Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zeiss versus Leopold
#1
Ok...Eksperthjælp søges [Big Grin][V][xx(]

Jeg har siddet og sukket over diverse kikkerter til drivjagt, og det er så mest i størrelsen 1,1-4x24 og 1,5-5x20. Jeg er nu nået frem til at det enten skal være Zeiss eller Leopold, men hvilken ? Er der nogen der har brugererfaringer med Vario-point kontra Illum. sigte fra Leopold´s VXIII serie. Hvis prisen er det afgørende, er det Leopold der vinder, da jeg med venne-rabat+forhandler-rabat, og told og moms kan få den til omkring halv pris af Zeiss. Zeiss variopoint koster omkring 8000-9500 kr. Men hvad gør Zeiss så dyr ?

Mvh.

Lars/Great Dane kalibermongolen
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#2
Du siger noget med den øjenafstand, da Zeiss er designet til fede pølsetyskere med indbygget ølanker og rekylbremse (ligesom fynboen [Big Grin]) Den har nemlig kun 90 mm øjenafstand [B)] Og Leopold har..Nå ja [Wink]

Flere argumenter taaaaak !

Mvh.

Lars/Great Dane kalibermongolen
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#3
Simply Leupold [Big Grin]

Claus the Dane

Rigtige Riffelautister har mindst en Non-Barbie.
Svar
#4
Jeg vil også købe Leupold. Går selv i tankerne om en.
Vil slet ikke overveje Zeiss til det formål du nævner. Det vil jeg måske gøre, hvis det var en kikkert i større forstørrelse til brug i skumring.

mvh. Johannes
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

Simply Leupold [Big Grin]

Claus the Dane

Rigtige Riffelautister har mindst en Non-Barbie.



Godt argument[8D]

Hvis jeg skulle på drivjagt 10 gange om året ville jeg vælge Zeiss, pga. kvaliteten.

Hvis det er en tur til Sverige/Tyskland èn gang hver andet år, ville jeg vælge Leopold'en, og tænke: Jeg har sparet en masse penge, og den er mere egnet end min 6.5-20x44.

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Rigtige Riffelautister vil hellere på jagt eller skydebanen end snakke om Barbie
Mvh.

mp
Svar
#6
Jeg ved godt at det ikke var det du spurgte om, men der findes altså andre mærker [Smile] Prøv at se den her - den har næsten samme data som Zeissen og den koster Dkr. 5.595,00 hos Jaguargruppen!
[Image: Artemis_3100_1-4x22.jpg][Image: kdot.gif]

Meopta 3100 1-4x22

Magnification: 1-4x
Objective optical diameter: 22 mm
Field of view: 37.0 - 8.6 m / 100 m
Min. adjustment range: 230 cm / 100 m
Eye relief: 80 mm
Eyepiece dioptrie range: ±3 D
Central (attaching) tube diameter: 30 mm
Objective tube diameter: 30.0 mm
Eyepiece tube diameter: 41.5 mm
Weight: 0.410 kg
Total length: 240 mm

Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#7
Ja ja Michael

Min med-moderator fra reloaders nest ville have mig til at købe den, men af frygt for at blive mobbet af Dr. duminakken må det hellere være et anerkendt fabrikat (S&B er ikke med der). Men ellers er det for sent, ordren på et stykke Leopold er afgivet.

Mvh.

Lars/Great Dane kalibermongolen
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Ja ja Michael

Min med-moderator fra reloaders nest ville have mig til at købe den, men af frygt for at blive mobbet af Dr. duminakken må det hellere være et anerkendt fabrikat (S&B er ikke med der). Men ellers er det for sent, ordren på et stykke Leopold er afgivet.
Mvh.

Lars/Great Dane kalibermongolen
lars@reloadersnest.com


Hallo Mongol...Meopta er da yderst anerkendt...her på egnen..[Wink][8D][Big Grin]

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Ja ja Michael

Min med-moderator fra reloaders nest ville have mig til at købe den, men af frygt for at blive mobbet af Dr. duminakken må det hellere være et anerkendt fabrikat (S&B er ikke med der). Men ellers er det for sent, ordren på et stykke Leopold er afgivet.
Mvh.

Lars/Great Dane kalibermongolen
lars@reloadersnest.com


Hallo Mongol...Meopta er da yderst anerkendt...her på egnen..[Wink][8D][Big Grin]

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...



Meget muligt at de fungerer på barbie-rifler, men da jeg jævnligt roder en våbenforretning igennem- kan jeg se at lageret støt vokser med Meopta og lignende Lowprice-optics. Derfor ingen Meopta til mig. Øhh og hvad er prisen så på denne Meopta ?

Mvh.

Lars/Great Dane kalibermongolen
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by ID

Jeg ved godt at det ikke var det du spurgte om, men der findes altså andre mærker [Smile] Prøv at se den her - den har næsten samme data som Zeissen og den koster Dkr. 5.595,00 hos Jaguargruppen!
[Image: Artemis_3100_1-4x22.jpg][Image: kdot.gif]

Meopta 3100 1-4x22

Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow



Men mon ikke du kan prutte den en tudse ned...eller skal jeg prøve hos den lokale ???
Finder du nogen Meoptaer til ingenting -moms, så er jeg da gerne køber til et par stk.....[:p]

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#11
[:I] Havde lige overset prisen..[Big Grin]

Jeg kan få en tilsvarende Leopolle til omkring de 4000 inklusiv et par vennetjenester, og så er det med 30 mm rør. For lige at vade i det tvang jeg armen rundt på en våben pusher, og han indrømmede at indkøbsprisen er omkring 4000 kr. og vejledende udsalgspris er 7200 kr. [Sad!] Den er ikke på hans lager, men det skulle ikke forhindre ham i at ringe og bestille den. Sammenlagt tid han skulle bruge på at bestille og ekspedere mig var 5 minutter, og 3 kilo i kassen [Sad!][Sad!] Det er squ strengt, når man ikke selv har haft den på lager i et halvt år.

Mvh.

Lars/Great Dane kalibermongolen
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#12
Ja, du havde...også det med 30 mm. røret....[Wink]

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by blackbird
også det med 30 mm. røret....[Wink]



Nej...Men Jeg fremhæver 30 mm røret på Leopold da jeg ved at den eksisterer med 25,4mm rør. De fleste EU producenter vil helst kun rode med 30mm rør i dag, i hvert fald til de mere specielle typer kikkerter.

Mvh.

Lars/Great Dane kalibermongolen
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#14
Zeiss versus Leopold......Mercedes versus Volkswagen... Ja, den ene er billigere end den anden og god nok, meeen.....

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Citat:quote:

Originally posted by blackbird
også det med 30 mm. røret....[Wink]



Nej...Men Jeg fremhæver 30 mm røret på Leopold da jeg ved at den eksisterer med 25,4mm rør. De fleste EU producenter vil helst kun rode med 30mm rør i dag, i hvert fald til de mere specielle typer kikkerter.

Mvh.

Lars/Great Dane kalibermongolen
lars@reloadersnest.com



30mm rør ser klodset ud når man snakker drivjagtkikkert, mine egne Leupolder er derfor med 1" rør.[Smile]

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#16
ikke nuuu igeeeeennn[xx(]

Lyset følger fysikkens love!! Gentag efter mig: [Sad!][Sad!]

Ved kikkerter der har lav forstørrelse er der INGEN fordel ved 30mm rør... Det er ren optisk beregning. (Fysikken igen!)

Fordelene ved 30mm (eller 34mm -- "ID"[Wink]) er at der ved stor forstørrelse kommer marginalt mere lys igennem, men den største fordel er at der er bedre plads til f. eks mekanismen til variabel forstørrelse og plads til større vandring i klik-indstillingerne

Jeg er i gang med planer om at teste nogen kikkerter med det optiske måleudstyr der findes på Fysisk Institut på Århus universitet.

Her kan man måle bl. a. lysgennemgang og skarphed, samt diverse optiske forvrængninger (som ALLE kikkerter har, bare mere eller mindre... det er IGEN fysikkens love der bestemmer)

Ang. debatten om Leupold vs. Zeiss, så er det jo en religionskrig, hvis man ellers lader være med at sammenligne æbler og bananer, og f.eks kigger på kikkerter i samme prisklasse[Wink]
DEt jeg selv har set er: Leupold kikkerter er robuste og tåler meget, men er ikke helt så stærke i "glasset" som f.eks Zeiss og Swarowski
S&B er marginalt bedre optisk end f.eks. Leupold og meget robuste.
Zeiss "små" kikkerter (drivjagtskikkerterne) har kortere øjenafstand end Leupold, og Zeiss angivelse af 90mm som afstand er ikke reel!!
(ihvertfald ikke for mig! og ifølge øjenlægen er mit syn helt normalt, jeg har ikke engang min alders normale tendens til langsyn)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
glæder mig til at høre mere om din test af kikkerterne.

mvh. Johannes
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)