Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rigtige Autister bør vel ha' et Dralf-kaliber
#1
Hej alle

Når man prøver på at rekreere og alle andre tager på messe, så går tankerne af og til på langfart.

Jeg funderede på et langsigtet projekt, hvor I alle bør være med til at finde det ultimative koncept.

Et par autister har deres eget kaliber, men hvad med DRALF [?]

Bør Dralf ikke kunne præstere lige netop det de andre ikke har kunnet hidtil [?]

Og faktisk har jeg overvejet to kalibre, et i Barbieformat, (Speedbarbie?) Og et i et kaliber, måske over 9mm ...

Har nogen her et bud på det/de mest perfekte kal. mht. ydelse i forhold til krudtmængde og med så lidt hylsterstræk som muligt, så få de små grå i sving.

Jeg skal ikke have lavet noget lige nu, men på sigt vil jeg måske gerne ha' en kaliber .366[Image: 3fcaefc9.jpg].dk

Er her andre der også godt kunne tænke sig noget rigtigt autistisk[:p][:p][:p]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#2
Jeg går og brygger lidt på en 375'er baseret på et WSM eller RUM hylster eller noget lignende, målet var en potent 375'er i en standard 98'er lås, men med problemløs genladning..
Man kunne også tænke sig at necke en 9.3x64 op og "improve" den

Det lugter jo lidt af en 375Dakota[:I]

Ellers er det hotte wildcat projekt en 6,5 x 68 improved... målet er her at kunne holde en 140 grains VLD supersonisk + 200 fps ud over 1000 m
Det vil kræve en V(0) på ca 3100 fps... og DET er ikke så nemt!!

Bønnen skal kunne være i en Sako L691 lås.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Claxel-du tænker jo store og dybe tanker når du er sløj[Big Grin][Big Grin] Det er da en rigtig sjov idé med et "Dralf kaliber",og jeg syntes da at,som dravis skriver,at det ville være smart hvis "projektet" kunne laves ud fra en 98'er lås....[Smile] Og så vil jeg da sige at det er stil hvis der på våbentilladelsen står F.eks. .366 Dralf.dk....[Big Grin][Big Grin] GOD IDÈ...!!!
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Det lugter jo lidt af en 375Dakota[:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr



Er 375 Dakota[:p] ikke baseret på en 404 Jeffrey? Ellers har Dakota lavet en tyrkfejl i mit katalog....

Der er allerede nogen der har lavet en 375er på et 8 X 68 hylster [Wink]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Hej Dravis,

jeg prøvede lige at lægge data ind i forskellige ballistikprogrammer.

Udgangshastigheden fra min 6,5-06 er MAX 940m/s og bedste samling lå ved 920m/s.

Resultatet er et den faktisk først er under lydens hastighed omkring 1500m med en Lapua Scenar (BC 0,660)[Wink]

Har du stedet, så lad os tage ud og lege......min kronograf på 5m afstand og din på 1000m.........[Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Hej "gammelpot"

Jeg HAR faktisk stedet, dog er vi begrænset til ca. 800 m!!

Jeg har også været ved at regne lidt på ballistikken og du har da ret i at man sagtens kan holde et VLD projektil supersonisk ud over 1000 m, men det nytter ikke noget at man ender med et projektil i den "transsoniske zone" her sker der nemlig mærkelige ting, specielt med præcisionen. (det bliver nok lidt svært at sikre sig at man rammer det rigtige sted over kronografen ude på de 1000 m.)
hastigheden skal helst holdes mindst 200-300 fps over "transsonisk" altså skal projektilet løbe ca 1400-1500 fps på 1000 m..
Det kan man lige klare med en V(0) på 920 m/s og et Berger VLD med BC .629 men ideen er jo at have en margin...også for at kunne bakke lidt ned fra en maks-ladning for at få præcisionen med.

..i virkeligheden er det fordi jeg VIL have en skyder der kan sende et 140 grains berger afsted med over 1000 M/s [Big Grin]

Der ligger også et Lost river Ballistics 144 grains Super-VLD og spøger (BC.= .772)[Big Grin] med 1000 m/s vil det blive "transsonisk" på ca. 1850 m og subsonisk på 2100 m !!

Helt i den anden ende går jeg og pønser på en helt subsonisk 6,5 med samme projektiler[Big Grin] Hylstret kunne så passende baseres på et afkortet .222 hylster[:I] Det ville da være helt i den ægte dralf-ånd, kaliberet har sikkert absolut intet praktisk anvendelsesformål[Big Grin]
Subsoniske hastigheder giver interessant ballistik, sender man f.eks en Berger VLD 140 afsted med 310 m/sek, ja så "pisker" den stadig afsted med ca 250 M/sek på 1000 m[:0]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Citat:quote:

hastigheden skal helst holdes mindst 200-300 fps over "transsonisk"


Det ved jeg godt....... Jeg ville lige se på hvilken afstand jeg kom "derned".....
Med 920m/s og en Scenar ligger jeg teoretisk på 450m/s på 1200m, så hvad det angår burde målet være nået med 6,5 HMC....[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Citat:quote:

..i virkeligheden er det fordi jeg VIL have en skyder der kan sende et 140 grains berger afsted med over 1000 M/s



Sådan en har jeg haft...... en 6,5x68S i en S&L pibe på 72cm.....[Wink]
Og det værste var at den skød forbandet præcist. Ved forresten ikke hvorfor jeg solgte den[B)], Nå nok om det....

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
... og de nominerede til Autistprisen er...

[Big Grin][Big Grin]

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#9
Det må være kaliber .17 BMG.........[B)][:o)][:o)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Gammelpot....Så hellere gå hele vejen med en kaliber .10 eller .12 eller .14 MPWBMGSSBDRALF (Micro Pee Wee BMG Superspeed Barbie DRALF)....Denne tekst bør nok graveres på siden af hylsteret, og ikke i bunden.

[8)]

Da JUHU har tyvstjålet min 'Cartridges Of The World' er jeg lidt i tvivl [:o)] Er det ikke .22 Loudenboomer der er en .22 kaliber med basishylster fra en .50 BMG ?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#11
Desværre er 22 Eargesplittenden Loudenboomer "Kun" et 378Wea hylster necket ned til .224[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

"Barrel-burners UNITE"[Big Grin][Big Grin]

I Min Hornady ladebog står der om 264WinMag:

"We managed to burn out several barrels in this caliber , during the development of these load-tables"

Gad vide hvor længe piberne holdt i "22 Eargesplittenden Loudenboomer"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Orv mand...Min demens light er ændret til demens heavy supreme [xx(]

Tak for korrektionen Dravis, men sig mig lige, blev der ikke på et tidspunkt lavet en 22'er med basis fra 50BMG ?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#13
Jo,GD.den er sikkert under udvikling-hvor langt mon løbet skal være for at brænde krudtet af inden kuglen forlader mundingen.... 2 meter[?][Big Grin]
Hilsen Ulrik
Svar
#14
Hej, prøv lige at holde fast i det Claxel han skriver.. det lyder da ufatteligt fedt med et officielt DRALF wildcat caliber eller to. Det skal selvfølgelig være noget anvendeligt.

Bliver de gode, kan vi måske få S/L til at producere en nummereret serie der kun kan købes af formænd.....

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#15
Her er et bud, hvis vi skal have en handy riffel.

Jeg vil gerne tilslutte mig 6,5 mm som idealprojektil, da det har nogle gode flyveegenskaber. det er jo også ret skandinavisk.

Hvad med at tage et WSSM hylster og lave skarp skulder, så vi minimerer stræk og får lidt mere krudtrum.

Ulempen er så at patronen er "fed", så magasinkapaciteten bliver mindre.

Her er en 25WSSM:
[Image: 200px-X25WSSM2.jpg]

Jeg har ikke fundet den som 6,5mm, men derfor kan den jo godt findes.

Nogle bedre forslag [?] Sikkert [Wink]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 3fcaefc9.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#16
Ja det må siges at være en LMC, af værste skuffe.....[xx(][:o)][:o)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Når det nu skal være en DRALF-kaliber, så skal den jo gerne overholde visse "regler" Den skal jo være et rigtigt "autist-kaliber"

1. Den skal være "the perfect solution to a non-existing problem"
2. Den skal baseres på et ellers helt "obskurt" kaliber som basis
3. Kuglediameteren bør da enten være "barbie" eller NON-barbie (6 mm eller derunder, eller .375 og derover[Big Grin])
4. Magasinkapacitet, låsestørrelse og andre ligegyldige begrænsninger er ikke et kriterie[Wink])

Man kunne dog også vælge et mere "practical approach"

Jeg tænker lidt i en super-varmint som f.eks : 204DRALF [Big Grin] (6mmBR hylster necket ned til .204) Det skulle uden problemer kunne give 40 Grains Vmax med over 4000 fps[8D]så kunne man bruge en kort Sakolås...

I den anden ende kunne man jo vælge at lave en .378DRALF Baseret på et 338 Lapua-mag hylster necket lidt op og improved lidt [Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#18
Citat:quote:

I den anden ende kunne man jo vælge at lave en .378DRALF Baseret på et 338 Lapua-mag hylster necket lidt op og improved lidt



Den kommer Lapua selv med som 375Lapua, har jeg ladet mig fortælle.......
Men som sagt har jeg jo en lettere høreskade[:o)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Kunne man forestille sig, at man kunne lave noget ud af nogle af Skånegribbens gamle Husquarnamausere i 9,3x62?

Så var der nemlig lagt op til en stime af DRALF projekter, da "råvarerne" jo nok er til at komme i nærheden af til rimelige priser??

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#20
Jeg ser et klart behov for en riffel i cal.290
Dem er der virkelig ikke for mange af.
Der findes .22, .24, .25,
.26, .27, .28, og .30, så vi BEHØVER en .290 DRALF........NU....[:p]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)