Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
krudautomater
#1
Hej,
hvor stor præcision oplever I med jeres krudtautomater. Jeg har en RCBS, og synes at præcision er for dårlig. Jeg synes den svinger med op til en halv grains. Hvad er jeres erfaringer?

mvh. Johannes
Svar
#2
Jeg har selv tre "automater" en Hornady, en meget gammel Lyman og den rigtigt billige plastic-model fra Lee

Præcisionen i de "kastede" ladninger er meget afhængigt af krudttypen!
Og allermest af "teknikken" Det kræver en del øvelse at gøre de samme bevægelser hvergang (sjovt nok lidt ligesom at skyde[Smile])

De langsomme "stang-krudt" f. eks. VV N160 er der ingen af mine "mål" der kan kaste særligt præcist, men den bedste er den billige Lee!!! Her kan jeg nå ned på +/- 0.3 -- 0.4 grains

Derfor "kaster" jeg mine ladninger lidt under og "trickler" dem op til den ønskede vægt, direkte på digitalvægten.

Med "finere" krudt som VV N133 er Den gamle lyman suveræn, og nok på højde med de +/- .1 grains som min digitalvægt kan skelne.

Lee målet er faktisk ligeså præcist, men kræver bedre teknik.

Hornady målet kan jeg ikke med min bedste vilje og selv med Hodgdon BL©-2 krudt, få til at kaste bedre end ca. +/- .2 grains
(BL©-2 krudtet går for at være det mest præcist "kastede" krudt)

Til riffel-ladninger er denne præcision helt tilstrækkelig, medmindre man dyrker Benchrest og lider af "præcisionitis" som jeg[:p]

I min Automatik-presse (Hornady Lock&Load AP) bruger jeg Lee's Autodisk krudtmål, det kaster så præcist at jeg ikke kam måle forskel på ladningerne.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Jeg har en RCBS Uniflow krudtautomat, og bruger den også til at måle "lige under" og så fintrimme med trickleren.
Efter at jeg har fået en "Powder Baffle" (et stykke bukket aluminium) sat i, er præcisionen helt ok, men af gammel vane vejer jeg nu hver eneste ladning alligevel.

Det kommer nok an på hvad den færdige patron skal bruges til, om man har behov for den hårfine præcision.
Jeg er sportsskytte, og vil ikke gå på kompromis med krudtvægten, men hvis det bare er til at skyde en buk på 30 meter kommer det sig nok ikke så nøje...

Btw. er der nogen der har erfaring med den mikrometer skrue man kan få til Uniflow´en? Øger det præcisionen, eller er det kun for at man ikke skal fumle med svensk-nøglen?

/Buck
Svar
#4
Hej Buck,

jeg har også en uniflow. Jeg har hele tiden haft uniflow, så jeg ved egentlig ikke om det gør den store forskel. Man burde synes at den skulle gøre en forskel.

Du behøver da ikke at bruge svensk-nøgle til Uniflow eller hvad?

mvh. JOhannes
Svar
#5
Jeg bruger også en RCBS krudtautomat. Selvom den er noget besværlig at indstille med standard skruen, synes jeg den er rimelig præcis.
Problemet er bare det med at lave den samme bevægelse hvergang.

Den lille "blik plade" mener jeg er super, da mængden der bliver doseret, ellers svinger meget fra fuld automat til halvtom...

Jeg har bestilt en mikrometerskrue, da jeg mener det er en kamp hvergang jeg ændre meget på doseringen.
Mvh.

mp
Svar
#6
Hej MPhansen,

hvor meget koster en ny micrometerskrue.

mvh. Johannes
Svar
#7
http://www.midwaydanmark.com/danmark/epr...mID=654966

Den nette sum af kr.446.-

http://www.lockstock.com/cart/webcart.cg...&ITEM=3665

Ell. 33 $ + det løse

mphansen
Mvh.

mp
Svar
#8
Micrometerskruen kan iøvrigt også fås for 55 Euro hvis du selv henter den i Neumünster i Tyskland.

http://www.johannsen-jagd.de/seite030.pdf
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)