Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Case-tumbler eller vaskemaskine ?
#1
Jeg har på et andet nordisk forum, læst om at flere benytter deres almindelige vaskemaskine eller opvaskemaskine til rengøring af afskudte hylstre. Nu findes der jo div. tumblers som er specifikt beregnet til formålet, men hvis resultatet bliver ligeså godt i en alm. vaskemaskine, slap jeg da gerne for at investere i en tumbler.

Er der nogen her kan sige noget for eller imod denne form for rengøring af hylstre ?

Mvh.

Steen S
Svar
#2
Tro mig!

Både din kone og din vaskemaskine vil komme til at hade dig hvis du bruger den til formålet!!!

Vaskemaskinen kan desuden ikke "polere" hylstrene samtidigt, så de også ser appetitlige ud!

Køb en billig tumbler e.v.t "frankford arsenal" hos MidwayDanmark den koster vist ca 650,- et komplet kit koster ca. 1100 - 1200,- og den jeg har fungerer upåklageligt.

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Steen S

Måske tænker du på en ultralydsrenser, da den også bruger en slags vand til vask/rens. Jeg hørte at Korsholm i skjern er begyndt at sælge små ultra-lydsrensere, men kender jeg dem ret kan du google dig frem til en billigere og bedre maskine. Du kan også rense våbendele i en ultra-lydsrenser, dog med forbehold da det også fjerner blånering[:o)][:o)](Don´t ask me about experience on that one)

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#4
I sin tid monterede jeg en opvaskebalje til 20,- på en Jem&Fix-hjørnepudsemaskine til 99,- ...... husk lidt gaffatape over skruehovederen inden granulatet kommes i ellers laver de ridser i hylstrene [Sad].

Den larmer som en i h....[}Smile] men 15-20 min i uhyret og de er bare blanke [Big Grin]!

Per (hvem sagde nærrig ....)
Svar
#5
Hmm.. det er nok mig der for grøn i det hjemmeladningshalløj. Efter at have læst tråden på Sluttstykke igen, er der nok nærmere tale om rengøring af hylstre og ikke polering, som jeg formoder en tumbler er beregnet til [:I].

Jeg lægger lige tråden her så I selv kan læse den hvis det skulle have interesse.

http://www.sluttstykket.com/portal/index...9f76b83ae6

Mvh.

Steen
Svar
#6
[quote
I sin tid monterede jeg en opvaskebalje til 20,- på en Jem&Fix-hjørnepudsemaskine til 99,- [/quote]

Jebs - I have been there, jeg brugte en gammel kedel ( fra min mors kælder og dermed gratis ) samt en B&D rystepudser.
Som granulat brugte jeg løse ris til 9,95 kiloet og det virkede bare indtil en dag jeg havde sat den igang. Så kørte jeg lige en tur for at se en kammerats nye riffel, som vi lige skulle skyde lidt med. Det ene skud tog det andet og et par timer senere var min maskine gået i autostop. Jeg skulle nok have monteret en timer, men det render jo op.

Brugte vaskemaskiner henter man da på losseren og så får man ikke tøjet til at lugte af messing.

mvh M@X nu med S&L

Don't be a bore - by a bigbore.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Ja-ja ---

Rensning af hylstre er flere ting... En god Case-tumbler med en mildt sagt enorm kapacitet kan fikses af en gammel tørretumbler, det virker for sådan en havde jeg i lang tid... men den brugte for meget strøm
til de 100 - 300 hylstre jeg skulle ha "renset" ad gangen

Rensning af hylstrene kan gøres med kemiske midler og eventuelt med opvaskemiddel og vand, men så skal de også tørres.....

En Case-tumbler med TØRT rensemedie (Knuste nøddesskaller eller "findelt majskolbe" "Corn Cob media") gør begge dele uden svineri og bøvl.

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Per

I sin tid monterede jeg en opvaskebalje til 20,- på en Jem&Fix-hjørnepudsemaskine til 99,- ...... husk lidt gaffatape over skruehovederen inden granulatet kommes i ellers laver de ridser i hylstrene [Sad].

Den larmer som en i h....[}Smile] men 15-20 min i uhyret og de er bare blanke [Big Grin]!

Per (hvem sagde nærrig ....)



Skydegod idé [Big Grin]
Jeg har netop lavet et ligende set-up. Det kører lige nu. Så hvis I kan høre en rumlen i det fjerne, er det nok bare min nye "tumbler" [Wink]

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#9
Jeg tror at det er lidt forfængelighed at polerer hylstrene for meget. Det minder i øvrigt alt for meget om tøjvask[V], hvilket ikke er en ydnlingsbeskæftigelse for mig.

Jeg renser ikke hylstre, og har haft helt udemærket præcision.

Jeg kan forstå de folk, som har meget dyre hylstre, fordi de er meget specielle kalibre. Men almindelige kalibre, der er det vist unødvendigt.

mvh. Johannes
Svar
#10
Rensning af hylstrene er nok ikke absolut nødvendigt, og direkte polering er IKKE nødvendigt... men de skinner så dejligt[:p] og er så pæne når de står der i kassen[Smile]

Rensning er absolut godt for ens ladeværktøjer, specielt sizer-dien!

Jeg bruger normalt en "universal decapper" og smider så hylstrene i tumbleren så længe som jeg har tålmodighed til... så er jeg sikker på at der ikke sidder noget "skarpt" på hylstrene der kan slide på og svine mine dies til.

Hvis man som jeg lader til andre også, så kan jeg bedst lide at aflevere pæne patroner[^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
dav drenge
der er ikke noget pænere end ny pusset messing
jeg bruger en billig tombler og nødeskaller og en gang imellem
en smule brasso i så bliver de så flotte
man er vel nørd [}Smile]
hilsen hatting

man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#12
Da pengene ikke hænger på træerne, har jeg med interesse fuldt denne tråd.

Med STOR chance for at latterliggøre mig selv fortæller jeg om mit forsøg efter læsningen.[8D]

Ét stk. stor slikspand bliver påmonteret en "trekantssliper". Denne "tingest" bliver spændt fast i skruestik. 30 stk. 7mm.Rem.Mag. hylstre bliver hældt i, efterfuldt af et par håndfulde ris og en sjat Brasso!!!.[Smile] Denne blanding "SNURRE" i ca. 30 min. mens jeg iført høreværn ivrigt følger procensen.[:p]

Resultatet: En masse hylstre der er møg beskidte, fedtede og fyldt med en dejlig smattet blanding af ris og Brasso.[xx(]

Efter ca. 1 time er jeg nu blevet færdig med at rense hylstre for Brasso og ris, og indrømmet, de er meget blankere end før.[Big Grin]

mphansen
Mvh.

mp
Svar
#13
procensen = processen
trekantssliper = trekantssliber

[:I][:I][:I][:I]

mphansen
Mvh.

mp
Svar
#14
Hej MP,
nu når du er igang med forsøgene, kunne du så ikke prøve en omgang med kartoffelskræld og brunsæbe. Det kunne jo være en særlig dansk specialietet[Smile][Big Grin][Wink]

JOhannes
Svar
#15
Aaarrggghhh....

Var det grødris eller Basmati ???

Ris er vandopløselige... Brasso indeholder vand....[:o)][Big Grin]

Rismel + vand = ris-lim (meget brugt af japanerne til mange formål hvor det ikke gør noget at limen er vandopløselig....[Big Grin]

For ca. 10 år siden købte jeg en sæk med "Corn-cob dry media" der er stadig ca. 5 -6 liter brugbart poleremiddel tilbage.

Jeg kommer aldrig "pudsemidler" som f.eks. Brasso og lignende i, jeg giver bare hylstrene 3 timer i tumbleren hvis de skal være rigtigt skinnende. Hvis de bare skal være rene, så får de 1 time.
(Høreværn er unødvendige, da jeg har min tumbler stående i vaskehuset...)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
Det var "Parabolris". Det var ikke blevet til rigtig grød, men dog til en god klistret masse, der var svær at få ud af det lille hul (7mm.).
Jeg tror, jeg bliver nød til at ofre de 650 kr. en tumbler koster hos Midway.

mphansen
Mvh.

mp
Svar
#17
Hej...

Jeg har lige testet en dynge hjemme-knuste nøddeskaller
(ca. lige dele hassel, valnød og pistacie[Big Grin])

Det virker fint, men hylstrene er lidt mere støvede end med mit 10 år gamle "corn Cob Media"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Citat:quote:

Originally posted by Per

I sin tid monterede jeg en opvaskebalje til 20,- på en Jem&Fix-hjørnepudsemaskine til 99,- ...... husk lidt gaffatape over skruehovederen inden granulatet kommes i ellers laver de ridser i hylstrene [Sad].

Den larmer som en i h....[}Smile] men 15-20 min i uhyret og de er bare blanke [Big Grin]!

Per (hvem sagde nærrig ....)



Skydegod idé [Big Grin]
Jeg har netop lavet et ligende set-up. Det kører lige nu. Så hvis I kan høre en rumlen i det fjerne, er det nok bare min nye "tumbler" [Wink]

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Øv, nu døde min fine tumbler. De "autoriserede" case tumblere har sikkert en længere levetid end min hjemmelavede.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)