Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Våbensprængning Sako/Tikka
#1
Jeg sidder med det seneste nr. af "jakt & jägare" (Svensk jagtblad).
Her kan man læse en hårrejsende artikel om en våbensprængning der kostede en ung mand halvdelen af venstre tommelfinger.
Ulykken skete i okt. måned 2004.
Våbnet var Tikkas` nye stolthed T3 kal. 30.06 i rustfri stål.
Det var en flunkende ny riffel og ulykken indtraf ved det tredie skud
med en Norma 13-Oryx. Låsen klarede trykket og forhindrede at skytten fik skader i ansigtet.
Teorien omkring årsagen er at projektilet har skubbet riffelstigningen fremad i piben således at der ved det tredie skud har været for lidt plads og piben kløves i hele længderetningen og spredtes i et område på 15 meter.
De foreløbige teorier går på, at de koldhamrede piber har været forarbejdet under en forkert temperatur.
Men det mest rystende er, at det er den tredie ulykke med rustfrie piber på Sako/Tikka våben. Sako i Sverige har tilbagekaldt 55 stk. rustfrie våben.
Tilbage står spørgsmålet: Hvorfor har de ikke publiceret det før nu?[xx(]
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#2
Man burde måske overveje en Blaser istedet for??.

one planet, one gun.
Svar
#3
Jeg kender en der siger at rustfrit er for svagt til at anvende i piber[B)]
Som en berømt politiker en gang sagde "det har jeg aldrig sagt"

jbn
Svar
#4
Jeg har en winchester SA 70 cal 308 med rustfri pibe og den har skudt mange skud og har aldrig voldt problemer og er uhyggelig præcis, så jeg har intet at udsætte herom.
Svar
#5
Hej Knerik
Er det kun T3 der er problemer med og er det kun den rustfri?
Har selv en 595 og vil gerne vide om den også er i "Blaser klasse"

når du skriver :
Citat:quote:

Teorien omkring årsagen er at projektilet har skubbet riffelstigningen fremad i piben

menes der så at riffelgangen har løsnet sig og er blevet trykket sammen a`la en fjeder? (måske et dumt spørgsmål[:I], men er stigning ikke antal snoninger pr. tomme?)
mvh

Kim

Arbejde er godt,for den som ikke har jagt nok.
Svar
#6
Kima, det er absolut ikke et dumt spørgsmål - jeg syntes at det lød så åndsvagt, at yderligere kommentarer var overflødige.
Stigningen er vinklen på riffelgangen - skulle løbet så være blevet længere [?]
Og så savner jeg iøvrigt nogle kommentarer fra vores metal-drenge vedr. styrken i rustfrit stål - min personlige opfattelse er, at rustfrit stål sagtens kan have samme styrke som alt muligt andet stål.
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#7
Det er udelukkende Tikka T3 det drejer sig om og formentlig en bestemt serie.
Efter artiklen at dømme er det rustfrie materiale koldhamret under en forkert temperatur, derved er der opstået revner i riffelgangen, der dermed ikke har været stærk nok til at tåle skudbelastningen og riflen har ændret profil indvendig.
Sako/Tikka har faxet til deres forhandlere og påstår at de har fod på problemet og at riffelserien er sporet og hjemkaldt. Men ikke desto mindre er den seneste ulykkesriffel afleveret til forhandleren i Uppsala efter denne fax.
Præcis derfor har pågældende forhandler, indstillet handlen med Sako/Tikka produkter
Jeg har i mine unge dage arbejdet med rustfast stål og husker at der med forkert varmebehandling nemt kunne opstå revner i materialet.
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#8
Ja det ser ikke godt ud på dette billede - men det gode er jo at bundstykket ikke som en Blaser kommer ret i synet på en....[B)]

[Image: SANY0015.jpg]
Svar
#9
Nu er Tikkaens låsekonstruktion ikke verdens snedigste. Dette bliver osse omtalt som et minus ved diverse tests af både den gamle og den nye T3.
Hvis man får en hylstersprængning med efterfølgende gaslækage bagud fra kammeret, så er der rømmet 2 spor i låsestolen der bruges til føring af lukkeknasterne. Disse 2 spor bliver eksponeret for gassen når bundstykket lukkes. Gassen strømmer altså bagud af disse kanaler i retning af skyttens ansigt. Eneste forhindring er et lille pynteplastichus over slaghuset. Dette lille hus fastholdes kun af en lille plastictap som let knækker. Så er der frit spil til at grille skyttens ansigt medmindre han/hun bruger skydebriller.
Dette fænomen sker ikke på f.eks en Mauser 98 da konstruktøren har lavet en krave af metal på slaghuset som afbøjer gasstrømmen. Endvidere er låsekonstrutionen med "fat bolt" som f.eks Schultz & Larsen og Sauer 200/202 meget sikker idet der slet ikke anvendes disse føringsspor til lukkeknasterne.
Jeg var selv med til en skydning i Ulfborg hvor min kammerat oplevede en Tikka der blev udsat for overtryk med gasudslip i skyttens ansigt. Min kammerat var banekommandør og stod bag skytten da uheldet skete og han blev ramt af fragmenter fra riflen. Her forsvandt plasthuset og bundstykkespærren fuldstændigt. Uheldet var en skytterelateret fejl og skal ikke stemple Tikka som værende i Bla...klasse (ups) men her kunne man se svagheden i Tikkalåsen da skytten blødte omkring øjet.
[Image: PICT0069.jpg]

--
mvh M@X

Think ahe
ad!!!!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Specielt til ID
Hvor er det åndsvage i beskrivelsen?[Sad]
Jeg har forsøgt efter bedste evne at viderebringe hvad der pt. er omkring ulykken. Det er muligt at at udlægningen rent teknisk ikke er fuldstændig korrekt og for nuværende er der ingen der kender den rigtige forklaring. Men tilbage står, at der er en ung mand der har mistet en tommelfinger pga. en fejl i riffelkonstruktionen, det bør være grundlag nok til en debat, specielt når produkcenten vedgår, at der formentlig er fejl på en hel serie, af de pågældende våben.
Det kunne jo rent faktisk godt være en af os, der havde et af disse våben.
Jeg har ikke nogen speciel glæde ved at nedgøre Sako/Tikka men mente blot at emnet havde almen interesse.
mvh.

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#11
Hej knerik

Nu var det godt nok ID, der kaldte beskrivelsen åndsvag, men jeg tror nu ikke at det var rettet specielt mod dig.

Det der for mig lød noget mærkværdigt i dit første indlæg, var formuleringen "årsagen er at projektilet har skubbet riffelstigningen fremad i piben". Det lyder ud fra formuleringen som om riffelstigningen skulle være noget der er påsat i løbet og derfor kan gå løs, hvilket i mine "ikke specielt metalkyndige ører" lyder mystisk (eller åndsvagt om man vil), da riffelstigningen er skåret/hamret e.lign af samme stykke metal som resten af piben.

Formuleringen i dit andet indlæg om ændringer i pibens struktur lyder mere spiselig [Wink].

Alt i alt er det jo sandsymligvis blot en kamp om ord.

Mvh.
Steen S
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by knerik

Specielt til ID
Hvor er det åndsvage i beskrivelsen?[Sad]
Jeg har forsøgt efter bedste evne at viderebringe hvad der pt. er omkring ulykken. Det er muligt at at udlægningen rent teknisk ikke er fuldstændig korrekt og for nuværende er der ingen der kender den rigtige forklaring. Men tilbage står, at der er en ung mand der har mistet en tommelfinger pga. en fejl i riffelkonstruktionen, det bør være grundlag nok til en debat, specielt når produkcenten vedgår, at der formentlig er fejl på en hel serie, af de pågældende våben.
Det kunne jo rent faktisk godt være en af os, der havde et af disse våben.
Jeg har ikke nogen speciel glæde ved at nedgøre Sako/Tikka men mente blot at emnet havde almen interesse.
mvh.

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.



Nej nej undskyld - jeg kan godt se efterfølgende, at det kan lyde som om det er dig jeg kalder åndsvag - det er det selvfølgelig ikke; jeg henviser til teorien (som forhåbentlig ikke er din) om "at stigningen er skubbet fremad". En stigning er et begreb, et gradmål om du vil - teorien svarer nogenlunde til, at man "forøger" en bils køregenskaber og det kan man jo ikke, man kan forbedre eller forringe dem, men ikke forøge dem.
Med venlig hilsen - og min uforbeholdne undskyldning for min dårlige formulering.


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by knerik

Det er udelukkende Tikka T3 det drejer sig om og formentlig en bestemt serie.
Efter artiklen at dømme er det rustfrie materiale koldhamret under en forkert temperatur, derved er der opstået revner i riffelgangen,
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.



Nu er det min tur til at stille "dumme" spørgsmål, men koldhamrer man under en forkert temperatur?[?] Det hedder jo koldhamre, så man må vel formode at materialet ikke er opvarmet ud over hvad der frembringes af koldhamringen

MVH
Mugge

Rigtige mænd bruger skårne piber
MVH
Mugge

Svar
#14
Kilde: Jens Ulrik Høgh
Koldhamrede piber er smedede ved stuetemperatur. En hård dorn som er et negativt aftryk af det riflede løb føres ind i rundstangens gennemående hul, hvorpå hydrauliske hamre banker piben sammen om dornen. Når denne trækkes ud, har den efterladt et aftryk der - heldigt nok - er et brugbart løb. Derefter rendrejes pibens ydre facon og der skæres kammer og krones munding. Fortalerne for koldhamring står på, at kolddeformationen hærder pibestålet og dermed gør piben mere slidstærk end andre piber. At pibestålet er hårdere efter koldhamringen end før er helt sikkert, men hvor hårdt det bliver, afhænger helt af ståltypen og der er intet, der taler for, at en koldhamret pibe generelt er hårdere end andre typer piber. Tværtimod har det vist sig, at nogle producenter vælger blødere ståltyper for at optimere selve koldhamringsprocessen. Koldhamrede piber har under alle omstændigheder den ulempe, at pibestålet efter kolddeformationen har en masse indre spændinger som - medmindre koldhamringen er 100% symmetrisk - kan give sig udtryk i bøjning - og dermed træfpunktsvandring - efterhånden som piben opvarmes af gentagne skud.


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#15
[:X]Til ID

Ja, men "koldhamring" er et relativ begreb.
Da jeg var lærling var det et yndet nummer at bearbejde et stykke "koldt" rundjern med en hammer, ca. 20 slag så kunne man tænde en cigaret i varmen, der var opstået udelukkende i kraft af bearbejdningen. Men hvis man slog for hårdt i starten "skred" materialet, blev lagdelt, smuldrede og operationen mislykkedes.
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#16
Det er ikke et ukendt fenomen at man i rustfrie piber kan se en form for stukning/deformation af tryksiden af riffelgangen, det er flere gange beskrevet af UIT skytter som har anvendt Borderpiber i kal 6mmNormaBR, dog uden at det har medført problemer. Det skal dog siges at den rustfrie stålkvalitet som anvendes af Border er blandt de bedste af hvad jeg har set/målt. Så det er ikke umuligt at man ved en blødere stålkvalitet kan opleve at bommene forsættes, eller løsnes. Man har også i enkelte tilfælde efter kyrogenbehandling kunnet opleve at flager af riffelgangen i koldhamrede piber har løsnet.
Jeg tror personligt ikke generelt at man skal være angste for sikkerheden i en Tikka eller Sako, men alle kan få et uheldigt stålparti.
Er det forøvrigt ikke en Sako 75 som er afbilledet

jbn
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Er det forøvrigt ikke en Sako 75 som er afbilledet

jbn



Falkeøje har slået til. Jo det er det da. 3 lukkeknaster, stålmagasin og skæftet. Det er en meget død Sako

--
mvh M@X

Think ahe
ad!!!!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Pladen på undersiden af pistolgrebet er også et kendetegn på en Sako 75. Envidere todelingen på gummi/neoprengrebet.
mvh. Johannes
Svar
#19
jeg har kendskab til 2 tikka'er der har smidt lukkeknasterne...

det er 2 bekendte der ikke lader og har ikke brugt genladte patroner...

det er ikke nogen tilfældighed mere med det antal ødelagte rifler... men det er jo ikke sikkert at nuværende tikka ejere er enige...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#20
Jeg tror at masseproduceret rifler er ved at blive så billige at det sande ansigt om håndværket, matrialerne er ved at vise sig!Just a view.!! Sako/usa har osse lige lavet et recall på deres rifler p.gra småfejl!!!! Min anbefaling er stadig, at købe de lidt dyrere våben, hvor der er en hvis håndtilpasning, med andre ord klassevare frem for
metervare!!!. Det kan stadig undre mig at folk der har haft en fin gammel Mauser, schonauer, steyr, sauer eller anden god riffel går hen og bytter deres riffel til en sprøjtestøbt hunde***??. Jeg ser det så
tit ude på skydebanen. Er der ingen der har forstand på det ordentlige
håndværk mere, eller er folk fattige??
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)