Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
308 win og 200 grain Lapua Mega
#1
Hej

Er der nogen af jer, der har prøvet ovenstående kombination.
308 win. ladet med en 200 grains Lapua Mega kugle.

Kan 308 win. stabiliserer kuglen og hvad hastigheder kan jeg opnå,
både den nedre og den øvre grænse ?

Hilsen

Claus the Dane
Svar
#2
Hej Claus

308 winchester med et 200 grains projektil eller tungere er i de fleste rifler svære at styre præcisionen på. Årsagen er at de tungeste (læs længste) kugler beregnet til 308eren er 180 grains, men alt kan dog lade sig gøre bare ikke på min gamle 308er.

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#3
De fleste af de .308 rifler jeg har lavet ammo til kan stabilisere Lapua Mega 200 grains (også Norma Vulcan 200)
Men det er også et spørgsmål om hvad der er "acceptabel" præcision
Kan man nøjes med 3 -5 cm spredning og den ret lave hastighed max ca. 690 M/s v. 61 cm pibe (mange .308 rifler har kortere piber...)

Egentlig tror jeg at forskellen på at ramme dyret med 200 grains eller 180 er ret "akademisk", bortset fra at man måske kan få problemer med manglende expansion ved længere skudhold med 200 grains

Jeg har med held lavet gode, præcise ladninger med 180 grains og lidt hurtigere krudt end det der i tabellen giver maks hastighed, netop til rifler med korte piber. (der er jo ingen ide i at brænde krudt af udenfor piben[Wink]

Angående laveste hastighed: jeg har med held lavet 200 grains ladninger med Vnul på ca 320 M/s men de er ikke specielt præcise[8D]
(Den laveste hastighed opgivet i Vihtavuoris tabel er 625 M/s med 36,1 grains N140, højeste er 688 M/s med 40.4 grains N150)

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Hej

Det var min tanke at jeg ville bruge min 308 til elgjagten altså på drivjagt, og her er der jo tale om skud på rimeligt tæt hold, og da jeg har en del 200 grains Lapua på lager ville jeg prøve med dem.
Jeg laver nok lidt forsøg [8D] for at se om det fungere efter hensigten.

Claus the Dane [Big Grin]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)