Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lakering af træskæfte ??
#1
Jeg leger med tanken om at lakere min fuldskæftede riffels træskæfte indvendigt for at forhindre fugt at trække ned i træet.

Jeg havde forestillet mig at bruge skibslak til foretagnet. Men er det en god ide ? Umiddelbart var tanken jo simpel nok..få forseglet træet i håbet om at minimere træet i at "arbejde". Jeg er nu kommet i tvivl om hvorvidt lakken vil "koge op" ved den varmepåvirkning der vil være når der er skudt nogle skud igennem piben i træk.

Er der nogen der har prøvet? Info og råd er velkomne.

mvh.
Steen S
Svar
#2
Hej Steen S.

Til de skæfter som jeg har lakbehandlet, har jeg anvendt 2komponent Autolak (3 lag). Resultatet har efter min mening været tilfredsstillende, og selv efter flere års brug holder lakken, og er uden nævneværdige ridser.

Jeg tror ikke du behøver at frygte at lakken ”koger op” ved almindelig behersket skydning. [Big Grin]

Swift
Svar
#3
Hej Wonka.

Autoklavering??? Er man så med på noderne???

Hva' er det???

H.S.Jensen
Svar
#4
Tak for svarene.

Lakerede eller oliebehandlede skæfter er en smagssag, men selv foretrækker jeg olierede. Det er også derfor at skæftet kun skal lakeres indvendigt, da jeg vil bibeholde skæftets oliebehandling på den synlige del af træet.

Men så er jo bare at komme igang, og skulle der vise sig problemer efter det er lakeret kan jeg altid fjerne lakken igen.

mvh.
Steen
Svar
#5
Hmm hvad med at oliere skæftet indvendig med kolpresset linolie - hvis man gør det et antal gange virker træet jo afvisende over for vand. Min Sako har fået et par gange i forskæftet.
Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Tak for svarene.

Lakerede eller oliebehandlede skæfter er en smagssag, men selv foretrækker jeg olierede. Det er også derfor at skæftet kun skal lakeres indvendigt, da jeg vil bibeholde skæftets oliebehandling på den synlige del af træet.

Men så er jo bare at komme igang, og skulle der vise sig problemer efter det er lakeret kan jeg altid fjerne lakken igen.

mvh.
Steen



[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#6
Ja! Koldpresset linolie skulle ifølge Flemming Leth være godt [Big Grin][Big Grin]

Swift
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Hmm hvad med at oliere skæftet indvendig med kolpresset linolie - hvis man gør det et antal gange virker træet jo afvisende over for vand. Min Sako har fået et par gange i forskæftet. ]



Hej Halvautomat

Jo, det skulle give en vandafvisende overflade med gentagne oliebehandlinger. Min tanke med lakken var et håb om at det ville give en vandtæt forsegling af skæftet indvendigt.

Forskellen for mig er vel i hvordan vandafvisende skal opfattes. For mig er vandafvisende i denne sammenhæng en overflade som skyer vandet i en given periode/begrænset mængde fugt/vand, hvorefter fugten/vandet trækker igennem og ind i træet.

Hmm..nå jeg selv læser ovennævnte, lyder det jo nærmest som jeg har tænkt mig at anvende riflen som u-båd. Det er nu ikke lige tanken, men da jeg normalt kun adskiller riflen ca. en gang om året (hvis jeg da ikke finder på et aller andet skørt påfund for at rode med den - eksempelvis at lakere skæftet indv. [:I][Wink]), kan der måske samles en del fugt mellem pibe og skæfte uden at jeg har været opmærksom på det.

mvh.
Steen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)