Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Indkøbstips
#1
Med hensyn til indkøb af fænghætter og krudt, hvad kan du så anbefale en nybegynder indenfor hjemmeladning ?. Og hvor vil du anbefale at købe gænghætter og krudt ?

Mvh.
Steen
Svar
#2
Jeg har søgt og søgt; "gænghætter" er simpelthen ikke til at opdrive til en fornuftig penge [Smile] (undskyld).
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Michael Intile

Jeg har søgt og søgt; "gænghætter" er simpelthen ikke til at opdrive til en fornuftig penge [Smile] (undskyld).
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow



Michael...Mon ikke der menes rødhætter??

Anbefale en nybegynder..Så ville jeg starte med at høre lidt om hvilke kalibre der tales om, og hvilke kuglevægte du selv gør dig tanker om. Norma og Lapua med videre laver alle udemærkede ladebøger, og der ville jeg starte. Ydermere vil jeg råde dig til kun at kigge i bøger og på nettet efter data med skandinavisk krudt. Krudt og rødhætter med videre, kan enhver velassorteret jagtforretning købe hjem til dig. Og husk til sidst endeligt at spørge løs herinde, da vi ikke kan have at du laver ulykker [Wink]

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#4
Skuffet !!!!!....at et forum med så mange eksperter ikke kender noget så basalt som gænghætter ??[:p][Big Grin].

Kan godt se, at min oprindelige post (ud over stavefejl) er mangelfuld på info-siden.

Jeg skal først og fremmest lade cal. 243 win, men også cal. 308 win. jeg forestiller mig at skulle lade 243'eren med 100 grains kugler (har indkøbt nogle Speer Grand Slam, bl.a. efter anbefaling her på forummet) og 180 grains i 308'eren.

Jeg er med på, at jeg ikke bare skal proppe hylsteret med krudt og håbe på det bedste, men gå frem efter en ladebog.

Det jeg tænkte på var, om der er nogle fænghættefabrikater som er at foretrække?, om jeg skal vælge magnumfænghætter?. På krudtsiden går jeg ud fra, at de mest tilgængelige typer på det danske marked må være Norma og VihtaVuori, men ville høre om du/I anbefaler det ene frem for det andet.

Mvh.

Steen
Svar
#5
Jaeøh-- personligt foretrækker jeg Vihtavuori, det lugter meget bedre end Norma's [8D]

Ang fænghætter, så vil jeg gerne lige advare om at Federal's "small Rifle" er "sensitive", Lee går ligefrem så langt at de fraråder brugen af dem i deres "progressive" ladepresser.

Alle andre fabrikater af fænghætter er rimeligt sikre overfor "forkert deformation", hvorimod Federals har vist sig at kunne detonere under forhold hvor "tændsatsen" i andre fabrikater blot smuldrer og dermed ikke eksploderer i lade-værktøjet...
(en yderst irriterende oplevelse skal jeg hilse at sige[B)], heldigvis gik det kun ud over mine ører[Sad!])
Altså Federals "gænghætter" er nok ikke for begyndere.

M.h.t krudt, så er det jo nødvendigt med ret langsomt krudt til 243'eren med 100 grains GS, hvorimod 308'eren klarer sig bedre med lidt hurtigere krudt (se evt tråden om lapua mega i 308)

Jeg har haft gode erfaringer med Vihtavuori's N160 og N560 til .243, men det er for langsomt til .308 her skal man over i N140 - N150
Normas MRP er også ok til .243, men også for langsomt til .308

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Jeg har kun anvendt fænghætter fra Winchester og CCI (Speer). Jeg vil anbefale CCI. Det er en god fænghætte, også den fænghætte som sælges flest af.

Magnum fænghætter er helt unødvendig, selv om 243 er en magnumkaliber. Hylsteret for lille til at mangnum-fænghætter skulle udvirke jævnere forbrænding. Krudtmængden er ikke større end at almindelige fænghætter tænder det fint.

mvh. Johannes
Svar
#7
Fed humor.... gænghætter...rødhætter
Svar
#8
Nu har jeg indkøbt krudt og fænghætter m.m. hos Østjysk Våbenhandel. Det jeg vil nævne i den forbindelse, er at jeg købte via internettet til den pris der var opgivet på deres hjemmeside. Da jeg fik varerne stod der på fakturaen, at da de iøjeblikket kørte tilbud på krudtet i butikken, havde de nedskrevet min regning med rabatten!!.

Nogle vil måske tage dette som en selvfølge, men jeg synes det er en god service og helt sikkert er en medvirkende faktor til at det ikke er sidste gang jeg har handlet hos dem. Eftersom jeg bor herovre på øen, ville min chance for at opdage deres butikstilbud på krudt være absolut minimal.

Fin service som fortjener ros.

Mvh.

Steen S
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by JTK

Magnum fænghætter er helt unødvendig, selv om 243 er en magnumkaliber. Hylsteret for lille til at mangnum-fænghætter skulle udvirke jævnere forbrænding.
mvh. Johannes



I den nye ladebog fra Norma anbefaler de magnum gænghætter til stort set samtlige ladninger og kalibre i bogen.
Det er dog ikke noget jeg har erfaring med at det er nødvendigt - det var bare til orientering.

mvh M@X

Don't be a bore - by a bigbore.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Der har været en del skriverier om magnum "gænghætter" i Precision Shooting, konklusionen har der været at Magnum-hætter KUN er nødvendige i de helt store ladninger af meget langsomt brændende krudt, eksempelvis 338Wm, 300 Ultra, o.s.v

Faktisk kunne de vise at magnum-hætter ikke er så ensartede i energi som almindelige, og direkte dårlige sammenlignet med Benchrest-hætter

Det var i øvrigt nogle sjove forsøgsopstillinger de brugte, bl. a. en lille skydemaskine der afskød afvejede luftbøssehagl v.hj.af fænghætterne og så målte man hastighederne og lavede en hel del statistik på det.

Det der tæller er jo om man får en præcis ladning, som jo er summen af alle komponenterne: Projektil, Hylster, Krudt, Fænghætte samt ikke mindst riflen!

Her havde de så sat en "Rail-gun" op og testede ladninger med forskellige "hætter" men ellers med de samme komponenter, og kunne konstatere at generelt giver Magnum-hætterne ringere præcision, undtaget netop i de store ladninger med langsomt krudt.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)