Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gamle salonpatroner.
#1
Kan salonpatroner blive for gamle [?]
Kan alderen i givet fald, gå ud over præcisionen [?]
Hvorfor [?]

Jeg spørger fordi jeg ved at våbenhandlere, til tider nedsætter prisen på amm., der har nået en vis alder.

JPL
JPL
Svar
#2
Jeg har gennem mange år brugt ammunition, både med rand- og centraltænding, der kan siges at have overskredet sidste salgsdag, uden at have oplevet negative effekter. På den anden side - for at være sikker, men det er nok mere et mentalt end et praktisk problem - foretrækker jeg frisk ammunition til jagt- og konkurrenceskydning.
Svar
#3
Jeg har oplevet for gamle agern kugler der overhovedet ikke ville antænde. De så fine ud men har formentlig fået fugt....
/Henrik
Svar
#4
En bekendt ejer en meget fin lille halvautomatisk salonriffel, en Winchester model 1903 i den super-autistiske kaliber 22 Winchester Automatic Rimfire...

Han har nogle få kasser original ammo fra ca. 1910 !!!!!

De virker kun en gang i mellem... [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Jeg har en kasse Remington 22lr hvor kassen er så bleget af at ligge i bilruder og jagthytter og gud ved hvor, at man ikke kan læse noget på den, men jeg ved at kassen er fra 1958 ... De virker udmærket!!!! Hvad de har været udsat for af temperatursvingninger og andet er umuligt at sige....

Ringeste 3-skuds gruppe med disse er 6 cm på 50 m ......

en bekendt der var på tur Rocky mountains i Canada fandt en forladt hytte og der stod en blik-æske med .22LR I kassen lå en seddel hvorpå der stod: Please leave the bullets be, I shall be back to trap next year, so may need them ... og så en dato: 11th of March 1921

De fungerede perfekt og der blev skudt en 5 skuds gruppe på ca 4 cm på 50 yards med en moderne Ruger 10/22

Min bekendte sagde at de var mærket i bunden med et L ...?

Såee jo 22LR er SÆRDELES driftsikker ammo

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by dravis
Han har nogle få kasser original ammo fra ca. 1910 !!!!!

De virker kun en gang i mellem... [Big Grin][Big Grin][Big Grin]


De er rigtig gode til at træne helt nye skytter med [Wink]
Hver gang een klikker, er det nemt at se selv den mindste blinken og mukken.

Du skal som ansvarlig blot være særlig opmærksom på evt. stikkere.

JPL
JPL
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by dravis

en bekendt der var på tur Rocky mountains i Canada fandt en forladt hytte og der stod en blik-æske med .22LR I kassen lå en seddel hvorpå der stod: Please leave the bullets be, I shall be back to trap next year, so may need them ... og så en dato: 11th of March 1921

De fungerede perfekt og der blev skudt en 5 skuds gruppe på ca 4 cm på 50 yards med en moderne Ruger 10/22


Allerede samme vinter kæmpede den gamle trapper sig frem til sin fars forladte hytte deroppe på bjerget. Hans snescooter var gået i stå nogle kilometer borte og han var løbet tør for ammunition, men han huskede sin fars gamle sted, hvor de altid gemte et lille lager af patroner, hvis de engang skulle få brug for dem i en situation som denne....... de fandt ham nogle måneder senere inden frosten havde sluppet. Han sad med en tom gammel blikæske i næverne og hans skæg var stift af frosne tårer. Hans lille kattekilling Pussy skulle aldrig se sin kære ejer igen [Sad] Hvad blev der af vildmarksånden de havde æret i hans ungdom?

[center][Big Grin][/center]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
De efterlod selvfølgelig nogle nye - - ik [?] [?]

JPL
JPL
Svar
#8
har lige fundet en kasse salonpatroner i min lokale forening dateret tilbage til omkring 1900 skød 3skud af den halvtomme æske (dengang blev de pakket med 120skud i en æske åbenbart) og alle funkede fint fint så kan det ske at det kun er selve blyet der blir lidt tærret af tidens tand ?

anyways nye våben og gammel/muligt defekt ammo er aldrig en god ting Smile
Svar
#9
Meget rørende, Høgh,... snøft.. snøft...

Jeg fandt lige brevet frem... De skød kun 5 af de gamle patroner af, resten lod de ligge i den samme blikæske.

Der var også 30-30 ammo i blikæsken, men dem kunne de ikke teste, besynderligt nok havde ingen af dem en bøjlespænder med[?]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)