=infanteri Rand Spitze 
Eller hvorledes????

Rigtigt. 


Det var svenskerne (Norma) der læste det gotiske I som et J. 
At flere producenter er faldet på halen over at svenskerne konsekvent nægter at rette deres fejl, gør ikke fejlen mindre sørgelig.
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#10
Store I og J på Trykt Gotisk Skrift(Fraktur), er Identiske.

Den Amerikanske efterretningsofficer, der oversatte, tog bare fejl, og oversatte, til JS og JRS
Han havde vist ikke set, det lange navn Infanterie Spitser....


[Image: image.png]

Vedr. Kaliber, til Drilling, hvad med en 9,3x74R ?
Den holder ca. 4500 Joule, ved mundingen, og en e100 i omegnen af 3500 Joule.
Den er problemfri, med Kobbersøm.

Den russiske 7,62x54R vil også være interessant.
Eller en 45/70

(23-02-2021, 09:15 PM)JCK Skrev: Da jeg selv har en 16-70 med kugleløb i kal. 7x57R, er jeg nok lidt farvet.


Venlig hilsen

JCK

7x57R med Fabriksammo, er lige under 2200 Joule, med 140 grains SP, fra Boller i Selleri(S&B) Så den er nok svær at få lovlig, med 9 gram/2700 Joule, med Bly. Specielt da trykket, i R versionen, er en del lavere, end i den almindelige.  Blush
Ok, når man kigger på ORDENTLIG Ammo, så klarer den 2471 Joule på å100 meter, med en 10,5 grams kugle (RWS 7X57 R KS 10,5G)
Og RWS 127 Grain Evolution Green holder 2337 Joule på 100 Meter, så den er klar, til de blyfrie regler.

Vedr. 7x65R så klarer den lige 2000 Joule, på 100 Meter, med Lapua Naturalis 10,1 grams Kobbersøm.
https://www.lapua.com/cartridges/7x65r/

Så selv med nuværende regler, klarer den, Klasse 1 vildt.
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
Hvorfor vælge er rand patron? tikka laver bockbush flinte med alm 222rem så kan man da også lave en pibeskifte til til 9,3x62 det er kun en modifisering på udtrækkeren der skal laves ud over piben
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#12
(02-03-2021, 03:16 PM)lynge Skrev: Hvorfor vælge er rand patron? tikka laver bockbush flinte med alm 222rem så kan man da også lave en pibeskifte til til 9,3x62 det er kun en modifisering på udtrækkeren der skal laves ud over piben

Det gør man, fordi patroner, med rand, fungerer bedre/mere sikkert, i en Drilling/Knækvåben.

Det er selvfølgelig ikke så kritisk, til Rådyr, Kronvildt og Elg, men står du i Bushen, i Afrika, og skal genlade, efter at have misset Bøflen, så har du brug for total tillid, til dit våben, og den absolut optimale løsning.
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#13
Undskyld jeg blander mig. Nu er jeg ikke så gammel som de andre, tror jeg ikke.
MEN "S" er ikke spitzer men derimod at cal. er 8,2 eller deromkring. Der fandtes en 8X57 R og 8X57 IR som havde mindre cal, vist nok 7,92.
Jaja slagt mig bare hvis det er forkert

Carlsen
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#14
(06-02-2022, 07:20 PM)carlsen Skrev: Undskyld jeg blander mig. Nu er jeg ikke så gammel som de andre, tror jeg ikke.
MEN "S" er ikke spitzer men derimod at cal. er 8,2 eller deromkring. Der fandtes en 8X57 R og 8X57 IR som havde mindre cal, vist nok 7,92.
Jaja slagt mig bare hvis det er forkert

Carlsen

@carlsen

8x57I har en kugle diameter på .318"

8x57IS og IRS har en diameter på .323"

Den lille diameter blev brugt i tiden indtil 1933 der omkring, da Hitler ikke kunne skaffe militærammo og våben pga overgivelsen efter WW1, måtte de lave noget nyt og 8x57IS blev født.

Randpatroner er generelt lidt svagere ladet, men klart af foretrække i våben med knæklås, da den lille udtrækker kan blive slidt og derfor ikke trækker patronen med ud, dvs at patronen falder ned bagved udtrække og våbnet ikke kan lukkes igen. noglegange kan patronen hjælpes ud af en kniv eller skruetrækker.

Mvh

Santo
Svar
#15
(07-02-2022, 04:40 PM)Santo Skrev: @carlsen

8x57I har en kugle diameter på .318"

8x57IS og IRS har en diameter på .323"

Den lille diameter blev brugt i tiden indtil 1933 der omkring, da Hitler ikke kunne skaffe militærammo og våben pga overgivelsen efter WW1, måtte de lave noget nyt og 8x57IS blev født.

Randpatroner er generelt lidt svagere ladet, men klart af foretrække i våben med knæklås, da den lille udtrækker kan blive slidt og derfor ikke trækker patronen med ud, dvs at patronen falder ned bagved udtrække og våbnet ikke kan lukkes igen. noglegange kan patronen hjælpes ud af en kniv eller skruetrækker.

Mvh

Santo

@Santo

Skiftet i pibe diameter(Bore og Land) skete faktisk allerede, omkring 1894-95, for at forbedre holdbarhed og præcision, på Gevær M88

IS Patronen blev introduceret, i 1903 og standard, i 1904/1905.
Denne krævede dog, et nyt kammer, da messingen, i S patronerne er kraftige, end i den originale M88 Patron.


Men langt de fleste Mauser 98'ere, produceret til den oprindelige Patron M88, fik lavet et nyt kammer, efter 1903.

I 1939, blev det forbudt at producere våben, efter den "gamle" standard.
Men i praktik, så finder der ingen militære Mausere, produceret efter 1903, der er, efter den gamle standard, og alle militære M98'ere, er kamret om, inden WW1.
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)