Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Træfpunkt med forskellige projektiler
#1
Hej

Kunne godt tænke mig at høre lidt om de ærede formænds erfaringer med forskellige projektiler og krudttyper i samme riffel.

Har i dag ladet nogle 55gr Hornady SP til min .222. Efter indskydningen på 100 meter sidder de pænt samlet og kan dækkes af en krone.
Kunne i den forbindelse konstatere at der er Ca. 5 cm forskel på træfpunktet med 55 gr SP, og 55gr SXSP, selv om de er med samme ladning, og kørt ud i et da jeg ladede i dag.
I dag ladede jeg med Swiss RS 36, og måtte flytte den Ca. 10 Cm op og 6-7 Cm mod venstre, i forhold til den "gamle" ladning med samme projektil, bare ladet med Viht. N130. Huh
Har i det hele taget lagt mærke til at den er ekstrem kræsen med de mindste forskelle i ladninger, krudttyper eller projektiler.
Det er uanset om man skifter krudt, projektil eller sættedybde, sker der øjeblikkeligt en ret stor forskydning af træfpunkt.
Det er ikke kun i lodret plan forskydningen sker, men også (dog ikke så voldsomt), i det vandrette plan.

Når jeg så sammenligner med min 9,3er, er denne nærmest ligeglad med hvad man putter i den.
250gr Nosler Accubond, Barnes TSX, 270gr Speer Hotcor, 286 gr Barnes tsx eller 286gr Hornady SP. Med en næsten Max ladning er der meget lille forskydning af træfpunktet, hvor de tunge typisk ligger en Cm. eller 2 under de lette, og der forskydes kun i lodret plan.  

Min 6,5er er også rimeligt ukritisk, særligt æder den de fleste krudttyper uden de store udsving, hvorimod der dog forekommer forskydninger ved projektilskift.

Lader en del 30-06 til et par kammerater, den enes riffel en Bla... æder stort set alt hvad man fodre dem med uden den ændre træfpunkt. Den anden riffel er en Voere, og den er mere kritisk men det drejer sig max om 5 Cm. ved eksempelvis skift fra spids til RN projektil, hvilket jo nok er forståeligt, men den svinger aldrig på det vandrette plan.

Hvad oplever i andre?

Sonny
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)