Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Norma Oryx
#1
Er der nogen, der har erfaring med Normas Oryx-projektil til brug i kalibre med moderat udgangshastighed? Jeg tænker især på 10,1 gram i kal. 6,5x55 og lign.
Jeg overvejer at begynde at lade med disse projektiler, da jeg er bange for,at de nyeste premium-projektiler er for hårde til almindelige udgangshastigheder.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
Hej Lars!

Jeg har ladet Norma's Oryx i både 308 (11,7 grams) og i 6,5x55 (10.6 grams)

I begge kalibre vil du få en moderat udgangshastighed med rimelig præcision og virkningen af Oryx'en er pålidelig.

I min 6,5x55 kan jeg lade Oryx'en til ca. 750 M/s og ud til over 75 m er der perfekt expansion og god dybdevirkning (Længere kan jeg ikke komme fra mine telefonbøger)
I 308 med 11,7 grams er resultatet samme hastighed og samme virkning på telefonbøgerne.

Jeg har desværre ingen direkte praktiske erfaringer med skudvirkningen på dyr.

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Hej Dravis,
du mener vel en 10,1 grams kugle. Jeg tror ikke at norma laver en oryx i 10,6

Ladedata kan findes på http://www.norma.cc (de foreslår MRP-2 som krudt)
Normas ladedata plejer at ligge et stykke under maximum, hvis man f.eks. sammenligner med den Norske Ladebog.

mvh. Johannes
Svar
#4
UPS... ja-da... 10.1 grams = 156 grains[:I]

Beklager den lille smutter....

(sålænge det ikke er noget med at putte 0.5 gram krudt mere i[B)]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Er der nogen, der har erfaring med Normas Oryx-projektil til brug i kalibre med moderat udgangshastighed? Jeg tænker især på 10,1 gram i kal. 6,5x55 og lign.
Jeg overvejer at begynde at lade med disse projektiler, da jeg er bange for,at de nyeste premium-projektiler er for hårde til almindelige udgangshastigheder.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Hej Lars

Jeg brugte Oryx 10,1 gram på bukkejagt i Polen sidste år. De 4 bukke løb 20-40 meter og et vildsvin på 30 kg. løb 100 meter.

Min kæreste skød også 4 bukke og et vildsvin. Hun skød med 9,7 gram Hornady SPBT i 308win og alle 5 dyr smed sig indenfor 2 meter.

Mit indtryk er at Oryx har rigtig god dybdevirkning, men den laver ikke meget ravage på en buk.

Som Johannes nævner ligger ladedata fra "Norsk ladebog" højere end Norma og Lapua`s ladedat. MEN det kan give problemer - jeg har prøvet med 6,5x55 / 9,1 Nosler Part. at lade over Norma`s data, og følge de norske. Men maks. ladningen fra Norske ladebog medførte klemning når bundstykker skulle åbnes.

Der skal jo også være plads til den trykstigning der kan være i varmt vejr. En ladning der er testet i april måned i DK uden overtryk kan give tegn på overtryk under bukkejagt i Sverige i august med 30 graders varme.

Mvh. Ole
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)