Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nil gæs..
#1
Sidst jeg var ude og kigge efter bukken, så jeg 2 nil gæs der sad på en af mine marker.

Jeg mener at have læst, at man må skyde dem hele året.. Er der nogen der ved om det er korrekt[?]

Jeg har prøvet at ringe til skov og naturstyrelsen, men de har lukket i påsken. På nettet fandt jeg lidt om emnet - men det var gammel info.. Hjælp - inden de flyver væk[Wink]

.376 steyr

NSK SAFARISKYDNING
VINDER 2006
SAUER - DET DAU'ER
Svar
#2
Hej Steyr-skyd for s....! Nej,faktisk er jeg ikke 100% sikker,men jeg MENER at de er "fredløse",jeg mener det så meget at jeg selv,i samme situation som dig,ville skyde....Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Jeg har lige surfet lidt......
http://www.jaegerforbundet.dk/384/39/1/2341
Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Tak for det - jeg må ud igen og se om de stadigvæk sidder på marken[Big Grin] Fra pålidelig kilde, ved jeg at de har været der jævnligt i løbet af de sidste 14 dage - så der skulle være en chance[:p]

NSK SAFARISKYDNING
VINDER 2006
SAUER - DET DAU'ER
Svar
#5
Er det ikke alligevel et forkert tidspunkt at skyde gæs på? jeg tænker på yngletid og lign
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Det er jo netop planen- At de ikke skal yngle.

Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#7
Smager Nilgæs godt[:p]

Såvidt jeg ved er der nogle arter som er "uønskede" i Danmark, herunder vistnok Nilgæssene, men det er vel bedst at checkke først[Wink] eventuelt hos den lokale vildtkonsulent.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Jeg slog lige op i bogen fra jagttegns kurset, her står Nilgæs sammen med Amerikansk skarveand, bisamrotte, Vaskebjørn, Mårhund, Mink, muflonvædder, Vildsvin. disse arter Må reguleres HELE Året[8D] Ifølge Jagtlovens kapitel 2 § 10.
Man er ikke forpligtet til at prøve vildafværgemidler før reguleringen. Men man må ikke bruge fælder.Så Steyr se at Nakke de Nilgæs de Fredløse da de jager vores hjemlige arter væk hvis de får lov.

Citat:quote:

Er det ikke alligevel et forkert tidspunkt at skyde gæs på? jeg tænker på yngletid og lign


Jeg tror ikke på at de har fået unger endnu. det er jo stsadig rimeligt koldt. men det kan da godt være du skal skynde dig så de ikke når det[Wink]

Ingen sejrherre tror på tilfældigheder
Freidrich Nietzsche

Mvh Lars Nielsen
Mvh
Sneppen
Svar
#9
Jeg har også tænkt tanken med yngletid.. Men kom til den konklusion, at de ikke er nået så vidt endnu..

Jeg har set dem igen.. Desværre i luften - og jeg havde selvfølgelig riflen med[xx(]

Det er sku typisk.. Når man har et gevær i hånden, får man aldrig en chance[Sad]

Tror sådan en nil gås ville tage sig godt ud i udstoppet tilstand i min jagtstue...

NSK SAFARISKYDNING
VINDER 2006
SAUER - DET DAU'ER
Svar
#10
Citat:quote:

Tror sådan en nil gås ville tage sig godt ud i udstoppet tilstand i min jagtstue...

Ja det ville den helt sikkert det er jo ikke ret mange der har prøvet at nedlægge sådan en. de er vist meget sky også mere end almindelige gæs. men det ville jeg også være hvis jeg var fredløs. Knæk og Bræk med jagten

Ingen sejrherre tror på tilfældigheder
Freidrich Nietzsche

Mvh Lars Nielsen
Mvh
Sneppen
Svar
#11
Så lykkedes det langt om længe[^]
[Image: 111-1162_IMG.jpg]

En meget flot fugl.. 87 meters afstand - skudt tværs gennem brystet med en 8 grams scenar. Nul ødelæggelse = klar til udstopning[Big Grin]

NSK SAFARISKYDNING
VINDER 2006
SAUER - DET DAU'ER
Svar
#12
Tillykke med den-det må da være en ære for sådan en fugl at blive skudt med sådan en dejlig riffel....[Big Grin] Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#13
One down - ???? to go....

Skidegodt, og tillykke!

Kalle
Svar
#14
ja også TILLYKKE herfra det alligevel en flot fugl

Ingen sejrherre tror på tilfældigheder
Freidrich Nietzsche

Mvh Lars Nielsen
Mvh
Sneppen
Svar
#15
Hovsa - den kender jeg! [Smile] Dem har jeg skudt en hel del af på träk - ved et vandreservoir i Zimbabwe.... spändende at den kan klare sig her - og godt at du gör dit til, at den IKKE kan....[Smile]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by .376 Steyr

Så lykkedes det langt om længe[^]
[Image: 111-1162_IMG.jpg]

En meget flot fugl.. 87 meters afstand - skudt tværs gennem brystet med en 8 grams scenar. Nul ødelæggelse = klar til udstopning[Big Grin]

NSK SAFARISKYDNING
VINDER 2006
SAUER - DET DAU'ER



Jeg ved ikke lige hvor beæret fuglen er men fint skudt og det gav mig svar på et tidligere rejst spørgsmål om hulspids projektilers evne til
ekspansion. Når den ikke giver udgangshul og ødelæggelse på en stor gås kan der vel ikke længere være tvivl om projektilets manglende egnethed til bukke.

VH Søren

Tillykke med Fuglen og bøf så de andre du ser.

Folk mener jeg er selvglad ! Det passer ikke. Jeg er kun halvt så selvglad, som alle andre ville være i mit sted.
K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#17
Flot skud, flot fugl. Du er heldig. Tillykke.

og så lige noget helt andet:

Jeg synes, det er mærkeligt, at der er så stor forskel på den etik der vælges i håndteringen af forskellige vildtarter.

Man må ikke jage i yngletiden er en anerkendt regel.
Og så pludselig er jægerne en filial af statens skadedyrsbekæmpelse og skal udrydde uønskede dyr.
Helt uden hensyn til dyrene.

Hvem synes, de er uønskede?
Og hvorfor falder valget lige på nilgæs.
Kanadagæs er da ligeså fremmede.

Jeg synes ikke, jeg har set megen argumentation, om hvorfor de er uønskede.

Vores natursyn ændres så ræve og skarver ikke er skadedyr. Så kan jeg forundres over hvilket "romantisk- gammeldags- oprindelig natur".. natursyn, der kan glemme hensynet til dyrene.

Mangel på konsekvens, sgu. Det kan ikke nogengange være synd for dyrene at blive skudt i yngletiden og andre gange ikke synd.
Svar
#18
Citat:quote:

Hvem synes, de er uønskede?
Og hvorfor falder valget lige på nilgæs.
Kanadagæs er da ligeså fremmede.



Grunden til det er uønskede er at de er meget aggresive og derfor er man bange for at de skal fortrænge hvores hjemlige arter, hvis de vel og mærket for lov til at brede sig og får en fast bestand op at stå. Da nilgæssene eftersigende også er meget sky og svære at komme tæt på er det næmmeste at sige at de må skydes hele året, så er chancerne meget større for at vi kan holde bestanden nede.

Andgående canada gåsen er den også en indvandret art, MEN den er ikke på samme måde invasiv den har så vidt jeg ved ikke fordrævet vores hjemlige arter.

Til det med jagt i yngletiden jeg kan godt følge dig lidt i at det kan virke som brud på de jagtetiske regler.
Men hvis vi forestiller os en Nilgås med gæslinger. Gåsen skydes af en jæger der udnytter at den fredløs, tilbage er ællingerne de er afhængige af gåsen, men hvor lang tid går der før en ræv eller et andet rovdyr finder dem og for et nemt måltid?

Det var min holdning, ret mig hvis jeg har sagt noget der var forkert om Nilgåsens adfærd.

Ingen sejrherre tror på tilfældigheder
Freidrich Nietzsche

Mvh Lars Nielsen
Mvh
Sneppen
Svar
#19
Og hvis det er er et problem at skyde fugle med yngel, må vi vist også hellere rykke duejagten en måned frem [}Smile].

Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#20
[quote]Originally posted by .376 Steyr

Så lykkedes det langt om længe[^]
[Image: 111-1162_IMG.jpg]

Er det en BLASER riffel der er på billedet?[Big Grin](hvis ikke, så tror jeg at jeg bliver BUH`ET UD)[:o)]
Den er godt nok sej, er det et kopi af Blaser´s R93 LRS 2[Wink]
Mvh. Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)