Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6mm glatt?
#1
Jeg har en salon riffel og ville gerne skyde med den. Der står på den at den bruger 6mm glatt er der nogen der kan fortælle mig hvad det er for en kaliber? Er det bare et andet navn for .22 long rifle?

Håber i kan hjælpe mig
Svar
#2
Hej
Så vidt jeg ved er det mindste kaliber i spredehagl [8D] altså små listige messinghylstre med meget små hagl i - når man er tæt nok på en rotte vil jeg tro at den giver fortabt - du kan ikke bruge 22 long i den...[Sad]

Velkommen i øvrigt...

Citat:quote:

Originally posted by AMRAAM

Jeg har en salon riffel og ville gerne skyde med den. Der står på den at den bruger 6mm glatt er der nogen der kan fortælle mig hvad det er for en kaliber? Er det bare et andet navn for .22 long rifle?

Håber i kan hjælpe mig



[Image: deerrun.gif]
Svar
#3
Hmm, det virker bare lidt underligt da den ligner en salon riffel 100% og har et sigte hvor tallene går helt på til 200 meter.
Svar
#4
en 6mm glat kan godt skyde med 22 LR. det er faktisk en 22 LR, bare uden rifflegang...
præcisionen er nok ikke overvældende...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#5
Der fndes vist også en 9mm glatløbet med partroner med samme små listige hagl i - kan man så skyde med 9mm projektiler i dem også?
Falder en glatløbet egentlig ind under samme godkendelse som til alm salonriffel?

Jeg havde faktisk for en menneskealder siden en 6mm og jeg synes ikke den opfyldte de krav jeg havde til at kunne gå på jagt med den - måger og andet som jeg forsøgte mig på havde det med at være resistente for skudene[Wink] desuden koste ammu en bondegård for en fattig dreng på landet... derfor købte jeg så en salonriffel + Diana 35 og det dækkede mine behov i de første år derefter fik jeg et etløbet jagtgevær kaliber 12 (jeg kan stadig huske duften var HK de gule 12-er [Big Grin]) Ulempen ved denne skyder var at den klikkede ca hvert 5 skud - så den blev jeg så træt af, så den blev udskiftet med en simson hvor begge skud virkede omend den var for trangboret [Wink]

Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

en 6mm glat kan godt skyde med 22 LR. det er faktisk en 22 LR, bare uden rifflegang...
præcisionen er nok ikke overvældende...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove



[Image: deerrun.gif]
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Der fndes vist også en 9mm glatløbet med partroner med samme små listige hagl i - kan man så skyde med 9mm projektiler i dem også?
Falder en glatløbet egentlig ind under samme godkendelse som til alm salonriffel?

Yup, prøv at se en tidligere tråd her: http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...s=9mm,glat

Anders T. [8D]

The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
Svar
#7
Sådan en lille glat 6mm sag har jeg da også. Den har jeg skudt en del med som knægt, min egen søn har også leget med den da han var mindre, og der er faktisk noget smæk i den, i hvert fald med kuglepatroner, spredhaglene var rigtig nok temmelig dyre, så der blev mest skudt med disse 6mm rundkugler , jeg har stadigvæk en dåse af dem fra Dynamit Nobel. De er lige blevet afprøvet og en ølflaske kan smadres med den, så en rotte på rimelig afstand kan formodenlig nedlægges.[:p]
Jeg kan forøvrigt erindre noget om at blåsøm med en platpatron bagved også virkede på spurvene, dog var træfsikkerheden her ikke så god[xx(]

MVH
Mugge [Image: violent-smiley-043.gif]
MVH
Mugge

Svar
#8
Hej kræver det ikke våbentilladelse for en glatløber ?

NRA forever
Svar
#9
Det kræver bare jagttegn (som giver tilladelse til glatløbet haglgevær)

Hvis der er riffelgange i, kræver det særskilt tilladelse ud over jagttegnet.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
Som halvautomat skriver.
(jeg kan stadig huske duften var HK de gule 12-er [Big Grin])
Undskyld, jeg brød tråden lidt. [:I]
Suk ja, det var dengang der var patroner til.
Det kan godt nok fremkalde minder [Wink] man kunne blive helt saglig af at sniffe til en afskudt fra Hæren krudtværk. Den Gule [^] så måtte kragerne rundt.
[Image: HK den gule.JPG]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)