Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Råd og vejledning mht. 22 lr. ønskes
#1
Hej Alle
Har tilfældigvis fundet dette forum..... fedt.
Kunne godt bruge lidt hjælp til at købe en 22lr riffel.
Er der nogle problemer med slidtage på brugte 22 lr.

Mine spørgsmål:
- Er der en fidus i at købe en varmit i forhold til en alm. 22lr.
- Kan man bruge en alm. 22 lr. med kikkert i en skytteforening.
- Er der nogle der har erfaringer i at lave en justerbar kindpude
til kolben og hvilket matriale bruger I/du, findes der en tegning
- Mht. til mærker overvejer jeg Anschutz/CZ/Savage/Remington hvad er
bedst kvalitetsmæssigt

Ville blive glad for lidt råd og vejledning

Hilsen

Tonny

TPDK
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by TPDK

Hej Alle
Har tilfældigvis fundet dette forum..... fedt.
Kunne godt bruge lidt hjælp til at købe en 22lr riffel.
Er der nogle problemer med slidtage på brugte 22 lr.

Mine spørgsmål:
- Er der en fidus i at købe en varmit i forhold til en alm. 22lr.
- Kan man bruge en alm. 22 lr. med kikkert i en skytteforening.
- Er der nogle der har erfaringer i at lave en justerbar kindpude
til kolben og hvilket matriale bruger I/du, findes der en tegning
- Mht. til mærker overvejer jeg Anschutz/CZ/Savage/Remington hvad er
bedst kvalitetsmæssigt

Ville blive glad for lidt råd og vejledning

Hilsen

Tonny

TPDK



Hej TPDK.
Jeg synes ikke der er nogen fordel ved at købe sværpibede salonrifler, men enhver sin smag.
Du kan ikke skyde gældende skydninger i skytteforening, med din jagtsalonriffel. Dermed ikke være sagt at du ikke kan få lov at træne med den, men spørg formanden først[Wink]
Den justerbare kindpude, må en anden hjælpe dig med [:I]
Du skal uden videre diskusion, vælge en Anschütz. Deres aftræk er langt det bedste.

JPL
JPL
Svar
#3
Hej JPL

Mange tak for dit svar, jeg må se og bestemme mig.
Jeg holder meget af et smukt våben, men er også fanget lidt af at være en tacticalfreak

Hilsen

TPDK

TPDK
Svar
#4
Tja - alt kan være tactical, for mange producenter er det at våbnet er sort faktisk nok, for andre skal det være kort og lavet hovedsagelig i plastic - osv.

Hvad er det lige i .22lr som hører sammen med begrebet "Tactical" ????
Tja, ok, det er måske meget rart at have en tactical salonriffel i en overlevelsessituation - det er klart. hmm...

Nå, men der er i hvert fald ingen problemer i at købe en brugt salonriffel - uanset hvor mange skud de har på bagen, vil du have meget svært ved at slide én op.

De Schultz&Larsen vi havde i skytteklubben, var nogle vi overtog fra en større klub engang - klubrifler går ofte mange tusinde skud, ja altså 10-tusinder af skud.. ofte når de også 100.000 skud.

Tja, løbet bliver aldrig slidt.

Mig bekendt er der ingen skytteforeninger eller dissipliner som dækker skydning med kikkert. - så det bliver svært at finde en klub som vil tillade dig det. Ja ok, du får måske lov til at indskyde den, men du kommer aldrig med til konkurrencer med kikkert.

Af de 4 nævnte, vil jeg uden at tøve, vælge en hvilken som helst Anshutz - og hvis dét ikke er tilgængeligt, ville jeg vælge CZ.

Anshutz - ja så fås det bare ikke bedre.
CZ - ja det er nok riflernes Skoda - de er efterhånden blevet ganske nydelige, de er prisbillige og man får mere smæk for skillingerne end man lige regner med. Og så har de en ganske udemærket kvalitet.

(har desuden lidt en fobi mod amerikanskproducerede våben..)

Har selv en Anshutz 1451, helt igennem standard jagt-salonriffel.
Anshutz er ganske vist lidt dyr i det, men den er virkelig en fornøjelse at bruge - og efterfølgende skille ad og rense.

Sørg for at stoppe god optik og kikkertringe på den, hvis du vil bruge sigtekikkert. - det fortjener sådan en riffel, og den kan sagtens bære en GOD kikkert.

Få evt et par Harris støtteben til den også samt ekstra 5-10 skuds magasiner.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Hej HappyNanoq

Mange tak for dit meget fyldestgørende svar.
Jeg kan egentligt godt forstå din undren over hvordan at man kan bruge begrebet tactical om en 22 lr. Lad mig samtidigt sige at jeg er meget enig i at til overlevelse en den perkekt, i sær hvis den kan foldes sammen, og har lyddæmper osv.

Jeg tror at det at jeg er fasineret af er at man kan justere en tacticalversion, mere end en alm. jagtriffel. Jeg tænker her på indstilling af kindpude, en lidt tungere vægt og større nøjagtighed. Er ikke tilfreds med at man skal ligge og fedte med at få et godt sigtebillede gennem kikkerteren, min holdning er at man lægger hovedet på kindpuden og vupti, er man klar til at skyde.

Dit udsang med hensyn til slidtagen lyder alletiders, jeg ved at med hensyn til pistoler og rifler det kan være et problem på længere sigt.

Mht. skytteklubber havde jeg fået en opfattelse, sikkert forkert, at man lige som med pistol kunne lave nogle lidt "sjovere" skydninger i teræn og på lidt længere afstande, forskellige mål osv.
Jeg mener at have set nogle billeder fra sådant noget på nettet, men det er måske kun i udlandet at dette kan lade sig gøre.

Hvad kan du anbefale af kikkert, støtteben og hvad bør/skal jeg ofre på sagen.

Hilsen

Tonny

TPDK
Svar
#6
Jeg har i min tid haft to, men skudt med adskillige salonrifler.

De ringeste var ½automater, der som regel har et dårligt aftræk. Den lækreste en Anschütz 1451st, med snelle.

CZ's nye model er pæn og endog meget velskydende.

Jeg var med min kammerat, da han skulle købe ny riffel og det blev en CZ.
Der var ingen tvivl, den "plastikriffel" på hylden, der var i samme prisklasse var ikke på samme højde mht. finsh.

Min første var en Winchester ½ auto, den var ikke til at skyde præcist med.

Min nuværende er en gammel Anschütz mod 64, altså en gammel baneriffel. Den kostede 700,-

Den har "standardskæfte" altså uden justering, men svær pibe. Den er god at træne med, da den føles som en normal jagtriffel mht. vægt og balance.

Den skyder rigtig godt og skæftet er med høj ryg, så det er den eneste jeg ikke har "skæfteforhøjer" på.

se evt. skæfteforhøjer/kindpude

Jeg prøvede godt nok en gang at "quadriblere" rågeunger, lige så hurtigt jeg kunne trykke på aftrækkeren. Men man lærer hurtigt at lade en enkeltskudsriffel, samtidig med at man går rundt, så det ikke er noget problem.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Hej.
Langt de fleste kal. .22 rifler der i dag bruges af skytteforeninger er Anschütz model 1903 og 1907, de bruges på afstande 15 og 50 meter og nogle skytteforeninger arangere også terrænskydninger på varierende afstande men uden optiske sigtemidler, der er ikke ander krav til våbnet end at det skal holde sig inden for nogle standardmål for konkurencevåben, de mål kan ses i Skyttebogen som normalt findes i skytteklubben men har det interesse så send mig en mail så kan jeg lave en kopi af målskemaet og de tilhørende bestemmelser.

Torben
Torben
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)