Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Behandling af skæftetræ
#1
Er der nogen har der har råd eller ideer til farvning af skæftetræ ?. Jeg har tidligere brugt en hjemmelavet skæfteolie med alkanorod a'la "Nitro's skæfteolie", men ved et meget lyst skæftetræ kan det måske stadig være et problem at opnå en farve som synes mørk nok. Hvis man vælger at bejse træet, har jeg altid gået ud fra at det var nødvendigt med en form for lak som efterbehandling, men kan det lade sig gøre at bejse og derefter "nøjes" med at oliebehandle træet ?

Forslag og ideer høres gerne.

Mvh.

Steen S
Svar
#2
Hej Steen S!

Ja, man kan bejse og benytte olie efter. Jeg har med stor succes anvendt brun spirtbejse til mine hjemmelavede knivskäfter efterfulgt af behandling med linolie. Skäfteträet har altid väret helt "jomfrueligt" - dvs. ikke behandlet overhovedet inden spritbejsen. Jeg kunne frygte, at skäfteträ, som har fået olie tidligere, ikke vil optage bejsen helt ensartet.

mvh. Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Hej Steen
Ja, det er nok med oliebehandling efter spritbejdsning.
Smør bejdsen på med et stykke "tæt" køkkensvamp, lad den tørre og gentag behandlingen hvis farven ikke er mørk nok, når den er tør oliebehandler du 1-2 gange og gnider med svamp for at få olien ind i træet.
Våbnet kan smitte lidt af, men det kan minimeres hvis du efter nogle dage gnider det med en fugtig klud.
Derefter oliebehandling efter behov.
Jeg har brugt enten mahogni eller sort bejdse, da jeg gerne vil have meget mørke våben.
Jeg har bejdset en 15 år gammel oliebehandlet riffel, resultatet var ok(synes jeg) m.h.t. ens optagelse af bejdsen, du skal sørge for at træet er godt tørt og bruge en mørk bejdse
mvh

Kim

Arbejde er godt,for den som ikke har jagt nok.
Svar
#4
Jeg har ladet mig fortælle at en god skæfteolie er Rå linolie fortyndet med terbentin, så det nemmere kan trænge ind i træet.
Jeg har med succes restaureret en gammel salonriffel der var lakeret, den blev meget flot efter den var renset af, og bejset med spritbejse opblandet i linolien. jeg valgte en lidt rødlig bejse da skæftet var af lyst bøge træ, det blev meget pænt ( syntes jeg ).

Claus the Dane

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)