Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bössemager "Delcomyn" ?
#1
Update - nu med billeder i bunden af tråden!

Er der nogen med et mere omfattende bibliotek end mit, der kan oplyse mig noget som helst om en bössemager ved navn Delcomyn som virkede i Kiöbenhavn i förste halvdel af 1800-tallet. Jeg har fundet hans signatur på siden af en utroligt fin perkussionsjagtriffel (kaliber ca. 20 mm)

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Hej jens!

Kan ikke hjælpe dig med flere oplysninger om C.H. Delcomyn. Men der åbentbart flere af hans arbejder til salg:
Måske kan et af de store auktionshuse hjælpe dig.

92. Auktion - Våben og Militaria, 30.11.2005: Lygten 37, København
Lot: 5410
En god perkussions dublet af Delcomyn mærket DELCOMYN på den ene lås og KIØBENHAVN på den anden. De ca, 80 cm. lange løb er mærket C. H. DELCOMYN I KIØBENHAVN med skriveskrift i guld på skinnen. Aftrækkerbøjlen i jern har fingerstøtte og det halve skæfte i nød med kindpude er krydsfilet på halsen. Låsene og hanerne er let graveret med bladslyng og ladestokken er ikke tilhørende. Denne tidlige jagtdublet er antagelig et rent københavnerarbejde.
A good double barrelled hunting gun by the famous Danish maker H. C. Delcomyn c. 1855.
Tid tilbage: Sluttet
Slut: 30-11-2005 08:00:00
Hammerslag: DKK 4.600
Antal bud: (10)*
* Dette lot er solgt i auktionssalen – antal bud er vejledende

M.v.h.

Egan
Svar
#3
Der findes vist ikke meget, men der levede en bøssemager og rustmester Valentin M. Delcomyn ca. 1669-1718
Derudover omkring år 1800-? en bøssemager Carl Henrik Delcomyn i Odense gift med Johanne Dorothea f. Volkens fra Heide

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#4
I så fald er det tidsmässigt den sidste - riflen må väre bygget omkring 1840-50

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Hej Jens!

Ved lidt søgning i landsarkivet har jeg kunnet finde en anelse mere på C.H. Delcomyn. Ved folketællingen i 1834 kan du se nedenstående oplysninger:

Kilde: FT-1834
Navn: Carl Henrik Delcomyn Køn: M
Alder: 33 Civilstand: Gift
Erhverv: Regimentsbøssemager
Sogn: Sankt Annæ Vester Kvarter Herred: København (Staden)
Amt: København
Husstands-/familienr: 4 Matr.nr/adresse: Sølvgade 414 A,1.Sal
Indtastningsnr: C5734 Løbenr.: 14723

Ved folketællingen i 1850 var han blevet selvstændig, og havde en ret omfattende husstand. Det gik vist ikke så ringe endda.
Fik vist også pyntet lidt på efternavnet.


Kilde: FT-1850
Navn: Carl Henrik Delcomyne Køn: M
Alder: 50 Civilstand: Gift
Erhverv: bøssemagermester
Fødested: Helsinge
Sogn: Sankt Annæ Vester Kvarter Herred: København (Staden)
Amt: København Stednavn: Sølvgade
Husstands-/familienr: 126 Matr.nr/adresse: Sølvgade 414 A, første sal
Indtastningsnr: B5680 Løbenr.: 12127

Til husstanden hørte følgende til:

Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Carl Henrik Delcomyne, 50 , Gift, , bøssemagermester, Helsinge
Charlotte Frederikke Taagerup, 41 , Gift, , hans kone, Kjøbenhavn
Hansine Wilhelmine Delcomyne, 19 , Ugift, , hans datter, Kjøbenhavn
Mathilda Emilie Delcomyne, 18 , Ugift, , do., do
Caroline Louise Delcomyne, 15 , Ugift, , do., do
Herman Ferdinant Delcomyne, 14 , Ugift, , hans søn, do

Ewan Madsen, 22 , Ugift, , bøssemagersvend, Norge
Torris Halvorsen Kjölsen, 28 , Ugift, , do., do.
Christian Thorny Rostgaard, 26 , Ugift, , do., ??, Amager
Frederik Wilhelm Grimstad, 22 , Ugift, , do., Kjøbenhavn

Kender du en på VTF der har interesse i slægtsforskning,kan du finde et hav af oplysninger,der sikkert kan kaste en masse lys over den agtværdige bøssemager.

Dette arkivalie ligger på tøjhusmuseet

Genstand nr. TM01562
Jagtriffel

Jagtriffel, pænt stykke. Signeret: Delcomyn København (Carl Heinrich D., 1800-1864. ca. 1850. Deponent: Schackenborg.
Restaureret af Tøjhusmuseet 1952.
Periode : 1850-1859

Hans forskellige signaturer på de våben, der forlod værkstedet falder ganske godt i tråd med tiden sproglige trend (den tysk/franske) orintering) Henrik - Heinrich og Delcomyn - Delcomyne. Han dør i 1864.

Mvh
Egan
Svar
#6
Imponerende - TAK!

[center][Big Grin][/center]

Jeg har lige väret nede og byde på klenodiet, så må vi se om jeg bliver den lykkelige ejer og billeder fölger - der er også tale om "et pänt stykke".

Den er iövrigt signeret "DELCOMYN" - "KIÖBENHAVN" og dermed formentlig lavet inden han fik fine fornemmelser...

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
I min lille bog om gamle våben skrevet af Arne Hoff står:
"Mange af tidens bøssemagere stammede ned fra indkaldte wallonske smede på kronborg geværfabrik med navne som Delcomyn, Flamand, Fleron, Toussaint oa."

Perioden der omtales er efter jagtloven af 1840 da flere fik mulighed for at eje jagtvåben.
Svar
#8
Har rodet lidt mere og fundet flg.

Støckel fortæller, at Carl Heinrich Delcomyn blev født d. 31 december 1800 i Helsingør.
Faderen var bøssemageren Heinrich Carl Delcomyn, der virkede både i Helsingør og Odense.
Moderen Dorothea Conradine Ridiger levede i lang tid separeret fra fra H.C. Delcomyn, der flyttede til Odense i 1811 (hvor han giftede sig med hende fra Heide).
Sønnen Carl Heinrich lærte hos faderen og rejste i 1825 som svend til København.
I 1834 blev han regimentsbøssemager ved 1. Jydske Infanteri Regiment på Sølvgades kaserne i København.
I 1849 fik han borgerskab i København og startede selvstændig forretning.
Han blev gift med Charlotte Fredeikke Tagerup, der sad i uskiftet bo i 1864, da Delcomyn døde. Han efterlod 4 umyndige børn.
Bøssemager C.H.Delcomyn boede ifølge vejviseren for Kjøbenhavn i tiden 1848-1864 i Sølvgade 414A(der efter 1860 hed nr. 12).
Delcomyn står opført som ejer af ovennævnte ejendom, som ikke eksisterer mere, da den blev nedrevet ca. 1956 på grund af gadeudvidelser.
I midten af forrige århundrede var den tekniske udvikling af håndvåben stærk og Delcomyn prøvede, som så mange af hans samtidige, flere forskellige systemer fra alm. perkussionspistoler til revolvere, og altså noget af det bedste fra den tid: Robert Adams`s patent revolver system.
Han har givetvis lavet mange af de revolvere vore officerer brugte i 1864.
Hvor stor rolle hans egne inventioner spillede, vides ikke, da der aldrig er lavet en undersøgelse af hans produktion.
Delcomyn mærkede sine produkter både C.H. Delcomyn og H.C.Delcomyn, undertiden uden forbogstaver, men vist nok altid med bynavnet: Kiøbenhavn.
Delcomyn så mulighederne i Adams` konstruktion og efterlignede i gøj grad hans pistoler.
Det har ikke kunnet konstateres om Delcomyn lavede >Adams`pistoler på licens, men det er overvejende sandsynligt, at når hans pistoler ikkeer stemplet "Adams Patent", så har Adams ikke udtaget noget patent i Danmark og dermed har Delcomyn haft frit slag.
D.v.s. at Delcomyn blot "lånte" den bedste tekniske knowhow fra Adams uden at betale.
Karakteristisk for hans pistoler er at piberne ikke er smedet ud i et med rammen, denne teknik anses for ret vanskelig og Delcomyn har formentlig ikke haft kapacitet til at klare den.
Hans piber er derimod forsynet med gevind og skruet i rammen. Rammen er iøvrigt samlet foroven ved hanen og forneden foran aftrækkerbøjlen.(mht. samlingerne, ved jeg ikke om det gælder alle hans våben, eller om det kun er de 3 jeg ikke kan vise billeder af)

en stor del af ovenstående er hugget direkte fra Våbenhistorisk Tidsskrift nr.1 Bind 14 fra januar 1981 hvor der er billeder af nogle af hans arbejder, desværre er min scanner brudt sammen og derfor ingen billeder.
Tak til Egan for søgetips
Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#9
Så er mandens signerede arbejder med andre ord tidsmässigt indkredsede til perioden 1849-1864. Vi er med andre ord i perkussionslåsens alderdom.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#10
Har lige fået besked på, at riflen - efter temmelig lange overvejelser fra tidligere ejers side - har fået lov til at komme hjem til mig at bo...

[center][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][/center]

Billeder fölger....

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#11
Så landede min "nye" danskbyggede riffel i sit forhåbentligt blivende hjem.

[Image: Delcomynriffelf1.jpg]
I hele sin udsträkning fra den interessante side

[Image: Delcomynriffelf2.jpg]
I hele sin udsträkning fra den mindre interessante side

[Image: Delcomynriffelf3.jpg]
Closeup af lås og kolbehals. Våbnet er i skudbar stand.

[Image: Delcomynriffelf4.jpg]
Closeup af graveret signatur på låseblikket

[Image: Delcomynriffelf5.jpg]
Closup af justerbart snelleafträk

[Image: Delcomynriffelf10.jpg]
Closeup af gravering på låseblik - tidstypisk anatomiforståelse (eller mangel på samme)

[Image: Delcomynriffelf6.jpg]
Gravören var helt vild med krohjorte - denne pryder afträkkerböjlen

[Image: Delcomynriffelf7.jpg]
Der er kräset for alle detaljer - her kärv med klapvisir.

[Image: Delcomynriffelf8.jpg]
Piben er signeret med dette forgyldte stempel over kammeret.

[Image: Delcomynriffelf9.jpg]
"Skipline" netskäringer eller "skotsk" netskäring, som tyskerne kalder det er ikke nogen ny opfindelse. Våbnet er kun netskåret på kolbehalsen.

[Image: Delcomynriffelf12.jpg]
Inderste ladestokferule (stål) er i lighed med stort set alle metaldetaljer forsynet med gravering.

[Image: Delcomynriffelf13.jpg]
Forskäftet afsluttes i en horntip der matches af ladestokken.

[Image: Delcomynriffelf14.jpg]
Kaliber 18,5 mm eller kaliber 12 som man nok ville benävne den dengang. Predralfiansk non-barbie!

Nu venter et större research arbejde. Hvilken ballistik har denne riffel prästeret?

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#12
Der må väre en sortkrudtsskytte, der kan give et bud på:

Projektilvägt / ballistiske koefficienter for relevante projektiler
Krudtladning
Forventet mundingshastighed

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#13
Hvis du mangler oplysninger om våbnet eller bøssemageren kan det være en god ide at kontakte Tøjhus Muset event med nogle billeder.

Torben
Torben
Svar
#14
Jeg er meget interesseret i yderligere information - evt. til brug i en historisk artikel, som jeg laver en del af. Jeg kan kontaktes på juh@nytomjagt.dk

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye2.gif][Image: topl.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#15
Så har der været en Delcomyn på blokken i dag.

http://www.bruun-rasmussen.dk/sold-items...ode=detail

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#16
Emnet taget i betragtning, sker der vist ikke noget ved at skyde lidt liv i denne tråd igen...
Jeg er selv ejer af en sublim Delcomyn bøsse, som jeg løseligt vil vurdere til at være fra de sene 50'ere....
Kaliberet er 14, hvilket jo løfter øjenbrynene idag, men som var meget almindeligt "back in the day".
Valnødden er virkelig tæt og flot, metaldelene perfekt indpassede, og på trods af kort aftrækslængde, er balancen super!
Jeg har skudt med den et par gange i vor klub; DBDFS, og der er sandt for dyden dømt afgang, når 7 halve dramme (85,7grs)af nationalt sort jagtkrudt fra Frederiksværk, udfolder sig bag 30 gram bløde 5'ere....
Jeg glæder mig til at levere den første fugl med den, men om det bliver i indeværende sæson, ved kun Diana.

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#17
HEHE @Klud
Jeg finder det aldeles morsomt, at du benytter enhver lejlighed til at dreje samtalen ind på storkalibrede huller og bløde kugler, der går af i en fart.

Venligt
KLOKKEREN [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#18
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#19
Skal man være rigtig gammeldags, så er den 12 lødig. Smile

ladedata for en moderne .720" forlader siger 525 grains rundkugle (.702" dia) og 250 Grains FFG (Goex)

http://www.namlhunt.com/traditionalmldata3.html

250 gr/525 Grain Ball
- Munding: 1,900 f.p.s./4,205 f.p.e.
- 50 Yards: 1,505 f.p.s./2,641 f.p.e.
- 100 yards: 1,202 f.p.s./1,685 f.p.e.

Bemærk: Disse data er for en MODERNE/NY .720 riffel.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)