Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Godstykkelse/Tryk
#1
Med tankevækkende billeder af en død Sako 75 Stainless har jeg følgende spørgsmål:

1. Hvordan er trykforløbet i en riffelpibe ? (Her tænker jeg degressivt,proportionalt eller progressivt)

2. Hvor stor en godstykkelse er nødvendig i mag.cal., og hvor på piben?
(Her taler vi om sorte piber m. brudstyrke på ca. 1000 N/mm2)

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#2
Ifølge en canadisk hjemmeside stiger trykket indtil kuglen er ca. 3" inde i piben. Derefter falder det derudaf for pludseligt at droppe til atmosfærisk tryk ca 60-65cm fra kammeret.[Wink]

--
mvh M@X

Think ahe
ad!!!!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Det må "Mogens med Måleren" kunne svare på

Mogens fra MidwayDK/Explosive.dk havde en riffel med trykmåler på, den må kunne vise en fin kurve over trykket bag projektilet.

Sådan en vil jeg også have!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Hej WSM
1: afhængigt af hvilken kaliber vi snakker om.
Kalibre med store kugler og små hylstre (forholdsvist), her topper trykket og alt gas er produceret når kuglen er få cm ude i piben, herefter er det bare varmt trykluft, hvor trykket halveres hvergang du fordobler volumen bag kuglen.
Overbore kalibre topper trykket, og alt gas er produceret når kuglen er mellem 5 - 15 cm ude i piben, herefter er det bare rødglødende trykluft, hvor trykket halveres hvergang du fordobler volumen bag kuglen.
Den nødvendige godstykkelse kan beregnes vha huldiameter(Hulomkreds), aktuel gastryk det pgl sted, samt stålkvalitet (brudstyrke , sejghed og brudforlængelse)
Problemet med den viste afdøde, kan være valg af svagt rustfrit, kombineret med for dybe flutninger, hvor man koncentrerer strækningen af stålet i bunden af flutningen, så man opnår en art metaltræthed.
De fleste trykmålere kan kun angive en Tryk/Tidkurve, det man i givet fald har mest behov, er en Tryk/Længdekurve.
En tryk/længdekurve vil være klart mere stejl en en tryk/tidkurve, da man skal indkalkulere kuglens acceleration.
Der er ingen tvivl om at riffelpiber generelt er overdimentionerede, tænk bare på kombivåben

jbn
Svar
#5
Uhh - det er godt det her, jeg noterer så jeg er helt blå i hovedet!
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#6
Mange tak til ignorant for et fyldestgørende svar!! (det tog lidt tid [Wink])
I mit tilfælde er det en cal 270 med flutening.

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#7
Hej ID nu skal du ikke blive ved til du får kramper i armen(ups jeg læste vist ikke helt rigtigt[B)])
WSM , nu siger du magnum kalibrer, men samtidig taler du om 270, er det win eller WSM.
Der vil dog ikke være det store forskel på behovet for godstykkelse, undtagen umiddelbart omkring kammeret, her vil behovet ligge omkring 22-25mm, for ret hurtigt at falde til mellem 10-12mm, efter hvor modig man er, målene er i bunden af flutningerne. Disse mål er hvad der ca kræves for at kunne klare en autoriseret tysk prøveskydning (beshussamt), men mit forsikringsselskab vil nok sove lidt uroligt hvis vi gjorde ovennævnte mål til standard.
En standard "birnenlaufform" ilustrerer ganske godt trykforløbet i en pibe.

jbn
Svar
#8
Det er en wsm`er
Jeg tror nok jeg kan holde mig over de 12 mm.
Over kammeret er den ø 24
pibemundingen er ø16.5 som herefter er birnenformet til ø19 og derefter til ø27

Piben bliver forsynet med 7stk fluteninger 2mm dyb og 550mm lang
Vægt tab ca. 300 g.

Hilsen Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#9
Hvad er egentlig fidusen ved at fluete sit riffelløb - ud over at løbet bliver svagere med større risiko for haveri/skævhed/sværere at vedligeholde (rust) og en marginal ændring af balancen i våbenet - rekyl uanset bambi eller ej så vil piben gå opad og det vel så lidt mere - positivt måske med en marginal større kølingseffekt men hvad med spændingerne i løbet efter et sådant indgreb [8D]

[Image: spflute1.jpg]
Svar
#10
hej halvautomat.

Jeg tror våbenindustrien prøver at opfinde den dybe tallerken, det med at udforme piben i forskellige kontuere mm gjorde de allerede
i 17oo hvidkål. Speciel schweiziske/preussere elskede at lave mærkelige udfræsninger. Om der er noget et hente tja...........der er sikkert nogle australe beregninger som kan fortælle et eller andet hvis det kan gøre ens hobby mere eller mindre interesant.

one planet, one gun.
Svar
#11
Hej Halvautomat,
jeg har ingen forstand på spændning i løbet. Mht. afkøling af løbet, der er det et spørgsmål om at hæve overfladearealet på piben. Det kan gøres på to måder. Det kan gøre ved at piben bliver tykkere (matchpibe), eller man fluter, eller evt. en kombination. Nogen underjordiske skydebaner, har kompressere stående, så man kan luftkøle piberne. Det er også meget effektivt.

mvh. Johannes
Svar
#12
Jeg glemte lige de ottekantede piber, der hæver også overfladearealet.

mvh. JOhannes
Svar
#13
Hej halvautomat.
Fidusen ved at flute en pibe er at man kan reducere pibens vægt med mellem 10 - 20% uden at man reducerer stivheden væsentligt, yderligere forøger man overfladearealet, og dermed køleeffekten, så man kan skyde med en højere kadance.
Der kan hvis piben i forvejen har indbyggede spændinger, opstå problemer med kast, det vil blive værre hvis man anvender en sløv fræser og ikke har styr på rækkefølgen.
Man skal selvfølgeligt sørge for at der stadig er rigelig godstykkelse tilbage i bunden af flutningen til at klare trykbelastningen. Man skal også sørge for at den anvendte stålkvalitet ikke har tendens til deformationshærdning, og metaltræthed, når den bliver udsat for strækning i forbindelse med trykpåvirkning.
Man skal heller ikke se bort fra at de stakkels producenter kan tjene et par håndører ekstra på folks forfængelighed,eller tendens til at ville have det optimale grej.
Vi behøves vel heller ikke alle at gå rundt i plastikstøvler og køre lada, selvom det opfylder behovet for at transporterer os fra a - b med tørre fødder

jbn
Svar
#14
Hej Halvautomat,
så kan du godt sælge din Lada og Gummistøvler.[Big Grin][Big Grin]
mvh. Johannes
Svar
#15
Nemlig ja !!!!!!!

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#16
Hejsan All

Nu er det jo ikke lige Lada og gummistøvleudstyr jeg ejer husk kikkertmærket [8D]
Selvfølgelig kan et flutet løb være uproblematisk hvis man laver det uden at gå på kompromis med sikkerheden. Men når man har en velskydende riffel så skal jeg ikke nyde noget af at "teste" hvordan piben ville reagere efter en sådan behandling.
Og Sako/Tikka sprængningerne med kombinationen med rustfri/flutet gør nok at de skal tænke sig lidt mere om i fremtiden.

Det lader til at begrebet flutning ingen grænser har - også bundstykker skal ødelægges [Wink]
[Image: CR_Fluted_Bolt._2.JPG]

[Image: CR_Rem_308_Silh_1.JPG]

Citat:quote:

Originally posted by JTK

Hej Halvautomat,
så kan du godt sælge din Lada og Gummistøvler.[Big Grin][Big Grin]
mvh. Johannes


Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Hejsan All

Nu er det jo ikke lige Lada og gummistøvleudstyr jeg ejer husk kikkertmærket [8D]



Hej halvautomat
Netop på grund af kikkertmærket kunne det jo være at der "kun var til Lada & gummistøvler"[Big Grin]

MVH
Mugge

Rigtige mænd har mindst et par gummistøvler
MVH
Mugge

Svar
#18
Hehe

Tjaa med en Kongsberg og Sako riffel (gammel) [Big Grin] føler jeg mig overhovedet ikke ramt
Og så når man ovenikøbet ejer verdens bedste støvler (Nokian Tuura)når det handler om at stå på sne/kulde så føler man sig MEGET lidt ramt... ja jeg kan næsten flyve når jeg tænker på at jeg skal på jagt med sin Beretta Silver Pigeon 12" som ikke er flutet [Big Grin][Big Grin]

[Image: tuura.jpg]

Citat:quote:

Originally posted by Mugge

Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Hejsan All

Nu er det jo ikke lige Lada og gummistøvleudstyr jeg ejer husk kikkertmærket [8D]



Hej halvautomat
Netop på grund af kikkertmærket kunne det jo være at der "kun var til Lada & gummistøvler"[Big Grin]

MVH
Mugge

Rigtige mænd har mindst et par gummistøvler


Svar
#19
Flutet bundstykke af mindst to årsager:

1: lettere låsegang (mindre areal berører indersiden af "Låsestolen"

2. Lad os antage at "låsestolen" er fremstillet af et blødere materiale end "bundstykket" så kan man "udligne" sliddet ved at gøre den hårde overflade mindre???
(Den forklaring giver Steyr på de ikke ret dybe flutes på bundstykket til en Steyr Scout, her er "Låsestolen" af alu, men er kun en "føring" for bundstykket der låser i et "låsestykke" der er skruet bag på piben)

3: bundstykket bliver lidt lettere, uden at miste nær tilsvarende styrke.

4: Flutede bundstykker ER seje[Big Grin] på samme måde som Carbon-fiber og matsort titan-oxid-belægning på rustfrit stål[:p][:p][:p]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#20
Hej Dravis.
1 Erfaringen siger at bundstykkegangen bliver dårligere og mere bidende med et flutet bundstykke, formodentligt pga et højere punkttryk, kva den mindre kontaktflade.
2 er der noget jeg har misforstået, eller er det ikke kendt at jo større kontaktflade jo mindre punkttryk og slitage, med den samme belastning. Jeg ville forestille mig at ved at anvende et flutet bundstykke i en blød låsestol, ville man få punktvis slitage.
3 Du har ret i at man reducerer vægten, på et sted hvor bundstykket ikke er udsat for nogen belastning.
Årsagen til at Steyr ikke fluter deres bundstykker dybere er at så ville der gå hul i det forholdsvist tynde mellemrør på bundstykket, hvor lukkeknastenden er fastgjort i med en pinolskrue.
4 Det kan du have ganske ret i. I det mindste får man det hæslige rustfrie til at ligne rigtigt stål til forveksling, så man ikke hele tiden bliver mindet om den manglende styrke i rustfrit[8D]

jbn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)