Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Godstykkelse/Tryk
#21
Jeg fik vist ikke formuleret det rigtigt, det med Steyr bundstykket, det er jo rigtigt nok at mindre flade teoretisk giver mere slid, men som jeg forstod det var det noget med at "udligne" forskellen i slidstyrke mellem stål og Aluminium, og så også noget med Aluminiums tendens til at "rive"... eller måske har jeg misforstået noget, det var jo trods alt skrevet på tysk.[Sad]

Erfaring er jo al visdoms moder, så da jeg ikke ejer eller har prøvet en lås med flutet bundstykke, så vil jeg ikke kloge mig for meget på det, men jeg læser jo lidt i de "benchrest"-blade jeg får fra staterne, og der er alle de "fine" låse med Flutet bundstykke, ovenikøbet "spiral-flutet" som regel, og artiklerne omtaler ofte de "flutede" bundstykker som "smoother" ...[?]

Ang. rust"frit" stål... jo da ,jeg kender skam en del der stadig hævder at deres rødplettede Frost-klinger er "bedre" end mine ATS-34 eller CM-154 knive.... Det varer som regel ikke SÅ længe[Big Grin]
Hvis nogen GAD lave rustfrie piber af en ordentlig "rustfast" hærdbar stål-type, så var de "rustne" piber nok snart udkonkurreret.. eller?
Men sådan en rigtig flot bruneret "sort" pibe ER nu pæn[Smile]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#22
Hej Dravis
OK så lyder det som om at vi er mere enige[Wink]
Min opfattelse af hvorfor de fluter bundstykkerne, er at da der er vægtgrænser i de forskellige klasser, vil man spare vægt på bundstykket for at kunne anvende en tungere pibe og en stivere låsestol.
Årsagen til at man spiralfluter er formodentligt at en ligeflutet vil gnave i de hylstre der ligger i magasinet, når man roterer bundstykket(ja ja nu ved jeg godt at man ofte anvender enkeltskudslåse[Smile])Men det kan også have noget med at gøre at så får man ikke slidstriber i låsestolen.
ang rustfrit. så er det næstent umulitgt at fremstille piber i en ordentlig kvalitet rustfrit, pga dets dårlige bearbejdningsegenskaber, da de "gode" rustfrie stålkvaliteter har en tendens til at deformationshærde, er det ikke sikkert til de store trykslag der forekommer i en riffelpibe. Derfor må staklerne stadig nøjes med rusthæmmet hundel*** som efter de sidste meldinger kan sikkerhedsmæssigt sammenlignes med en B*****[Wink]

jbn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)