Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
300WSM
#1
Hej.

Jeg er den lykkelige ejer af lidt forskellige riffel kalibre.
Seneste skud på stammen er en 300win mag, nu har jeg så talt med et par andre jægere der har anskaffet sig en 300wsm og har anbefalet den pga en mindre rekyle.
Det kunne godt få mig til at skifte, jeg har så desværre hørt at en 300wsm pibe kun tåler 10 % af antal skud i forhold til et "alm" riffel kaliber.

Mit spørgsmål er så om en 300wsm virkeligt slider piben så meget og hurtigere op?

Skulle der være nogen på dette forum der ved noget om dette, ville jeg være glad for at høre det.

På forhånd tak for hjælpen [Smile]
Svar
#2
Hej Bockshot
Grundlæggende er alt med WSM-kalibre kun for udvalgte!!!![8D]
Spøg til side.
Teoretisk brænder wsm-cal. hurtigere krudtet af pga. det større areal
i patronen (ikke volumen)!
Om dette skulle give et større ild-slid i piben tvivler jeg på.

Hvorfor lader du ikke bare din 300wm ned til wsm niveau?, dvs.-10%.

Hilsen Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Bockshot

Mit spørgsmål er så om en 300wsm virkeligt slider piben så meget og hurtigere op?

[Smile]



generelt må siges, at patroner med stort hylstervolume (stort krudtindhold) og høj hastighed vil slide piben hurtigere... men det er også en sandhed med modifikationer, da det også afhænger af skytten og hans måde at skyde på, samt vedligeholde våbnet på... skyd mange og gerne lange serier og undlad at komme olie i piben efter endt skydning, så er levetiden begrænset... [Image: all_coholic.gif]

men med fabriksammo, der vil pungen være tom og skulderen sortblå (på sjællansk blåsort) inden piben er færdig... selv med en rimelig grum præcision kan den bruges til jagt...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
hej bockshot
jeg har læst lidt om emnet korte tykke vs lange tynde altså hylstre..
fordelen ved korte tykke er at de bænder krudtet mere effektivt dvs. at der opnås samme hastigheder med mindre krudt. en anden fordel er at næsten alt krudtet brændes i hylstret, inden kuglen slipper hylsterhalsen. så der kommer væsenligt mindre uforbrændt krudt ind i piben. og det skulle forlænge pibens levetid væsentligt i forhold til alm. Magnums. så det med nedsat levetid på piben er vist bare en skrøne..
hvis du sender mig pm. med din addresse kan jeg sende dig en kopi af en artikel som jeg selv modtog fra 308 Komp. den beskriver emnet rigtigt godt
mvh aleksnder
Born to HUNT forced to work
Svar
#5
Hej .

Takker for svarene og undskyld min sene reaktion( de havde et akut problem med nogle vildsvin i Polen der lige måtte ordnes først [Smile])

Til Aleksander : Min mail adresse er underbergeren@hotmail.com

Jeg har hørt at rekylen i en 300wsm er mindre end i en alm, men en anden har fortalt mig at det er det samme, det er så mig underordnet idet jeg vil skifte for at få en lidt lettere riffel.
Men er der nogen af jer der ved om rekylen er den samme eller ej?

Takker for hjælpen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)