Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Billig sigtekikkert
#1
Er lige startet på jagt igen efter 12 års pause. Dengang var det groft sagt kun zeiss, swarowski og s&b, der rigtig duede, men nu hører man ofte omtalt i jagtbutikkerme, at selv kikkerter ned til omkring et par tusinde er gode til danske forhold. Mit spørgsmål er derfor, om nogen af jer kan pege på kikkerter i den prisklasse og op, I har haft gode erfaringer med til riffeljagt i dk? Mange tak på forhånd. Bh. Mads Smile
Min næste skal være en 243'er...
Svar
#2
Jeg har haft gode erfaringer med Hawke Endurance 30 IR 3-12x50 for ca 8 år siden. Fandt den lidt billigere (2800DKK) på en Tysk Webshop. Brugte den en periode på 9.3x62, og det gik fint. Ingen problemer med tracking.

Til samme pris kan man få en brugt S&B 1.5-6x42 uden lys.
Svar
#3
(09-05-2021, 07:33 PM)pete1234 Skrev: Jeg har haft gode erfaringer med Hawke Endurance 30 IR 3-12x50 for ca 8 år siden. Fandt den lidt billigere (2800DKK) på en Tysk Webshop. Brugte den en periode på 9.3x62, og det gik fint. Ingen problemer med tracking.

Til samme pris kan man få en brugt S&B 1.5-6x42 uden lys.

Tak, den tjekker jeg lige Smile
Min næste skal være en 243'er...
Svar
#4
Jeg har en Nikon Monarch UCC (Team Primos 3-9x40)
Den kan fuldt ud sammenlignes, med min Kahles Helia S 2-7x36, der er produceret, i 1982.

En kikkert til omkring kr. 2000 med 30mm rør, bør være rigeligt, til alm. jagt, i DK.
Hvis du skal jage, i det yderste lys, så kan en bedre kikkert være en ide.
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#5
personligt hvis vi er i et prisleje under 5k ville jeg til vær en tid gå med noget vortex du får så utroligt meget for dine penge Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#6
Enig i at Vortex er meget kikkert til pengene. Men Nikon giver bedre glas for færre kroner imho. De laver ikke sigtekikkerter mere, men man får virkelig kram for 2k på brugt markedet.
Jeg købte en Nikon Prostaff p5 med lys i 4-16x50 med side fokus. Den er med lys. Mener den kostede i omegnen af 1800 (fik vortex montage med). Det er altså rigtig meget kikkert til pengene.
Men Vortex “no bullshit garanti” er svær at hamle op med Smile) jeg oplever bare mere “tunnel” i en “tilsvarende” Vortex. Jeg har en Diamondback pst 4-16. I dorekte sammenligning vinder Nikon.
En brugt BL 3200/4000/4200 elite i noget 3-9 med “rainguard coating” det er også meget værdi for pengene til jagt.
Mvh Frederik.
Med venlig hilsen
Frederik
Svar
#7
Mange tak for gode tips??
Min næste skal være en 243'er...
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)