Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Genladning til slidt pibe
#1
Har en Mannlicher Schönauer 1910 som af en lang række årsager ikke blir ompibet. Det ku den ellers godt trænge til da indersiden ved en inspektion viste det sig mest mindede om et rivejern. Efter tinafstøbning og slibning/honing med denne slibeklods er præcisionen ok men hvis jeg beregner max tryk med QL og lader efter det, så er V0 på 575 m/s hvor den burde være 660 m/s. Der er ikke rigtig mere plads i hylsteret. Årsag velsagtens at der undslipper krudtgas som følge af “slup” mellem pibe og projektil efter slibning. Er der noget man kan gøre? Altså bortset fra “at leve med det”  Wink Jeg har stadig E100 på 2250 joule, men...
9,3*57
Svar
#2
Har du slugget og målt, efter slibningen?

Prøv en kugle, der er lidt mere, end de 0,375, der er standard.

Alternativ til ompibning, er at få den boret ud, og lagt en liner i.
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
(23-03-2022, 09:43 PM)JRexA Skrev: Har du slugget og målt, efter slibningen?

Prøv en kugle, der er lidt mere, end de 0,375, der er standard.

Alternativ til ompibning, er at få den boret ud, og lagt en liner i.

JRexA, nej jeg har ikke været videnskabelig på den måde, men noget er der røget af, især i kammerenden, så piben er givetvist konisk og en slugning måler jo kun snævreste sted; men måske kan man nøjes med at slugge lige udenfor kammeret og så forsigtigt banke blydimsen bagud?

Hvor filan finder jeg en kappeklædt blyspids kugle der er lidt større uden at være meget større? Rent bly ku man bumpe op, men en kappeklædt alm blyspids? 

Og endelig, to spørgsmål mht en liner: godtnok er max tryk kun 3050 bar; men kan man i det hele taget line noget der er større og stærkere end .22 lr og den slags? Og skal man ikke rette lineren til i overgangskonusen, dvs have en rival, som skal skaffes hjem fra USA?

Ak ja, ku man bare ha holdt sig til den der Tikka 308 Confused
9,3*57
Svar
#4
Jeg er nysgerrig.......... Hvorfor ikke ompibning??
Hogmeister
Svar
#5
Sandsynligvis, fordi et er stort set umuligt, at få en ny(ere) pibe, til en MS 1910'er.
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#6
(25-03-2022, 07:34 PM)JRexA Skrev: Sandsynligvis, fordi et er stort set umuligt, at få en ny(ere) pibe, til en MS 1910'er.

Nemlig og fordi den gamle har London proofmarks og navnet på den skotske bøssemager der solgte den i 1921 indgraveret.
9,3*57
Svar
#7
Hvad nytter det hvis den ikke kan skyde ordentligt............ En Rolls Royce uden hjul.
Hogmeister
Svar
#8
Til almindelig underholdning: en amerikaner foreslog (på internettet) at sætte projektilet dybt. Tankegangen er velsagtens at det giver en længere accelerationsbane før projektilet forlader hylsterhalsen (hvor tab af krudtgas er relativt lille) og at den højere hastighed betyder at projektilet hurtigere når forbi den slidte/polerede del af piben. Summa summarum mindre tab af krudtgas i hele forløbet.
Det første forsøg (ca 8 mm kortere end før) indikerer at det virkede idet V0 steg med ca 4-5%. 
Jamen hvad med trykket? hører jeg nogen hviske.  Hm tja mine overvejelser (gæt) er som følger: projektilet begynder at bevæge sig ved væsentligt lavere tryk end max tryk. Der er et godt stykke vej frem til første forhindring, nemlig bommene, så før max tryk indtræder er det “rigtige” volumen i hylsteret genetableret så max tryk ikke overstiges. Desuden er hastigheden højere når bommene nås. Altså det modsatte af det høje tryk der opstår når COL er så lang at projektilet rører bommene før affyring. 
 Altsammen meget besnærende hvis man gerne vil tro på det; men er det rigtigt?
9,3*57
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)