Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Indskydning af ny riffel
#1
Jeg er læst følgende artikel omkring indskydning af riffel;

http://www.huntersmagazine.com/leksikon/skydning/tilskydning/index_side1.asp

Jeg ville meget gerne høre jeres mening omkring fremgangsmåden, den virker muligvis lidt voldsom, men hvis det er det, der skal til... - ja, så er der jo ikke andet for end at gribe solventen og komme igang :o).

Det er min første riffel, så jeg vil meget gerne have indput omkring den generelle vedligeholdelse - fremgangsmåde og hyppighed m.m.

Venligst Michael
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#2
Der sker formodentlig ikke noget ved at følge proceduren. Jeg har dog ikke gjort det - jeg renser min riffel efter hver skydning (50 - 150 skud) med olie, kun hvis jeg kan se kobber bruger jeg solvent.
Vær meget opmærksom på det han skriver om brunering og solvent - solventen er meget meget effektiv overfor brunering.
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#3
Hej Michael

Lige et enkelt spørgsmål; Hvad med du med, at man kan se kobber?

Beklager min uvidenhed :o)
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#4
Når du kigger ind i løbet (forfra) kan man se kobberen i riffelgangene (hvis der er noget).
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#5
Jørgen fra Schultz & Larsen siger at det ikke er nødvendigt, og det er jeg enig med ham i. Jeg har aldrig set at en riffel skulle tage skade af en for hurtig første skydning. Der er nemlig lige en ting de fleste glemmer, nemlig at du som første ejer, aldrig er første skytte med riflen. Riflen bliver jo testet på fabrikken...Og hvad skulle det så hjælpe med alt det besvær???

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#6
Jeg kan kun bekræft Great Dane, dog med visse forbehold. Hvis en pibe er lavet færdig fra fabrikken vil man efter min mening gøre større skade end gavn ved den anbefalede fremgangsmåde, da solvent efter min mening kun skal bruges i yderste nødstilfælde, og udelukkende efterfulgt af udvaskning med kogende vand, og efterfølgende tørring inden oliering. Anvendelse af solventer kan efter min mening sidestilles med at rense gulvtæppe, det ser vældig flot ud umiddelbart, men efterlader overfladen fuldstændigt åben, hvorfor den tager endnumere imod belægninger bagefter.Et andet problem hvis man følger vejledningen er at der efterlades amoniakrester i de mikroskobiske tryksprækker og porer i stålet, dette dækker man så med olie, hvorefter det først bliver frigivet efter skud. Hvis man ikke straks efter skydning renser alle krudtrester ud med en stiv olieret kobber/ Bronzebørste kan de nævnte amoniakrester gå i forbindelse med krudtresterne og danne en form for glasur som er særdeles svær at fjerne.
Jeg mener ikke at man kan fjerne evt spændinger i stålet på nævnte vis og vibrationer i en pibe opstår ikke som følge af spændinger, men pga. skævhed eller assymmetri i pibe eller låsningen, og ændre sig i forbindelse med forskellige ladninger og temperaturer. Spændinger har ofte tendens til at få piben til at ændre træfpunkt efterhånden som temperaturen ændres.

Jeg har personligt kørt et forsøg med en 6,5x55 pibe, som fuldstændig ny blev testskudt med Norma gold target 5 skud i hurtig rækkegølge 100m afstand centerafstand max 8mm. Efter 2500 skud uden nogen form for rensning var spredningen på samme lotnr af ammo øget til 10mm. På nuværende tidspunkt har den rundet 6000skud og klarer stadig en 10mm gruppe, det skal dog siges at jeg efter de første 2500 skud begyndte at rense med en bronzebørste og olie for at undgå rust. En anden ting er at denne pibe er poleret indvendigt med en konicitet på 1/100 mm mod mundingen, hvilket øger tolerencen overfor kobberbelægninger.

jbn
Svar
#7
Jeg vil sige, at jeg aldrig har set nogen videnskabelig redegørelse for tilskydning af piber. Det er ikke noget man hører anbefalet af de store våbenguruer.

Til rensning af bly og kobberaflejring kan jeg anbefale Forret Borefoam. Eller et lignende præparat, som er af skum.

mvh. Johannes
Svar
#8
Årsagen til at man angiver en meget kompliceret tilskydnings og vedligeholdelsesprocedure kan være at man hvis en kunde klager over levetid eller precicion, kan sige at kunden ikke har fulgt anbefalingerne og at dette er årsagen.

jbn
Svar
#9
[quote]Originally posted by Great Dane

Jeg har aldrig set at en riffel skulle tage skade af en for hurtig første skydning.
(Quote)

Øhhh, hvor ved du det fra GD. Du ved jo heller ikke om du kan svømme før du er druknet.[:0]
Så du har jo ingen mulighed for at finde ud af om der sker noget eller ikke sker noget.

(Quote
Der er nemlig lige en ting de fleste glemmer, nemlig at du som første ejer, aldrig er første skytte med riflen. Riflen bliver jo testet på fabrikken...Og hvad skulle det så hjælpe med alt det besvær???
/quote]


Øhhh!!!! Når jeg køber en ny pibe uden kammer, til en ompibning, hvem er det så der har testet den??[Smile]
Forøvrigt tilskyder jeg osse mine nye piber, hvis de da ikke er lappet fra fabriken.(S&L)
Jeg fornemmer at riflen er meget nemmere at "holde" efter at den har fået turen. Filtpropper "løber" næsten igennem piben af sig selv

Et lille tip til at se om der er belægninger i piben kan man gøre på denne måde.
Sæt en hvid renselap foran enden af en rensestok og skub den ud til den er 1 til 2cm fra mundingen. Så vil lyset blive kastet tilbage fra renselappen og man ser meget tydeligt den mindste kobber/tombak belægning i piben.

Tilskydning eller ej. Hvem tager sin nye bil med ud på motorvejen og kører til Timbuktu med pedalen i bund.[8D] Hvis det ikke skader, kan man vel lige så godt gøre det.

mvh M@X

Don't be a bore - by a bigbore.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by M@X

[quote]Originally posted by Great Dane

Jeg har aldrig set at en riffel skulle tage skade af en for hurtig første skydning.
(Quote)

Øhhh, hvor ved du det fra GD. Du ved jo heller ikke om du kan svømme før du er druknet.[:0]
Så du har jo ingen mulighed for at finde ud af om der sker noget eller ikke sker noget.

(Quote
Der er nemlig lige en ting de fleste glemmer, nemlig at du som første ejer, aldrig er første skytte med riflen. Riflen bliver jo testet på fabrikken...Og hvad skulle det så hjælpe med alt det besvær???
/quote]


Øhhh!!!! Når jeg køber en ny pibe uden kammer, til en ompibning, hvem er det så der har testet den??[Smile]
Forøvrigt tilskyder jeg osse mine nye piber, hvis de da ikke er lappet fra fabriken.(S&L)
Jeg fornemmer at riflen er meget nemmere at "holde" efter at den har fået turen. Filtpropper "løber" næsten igennem piben af sig selv

Et lille tip til at se om der er belægninger i piben kan man gøre på denne måde.
Sæt en hvid renselap foran enden af en rensestok og skub den ud til den er 1 til 2cm fra mundingen. Så vil lyset blive kastet tilbage fra renselappen og man ser meget tydeligt den mindste kobber/tombak belægning i piben.

Tilskydning eller ej. Hvem tager sin nye bil med ud på motorvejen og kører til Timbuktu med pedalen i bund.[8D] Hvis det ikke skader, kan man vel lige så godt gøre det.

mvh M@X

Don't be a bore - by a bigbore.

Du har fuldstændig ret M@X, det giver en fuldstændig veligeholdsfri riffelgang, jeg er gået over til at støvsuge min pibe efter jeg har til skudt min Steyr.
MVH
Steyr Lars[Wink]


Svar
#11
Hej Max

Jeg vil meget gerne høre hvorledes din fremgangsmåde er for ind-/tilskydning af nye rifler.

Venligst Michael
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#12
Michael.
Det er vel nærmest et gennemsnit af alle de tilskydningsvejledninger der kan findes på pibefabrikanters hjemmesider.
Jeg starter med at rense med broncebørste og solvent. Så skyder jeg 10 skud, hvor jeg renser med solvent imellem hvert skud. Broncebørste og filtprop. Hvis filtpropperne går trægt ( kræver lidt øvelse for at vurdere ) så polerer/skrubber jeg piben med sammenrullede små stykker af de grønne slibemåtter fra 3M. Der kan man virkelig mærke modstand hvis piben er grov/belagt.
Efter de 10 første skud, skyder jeg 10 skud mere hvor jeg renser mellem hvertandet skud.
Derefter 20 skud, hvor jeg renser mellem hvert 5 skud.

Hvis du forsøger at "huske" hvor stramt filtpropperne gik til begynde med og sammenligner med de sidste propper, så må du kalde mig M@X hvis du ikke kan mærke mindre modstand[Wink]
Broncebørsten bruger jeg kun ved de 20 første skud og jeg bruger en filtprop der er et nummer for stort til kaliberen.
Efter denne "polering" får du en næsten vedligeholdesesfri pibe, der næsten ingen belægning opbygger. Du kan skyde flere 100 skud uden at rense og når du renser, går det meget lettere.
Hvis mine jagtpiber har fået en grønlig belægning af tombak der irrer lidt efter en fugtig elgjagt, så trækker jeg bare en filtprop igennem, fugtet med WD40 efterfulgt af en tør prop.
Jeg håber du kan bruge lidt af det her, men som jeg har sagt før - du ved ikke at du ikke kan svømme, før du er druknet.

--
mvh M@X

Don't be a bore - by a bigbore.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Hej MAX,
jeg tror ikke på den der med at du kan mærke forskel på når du trækker filtpropperne igennem pibe. Skulle det være tilfældet, så har du filpropper med variende størrelse ellers er piben noget brads. Hvis du fjerner noget i piben der gør at filtpropperne går igennem lettere, så er det et porrøst materiale piben er lavet af. Piberne bliver jo ikke blot koldhæmret, de bliver jo også poleret.

mvh. Johannnes
Svar
#14
Så må jeg vende spørgsmålet - hvordan ved i, M@X og Steyr Lars, at jeres rifler ikke havde været lige så nemme at rense, hvis i ikke havde anvendt den komplicerede metode?
Med venlig hilsen
Hov der var nogen der "postede" før mig!
M@X; WD40 inde i piben????? WD40 har ingen smørende effekt!


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#15
Alt det her med "tilskydning/indskydning af rifler er jo noget man har brugt MANGE sider på i Benchrest-bladene ovre på den anden side af dammen...

Den foreløbige konklusion er vistnok "at det ihvertfald ikke skader"[Smile]

Jeg er selv ejer af en 6,5x55 med en Shilen pibe, og den "skød jeg til" med metoden:
1 skud
-> let olieret (Breakfree) filtprop og trække tør
1 skud
-> let olieret (Breakfree) filtprop og trække tør
1 skud
-> filtprop m. "gold medallion" som er et ultrafint "poleremiddel"
3 skud
-> "Gold medalion" + alm rensning m. borefoam og filtpropper
3 skud
alm rensning m. borefoam og filtpropper
Siden da har jeg renset som normalt, d.v.s. efter hver tur på banen, uanset antal skud. Borefoam bruger jeg normalt kun 1 gang v. hver rensning, men når jeg har skudt med Barnes-x er det ofte nødvendigt med 3 gange før der ikke er "blågrønt" på klud/filtprop
Jeg har ikke endnu oplevet nogen negative virkninger af "Borefoam"
Tværtimod var det det eneste der kunne genetablere en bare rimelig præcision i min 243...

Jeg tror ikke at "tilskydning" er NØDVENDIG med meget fine piber der er poleret fra fabrikken, men jeg tror ikke at det skader.

Nogen piber er meget "ru" ab fabrik (det gælder også "fine" tyske mærker[}Smile]) og mange rifler kan opnå en forbedret præcision med en gang "firelapping" og eventuelt et par omgange med "Gold medallion"
Gode glatte piber tåler desuden mere krudt og kan give højere Vnul med "sikre" tryk.
Gode "velpolerede" piber bliver heller ikke nær så hurtigt "snavsede" i en grad der påvirker præcisionen.

Derudover tror jeg også at kvaliteten af stålet spiller en meget væsentlig rolle.. "tilskydningen" gør nok ikke hverken fra eller til hvis piben er meget hård og/eller korrosionsbestandig.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
Mange tak for forklaringen af din fremgangsmåde Max.

Jeg må nok indrømme, at jeg er lettere forvirret... Jeg tror ikke, at jeg har hørt så mange modstridende oplysninger/forklaringer, siden jeg som dreng spurgte hvorledes kvinder skal forståes ;o)

Der er nok ikke andet at gøre, end at tage alle fremgangsmåderne, stoppe den ned i en sæk, ryste dem godt, og så trække en god mellemting op af den.

Mange tak for alle oplysningerne.
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by JTK

Hej MAX,
jeg tror ikke på den der med at du kan mærke forskel på når du trækker filtpropperne igennem pibe. Skulle det være tilfældet, så har du filpropper med variende størrelse ellers er piben noget brads. Hvis du fjerner noget i piben der gør at filtpropperne går igennem lettere, så er det et porrøst materiale piben er lavet af. Piberne bliver jo ikke blot koldhæmret, de bliver jo også poleret.


Johannes.
Læs lige mit indlæg igen.
Jeg fjerner jo ikke noget af piben, men derimod er det den mindre og mindre belægning der gør at propperne går lettere og lettere.
Der er heller ingen af mine piber der er koldhamret - de er knaptrukket og hvis de er polerede kan det jo altid blive bedre.
Nu skrev jeg jo osse at det kræver øvelse at "mærke" forskellen og der er vi jo forskellige. Jeg tror ikke at f.eks en murer og en urmager opfatter tingene på samme måde.
Til din orientering så bruger jeg VFG filtpropper, Dewey rensestok og Lothar Walther piber + en enkelt S&L pibe som stadig er jomfru. Så må du selv afgøre om det er noget
bra(d)s

--
mvh M@X

Don't be a bore - by a bigbore.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Hej Max,
hvad vil det sige at en knaptrukket, svarer det til at skærer. Jeg mener at S&L piberne er skåret eller hvad?

Dine argumentationer med Bilen til timbuktu og svømme før man drunkner er jo tom retorik, uden forbindelse til riffelløbene.[Big Grin][Big Grin]

Man renser naturligvis en ny riffel inden man tager på bane, for man ved jo ikke hvor lang tid den har stået i forretningen eller fabrikken. Jeg har aldrig oplevet, at det var mere eller mindre modstand, når man kørte filtpropperne igennem. Selvfølgelig kan du mærke forskel hvis det er et tørt løb du fører filtproppen igennem for at fjerne krudtslam, eller det er et løb hvor der er olie i.

Jeg har selv anvendt et elektrolytisk anlæg til at rense piper med. JEg har oplevet, at de tager meget mere, og renser løbene helt i bund. Kobberionerne føres alle over på en rustfri stålpind via polspænding.

mvh. Johannes
Svar
#19
Johannes!
Knaptrækning eller buttunrifling er en metode hvor man først borer et hul igennem piben.
Hullet er en del mindre end den færdige kaliber. Så trækker/skubber man en kort hårdmetaldorn der er en anelse større end den færdige rifling igennem hullet.
Dornen præger/maser profilen ud i materialet og piben er færdig.
Metoden er hurtig og giver en komprimering af materialet omkring hullet i modsætning til koldhamring der muligvis laver spændinger hele vejen igennem materialet.
Og ja - S&L er skåret på gammeldags vis.
Hvis du ikke forstår billedsprog skal du bare springe det over[Wink][Wink]hvis du har kondien til det[Wink]

--
mvh M@X

Don't be a bore - by a bigbore.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
Michael D. - man kan da ikke sammenligne et riffelløb med en kvinde;
så ville jeg ihvert tilfælde lade kobberbelægningerne sidde og lade præcision være præcision[Big Grin]!
Har Har!
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)