Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leupold Rangefinder
#1
Jeg har lige investeret i en Rangefinder, så her i weekenden skal den testes! [:p]

[Image: LEUPOLDRXIV.jpg]

Swift
Svar
#2
Tæløk... lad høre hvad den kan måle afstand på.
Min hedder vist noget med 1000 Bushnell... og den kan måle på træer på ca 350 meter og huse på godt 600 meter.

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#3
Pas nu på med ikke at tabe den i det visne græs!!![Big Grin]

er det en af dem med kompensering for skudvinkel?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Jeg bestilte i forgårs fattigmandsversionen, en sort Leupold RX-I

Glæder mig til at se svinet, og prøve den af til maj [:p]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by dravis

er det en af dem med kompensering for skudvinkel?


Jo, RX-IV er mere end en almindelig Rangefinder. Udover at måle afstanden til målet, måler den også sigteliniens vinkel. Ved hjælp af denne vinkel og den reelle afstand (begge værdier vises på displayet), kan den beregne den såkaldte ”True ballistic range”, og dermed udregne kugledroppet ved evt. ”stejle” skud.
[Image: TBR.jpg]

En anden meget spændende funktion (udover at se afstanden ud til målet) er at man kan vælge at få opgivet hvor meget skal der holdes over, eller hvor meget der skal ”klikkes” på en given afstand.

Det tog lidt tid for mig at sætte mig ind i de mange funktioner som Rangefinderen har, men nu er jeg ved at være klar til afprøvningen, som i første omgang kommer til at foregå fra min ”favorit-ræve-post”, hvor jeg har et view på ca. 800 meter. [Big Grin]

Swift
Svar
#6
Hej Swift

Kunne vi ikke lige få lidt test resultater.

Specielt er jeg interesseret i at vide om den måling af antal klik
holder vand og hvor besværlig indkodningen af patronens data er.

Kan den evt. holde flere patrondata til flere rifler ?

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
Jeg vil indrømme at jeg nok havde sat mine forventninger lidt højt mht. de afstande som RX-IV er opgivet til at kunne måle.

Jeg havde håbet på at eksempelvis at kunne måle en Krage på 6 – 800 meters afstand, men det kan den ikke. [B)]

Hvis man skal måle små mål på lange afstande, er man nødt til at finde et større objekt i nærheden af målet, som kan reflektere læsersignalet.

Nu har jeg kun afprøvet Rangefinderen håndholdt, og den er svær at fastholde på målet, især på længere afstande, så det er muligt at man kan nå længere ud, hvis man bruger et stativ.

Jeg er endnu ikke færdig med at teste, men indtil videre har jeg bl.a. målt:

Rådyr på 412 meter.
Træ på 706 meter.
Husgavl på 807 meter.

Med hensyn til afstandsmåling omsat til antal klik, eller hvor meget der skal holdes over målet, kan man kun få vist en af de tre værdier ad gangen på displayet.

Det er imidlertid hurtigt (efter lidt træning) at ”zappe” imellem indstillingerne.

Jeg har ingen mistro til at de værdier der fremkommer ikke skulle holde vand. Når først afstandsmålingen er gjort, er det jo blot nogle simple formler som de fleste almindelige lommeregnere ville kunne klare.

Man kan i betjeningsvejledningen vælge imellem 7 ballistiske grupper, med eksempler på 65 forskellige kalibrer/kuglevægte, eller man kan vælge en indstilling ud fra at man kender riflens kugledrop på 500 eller 800 yards. Det betinger dog at man følger retningslinierne mht. indskydningsafstand.

Så det er altså hurtigt at skifte fra en riffel til en anden, hvis man ved hvilken ballistik gruppe den tilhører, og at riflen er indskudt på den anførte afstand, som er enten 200 eller 300 yards.

Swift
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Jeg vil indrømme at jeg nok havde sat mine forventninger lidt højt mht. de afstande som RX-IV er opgivet til at kunne måle.

Jeg havde håbet på at eksempelvis at kunne måle en Krage på 6 – 800 meters afstand, men det kan den ikke. [B)]



Det er desværre en udbredt misforståelse med måleafstanden.
Den afstand producenten opgiver er som regel på en flade der nemt
kan reflektere laserstrålen, så som en mur el.

Små mål er svære at måle på langeafstande, af den ene grund at man
skal holde afstadsmåleren utroligt stille

RX IV afstandsmåleren kan sættes til at vise afstanden ved f.eks det mål der er tættest i et område.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)