Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
At lokke elg.
#1
Nu har jeg lige været på elgjagt for 5.gang og har i de 5 år nedlagt en enkelt elg.
I mit elglag deltager en far og søn og de 2 har i de samme 5 år skudt 14-15 elge tilsammen.
Begge 2 sidder og lokker elg ved hjælp af fingrene og næsen ( lyder som ARRRrrrrrrrr )

Er der nogen af jer der har gode eller dårlige erfaringer med økologisk lokning ( uden hjælpemidler ) eller ved hjælp af "Buttolo elg lockpipa" eller lign?

Jeg vil jo gerne være med til at levere kød til de Svenske gryder [Wink]

--
mvh M@X

Think ahe
ad!!!!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by M@X
Begge 2 sidder og lokker elg ved hjælp af fingrene og næsen ( lyder som ARRRrrrrrrrr )

--
mvh M@X

Think ahe
ad!!!!



Jamen M@xie du skal da bare være naturlig og ikke prøve at efterligne noget, så skal du bare se hvordan de kommer løbende.
Faktisk kommer jeg til at tænke på dig når jeg ser den lyd du har skrevet.[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

MVH
Mugge

Rigtige mænd er bange for rekyldæmpere
MVH
Mugge

Svar
#3
Måske du kunne lokke med dine frikadeller [Big Grin][Big Grin]
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Nu har jeg lige været på elgjagt for 5.gang og har i de 5 år nedlagt en enkelt elg.
I mit elglag deltager en far og søn og de 2 har i de samme 5 år skudt 14-15 elge tilsammen.
Begge 2 sidder og lokker elg ved hjælp af fingrene og næsen ( lyder som ARRRrrrrrrrr )

Er der nogen af jer der har gode eller dårlige erfaringer med økologisk lokning ( uden hjælpemidler ) eller ved hjælp af "Buttolo elg lockpipa" eller lign?

Jeg vil jo gerne være med til at levere kød til de Svenske gryder [Wink]

--
mvh M@X

Think ahe
ad!!!!


Svar
#4
Jeg har et bedre forslag til M@X, det er et gammelt Indianer trick fra Nord Amerika. Når de gamle Indianere skulle ud for at jage Moose
så fandt de nogle ekskrementer fra Moosen og rulle sig i den, så var de både kamufleret og lugten sløret, ja både sløret og tillokkende [Wink] knæk & Bræk næste gang.

Claus the Dane

Barbie-kalibrer er ikke for Riffelautister.
Svar
#5
Jeg opsummerer:
Man tager en frikadelle der ligner mig og ruller den i Nordamerikansk elggødning der lyder som en motorsav der ikke vil starte.
Så konstaterer man at I tilsammen ikke ved mere om elglokning end Søren Søndergård ved om herremode.[:X][:o)][8)]

Jeg spørger en svensker fra Dalerne istedet.[xx(]

--
mvh M@X

Think ahe
ad!!!!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
GD var det ikke dig der fortalet den med Indianerne [:o)]

Claus the Dane

Barbie-kalibrer er ikke for Riffelautister.
Svar
#7
Hej M@x

Jeg har hört den berömte/berygtede Sören Ervig holde foredrag om jagt i Nordamerika. Der demonstrede han bl.a. "elg-brölet" - det löd präcist som du skrev [Big Grin].
Jeg har også väret i Canada engang og dér fortalte guiderne, at det var en hel videnskab at kalde elg. Man kan forsöge at lyde som en el(g)skovssyg elgko eller som en barsk og brunstig elgtyr. I Canada anvendte de ofte en tragt cirka 30 cm lang til at forbedre lyden. Tragten kan også anvendes til at plaske vand i en sö ellr stille elv. Dette skulle efterligne en brunstig elgkos måde at tisse [:I]
Endvidere slog/skramlede de sommetider en gammel plastikdunk/sodavandsflaske fastgjort til en käp mod pilekrat eller mindre träer for at immitere fejning.

Jeg er dog lidt overrasket over, at lokkemetoden virker udenfor brunsttiden [?]

mvh. Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#8
Hejsan M@X
Brug nedenstående og din jagtlykke er gjort - det ser ud som om du skal bruge en til svin også[8D][8D]
Jeg har dog aldrig brugt noget og de kommer squ alligvel - det handler om at være vågen hele tiden [Wink]

[Image: lock_buckexp.jpg]
Art nr. Älglur 20006
A
Lur med lockmembran för älg
Kan anpassas för olika toner.Ca Pris 538:-
Art nr. 20008
B
Luktstickor för älg,
6 st/förpackning
Varje sticka varar cirka 2 timmar.
Ca Pris 198:-

Art nr. 20007
C
Älgurin/sekret.
Ca Pris 140:-

Art nr. 20005
D
Älgurin 100%.
Ca Pris 198:-
http://www.fjallmans.com/lock_bull.html
Svar
#9
Hej ½ automat
Tak for tipset, men jeg er mere interesseret i om der er andre der har haft held til at lokke en elg og måske oven i købet haft held til at skyde den osse.

--
mvh M@X

Think ahe
ad!!!!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Ja selvfølgelig.. min bror kan men du skal kunne gøre det rigtigt - jeg mener at han brugte denne vaiant OAARK OAARK og så kom den nysgerrigt lige mod ham (sad i tårn)

drøm bare ...

[Image: auglockb.jpg]

http://www.jaktjournalen.se/Reportage/03/augalglock.htm
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)