Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kragejagt
#1
Hej Alle
Jeg bliver i øjeblikket trukket rundt ved næsen af de forb.... krager. Kan ikke komme på skudhold med min 22lr.
- er det nødvendigt at bruge lokkere
- Er det nødvendigt at bygge et skjul
- Bruge kragekald Osv.

Er der nogle der har nogle erfaringer de vil dele

Mange hilsner

Tonny

TPDK
Svar
#2
Hej Tonny

Krager er meget snu fugle, de er ikke så lette at komme på skudhold på som duer feks. er.

Hvis du vil skyde dem med riffel, tror jeg ikke at du får ret meget ud af at bruge lokkefugle, da de ret hurtigt finder ud af at de er blevet narret. Det er de færreste krager der når så langt til at sætte sig ved siden af en lokkefugl.

Du skal istedet pürse dig ind på tilstrækkelig skudafstand, eller bygge et skjul hvor de gerne vil opholde sig, hvorfra du kan pille dem.

Alternativt, så kan du skyde dem med en kraftigere kaliber feks. .222r eller .223r. så er det lettere at komme på skudhold. Men det stiller større krav til sikkerheden.

Det bedste er nok at satse på at skyde dem med hagl og bygge et skjul og så bruge en form for lokkere. Nogle bruger lokkekrager, andre bruger en udstoppet rovfulg eller et ræveskind.

Der er nok ikke andet at gøre end at eksperimentere dig frem.

kragejagt er måske noget af det sværeste jagt over hovedet..

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#3
Hej!!!

Jeg bruger lidt samme taktik som beskrevet ovenfor. Inden kragerne (og skader!!!) vil ned til maden ("affald"/lokkeræv/ensilage eller lignende) vil de gerne sætte sig i et træ og lige se sagerne an inden de lander.
Jeg plejer at bygge et simpelt skjul (gerne i en hæk/bevoksning), og trække i fuld camouflagesæt + hovednet + handsker. Meningen er så at kragerne sætter sig i "udkigstræet/-erne", jeg sidder 50-75m væk og piller dem ned med min .22 magnum (Husk kuglefang!!!).... Lokkemaden er gerne suppleret med nogle få lokkekrager i en realistisk opstilling og evt kragekald.
Det plejer at virke, specielt ifm frost-/snevejr!!!

Mvh/Lars
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#4
jeg ville da godt hjælpe dig, jeg har nogle udstoppede krager og råger ræve osv det virker fint, men det kræver et godt skjul og man kan side stille. er fra sjælland.
Svar
#5
Hej

jeg er selv ivrig kragejæger med jagtgevær. da jeg finder det utroligt spændende og udfordrende. da krager er fugle med gode øjne og er meget sky af natur.

jeg har selv lavet krageskjul af gamle tagplader sat på et stativ af lægter, det tager cirka 3 timer at lave et ordentligt skjul af brugte tagplader og lægter. skjulet er placeret i et hegn så det har noget natur at falde ind i.
henover/rundt om skjulet har jeg lagt et sløringsnet fra det militære overskudslager, så det er næsten ikke til at se at det er et skjul med det menneskelige øje.

for at lokke kragerne tæt på anvender jeg en ugle, hvorpå jeg har påmonteret skindet fra en flået hare, og vingerne fra en fasanhøne, det er bare noget kragefuglene ikke kan stå for.
det kan godt være lidt svært at få skin og vinger til at side korrekt, men her er varmelim hemmeligheden, så bliver plast uglen næsten levende. (har enkelt gang tiltrukket et ornitolog, som ikke havde set så store ugler på de kanter før.)
skjulet giver også læ for jæger og hund, så bagenden ikke er frosset helt af, har været på kragetræk hvor uglen fik islag

jægeren skal også helst være iført sløring af den ene eller den anden slags, jo bedre desto flere krager er der at koge suppe på.

kragerne slår/angriber uglen (ikke alle krager slår/angriber), og når de angriber plastdyret er de til at få ramt på, da de så er inde på ca. 25-30m.

når kragerne begynder indflyvningen til lokkeuglen, skal man undlade at kikke på dem, da de med det samme ser hvis der er nogen der kikker på dem, vent bag skjulet de skal nok komme tæt på lokkeuglen.

jeg har prøvet at anvende lokkekald, men med mine musikalske evner skræmmer de mere end de lokker. men har haft kammerat med på jagt der kunne sige som en krage og det virkede rigtigt fint.

hvis man så tager vingerne og halerne af de skudte krager helt inde ved skroget, og så varmelimer dem på sine plastkrager, og så er det noget der dur, det behøver ikke være krager med "flok" almindelige plast krager er rigeligt fine.

jeg mangler bare lidt frost, for at der kommer rigtigt kragetræk der hvor jeg har jagt.
Svar
#6
Hej Tony....

Denne fra website fra USA..men det har er mange ide på kragejagt.
Nogle af denne info vil værk for du....
http://www.crowbusters.com [Smile]

Mvh...Eric
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#7
Hej igen Tony..
Jeg har en magasin fra USA...den har kragejagt teknik
inde periodisk artikeler...Mvh..Eric

[Image: 4bp956t.jpg]
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#8
Hej alle

Det er et syykke tid siden jeg her været her og kigge og nu opdager jeg nogle nye indlæg.... fedt, rigtig mange tak for at I har ville dele jeres erfaringer. Jeg har brugt dem og pludselig går det meget godt... 6 krager og en skade

Knæk og bræk til jer alleSmile

Tonny

TPDK
Svar
#9
Nu blir kal .17 jo snart tilladt og min .17HMR er eddereminent til at skyde krager på længere hold. Kan varmt anbefales.

Har naturligvis kun gjort det i udlandet indtil videre[Smile]
Svar
#10
Hej Erik
Mange tak for de gode links, det gav nogle ideer yderligere til jagten på de grå

Hilsen Tonny

Citat:quote:

Originally posted by Eric A

Hej igen Tony..
Jeg har en magasin fra USA...den har kragejagt teknik
inde periodisk artikeler...Mvh..Eric

[Image: 4bp956t.jpg]



TPDK
Svar
#11
Hej Tonny..

Glad til vaere af hjaelp...

Mvh...Eric
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)